prototypy i wizje

Połącznie coupé i limuzyny – Ford Visos

Wczoraj we Frankfurcie, Ford zaprezentował pojazd o nazwie Visos będący połączeniem sportowego coupé i luksusowej limuzyny. Nie jest to kolejna krzyżówka, lecz auto dostosowujące się do wymagań kierowcy.

Visos jest dziełem młodego zespołu projektantów i stylistów Ford of Europe – europejska filia Forda. Ich zadaniem, nowatorski Visos wyznacza kierunek rozwoju aut z niebieskim owalem pod względem stylistyki nadwozia i rozwiązań technicznych. Sam jednak czerpie wiele z historycznych modeli Forda, takich jak słynny GT40, Escort pierwszej generacji czy też kultowy Capri.

Smukłe i opływowe nadwozie zaprojektowane wg strategii „aktywnego kształtowania powierzchni” ukrywa w sobie szereg funkcjonalnych elementów, których kierowca w danej chwili nie potrzebuje. Należą do nich kamery pełniące funkcję bocznych lusterek oraz spojlery. Kamery ukazują się z drzwi w momencie uruchomienia silnika, natomiast przedni i tylny spojler wraz z owiewką dachową po przekroczeniu 90 km/h.

Oświetlenie auta stanowią diody LED, dzięki którym kierowca ma odpowiednią widoczność, a projektanci mogli stworzyć niepowtarzalny wizerunek przodu auta widoczny w ciemności. Z kolei światło stop umieszczone na pokrywie bagażnika mieści dodatkowe kamery przekazujące obraz tego co dzieje się z tyłu rejestrując także obraz z martwego pola przez zastosowanie szerokokątnych obiektywów.

Wnętrze Forda Visos obfituje w liczne rozwiązania i nowatorskie pomysły. Ciekawie rozwiązany jest zestaw wskaźników kierowcy z charakterystyczną okrągłą tarczą, po bokach której umieszczono dwa wyświetlacze LCD. Są to konstrukcje nowej generacji dające lepszy kontrast i obraz. Ich producentem jest firma Sony. Opracowanie nowych sposobów wyświetlania danych powierzono londyńskiej firmie Biganimal Design. W efekcie obsługa wszystkich układów pojazdu odbywa się niemal intuicyjnie. Należy do nich GPS, odtwarzacz płyt CD i plików MP3, klimatyzacja, a z tyłu konsola do gier i odtwarzacz DVD.

W luksusowym coupé mogą podróżować cztery osoby. Każda z nich ma do dyspozycji w pełni regulowany fotel, a pasażer z przodu dodatkowo wysuwany podnóżek. Fotele z tyłu są oddzielone konsolą centralną, na której znajduje się panel sterowania systemem audio-video. Dostęp do drugiego rzędu siedzeń ułatwiają szeroko otwierające się drzwi oraz składające się do wewnątrz po obu stronach sekcje dachu.

Jednym przyciskiem COMFORT/SPORT może zmienić wnętrze z relaksującej limuzyny w rasowy samochód sportowy. Fotele zmieniają kąt ustawiania oraz profil mocniej obejmując ciało. Kierownica przysuwa się bliżej kierującego, wskaźniki przekazują istotne informacje przy dynamicznej jeździe, a z konsoli centralnej wysuwa się dźwignia zmiany biegów umożliwiająca sekwencyjną ich zmianę.

Ford Visos napędzany jest 6-cylindrową jednostką w układzie rzędowym umieszczoną poprzecznie z przodu. 3-litrowy silnik doładowany dwiema sprężarkami osiąga moc maksymalną 350 KM, która przekazywana jest za pomocą 6-stopniowej skrzyni na wszystkie 20-calowe koła z oponami Continental o rozmiarze 255/30.

Pomimo tak zaawansowanego technologicznie auta każdy będzie mógł „pogrzebać” pod maską i zmienić jego parametry. Otóż pod maską znajduje się kolejny wyświetlacz LCD przymocowany do jednego z boków silnika. Wystarczy tylko podłączyć laptopa do złącza USB obok wyświetlacza LCD, aby zmienić m.in. charakterystykę amortyzatorów, ogranicznik maksymalnych obrotów silnika. Pliki z ustawieniami będzie można ściągnąć z Internetu i wymienić się nimi wśród innych właścicieli tego auta.

Dyskusja

komentarzy