Paryż 2010

Saab 9-3 ePower – Ekologia po szwedzku

Ofensywa Saaba trwa w najlepsze. Kilka dni temu prezentowaliśmy Wam zmiany, jakie firma zafundowała modelom 9-3 i 9-5. Teraz koncern zdecydował się na pokazanie światu swojego pierwszego auta elektrycznego. Nazywa się 9-3 ePower.

Prototypowy pojazd elektryczny oparto na odmianie kombi modelu 9-3. I tak naprawdę jeśli byśmy Wam nie powiedzieli, że macie do czynienia z autem ekologicznym oraz gdyby nie byłoby kalkomanii po bokach pojazdu, nikt by się nie zorientował, o jaki pojazd chodzi. Trzeba powiedzieć, że choć 9-3 jest wiekowym autem, to jednak starzeje się powoli, a odmiana kombi nawet dzisiaj prezentuje się ciekawie i miło dla oka.

Saab zachwala swój koncept, mówiąc, że to pierwsze pełnowartościowe kombi z takim napędem. We wnętrzu samochodu konwencjonalna gałka skrzyni biegów pozwala wybrać pomiędzy trybami jazdy: drive, neutral, park i reverse. Na tablicy przyrządów pojawił się wskaźnik naładowania baterii, zużycia mocy oraz dystansu, jaki pozostał do przejechania. Auto wyposażone jest także w elektryczny hamulec ręczny.

To, co nas najbardziej ciekawi w tym aucie, ukryte jest pod maską. Odnajdziemy tam elektryczny motor o mocy 184 KM. Pozwala on na osiągnięcie „setki” w 8,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 150 km/h. Energia magazynowana jest w litowo-jonowych bateriach, które umieszczono pod podłogą w miejscu zbiornika paliwa i układu wydechowego. Dzięki temu udało się uzyskać korzystną masę, a także nie popsuć właściwości jezdnych.

Zasięg w pełni naładowanego pojazdu określono na poziomie ok. 200 km. Pełne naładowanie z normalnego gniazdka ma trwać od 3 do 6 godzin w zależności od stopnia rozładowania baterii. Można ten proces przyspieszyć, korzystając ze specjalnych stacji ładujących.

Saab 9-3 ePower to na razie prototyp. Auto oficjalnie zostanie pokazane podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. W przyszłym roku w Szwecji koncept wyjedzie na drogi publiczne. Powstanie flota 70 takich aut, które będą użytkowane przez normalne rodziny. Testy mają trwać do końca 2012 r. Niewykluczone, że w późniejszym czasie doczekamy się w pełni seryjnej odmiany elektrycznego Saaba.

Dyskusja

komentarzy