Paryz 2008

Saab 9-X Air – Niekonwencjonalny kabriolet

Na Salonie w Paryżu Saab przedstawił innowacyjny projekt, prezentujący przyszłościową wizję kabrioletów szwedzkiej marki. Projektowany równolegle z pokazanym w Genewie 9-X BioHybrid, 9-X Air wręcz garściami korzysta z rozwiązań technologicznych brata hatchbacka.

Głównym założeniem projektanta Anthony’ego Lo było zerwanie z szablonem konwencjonalnego modelu z otwartym dachem, zachowując przy tym najważniejsze właściwości praktycznego, czteromiejscowego, całorocznego samochodu. I tak karoserię 9-X Air wyposażono w oryginalne słupki tylne, zakrzywiające się ku górze w celu zamontowania płaskiego dachu Canopy Top. Są one także punktami mocowania dla przeszklenia kabiny, włącznie ze stanowiącą oddzielny element, chowaną tylną szybą.

Zarówno z opuszczonym, jak i podniesionym dachem, sylwetka 9-X Air prezentuje się doprawdy nietuzinkowo. Złożony dach i uniesiona tylna szyba dają pasażerom wspaniałe warunki do podróżowania bez uderzeń strug powietrza, z kolei podniesiony dach nadaje 9-X Air wygląd rasowego coupe.

Warto przyjrzeć się bliżej i poddać analizie urzekającą sylwetkę 9-X Air. Rzucają się oczy niewielkie zwisy, zarówno przedni, jak i tylni. Gładkie i eleganckie powierzchnie karoserii współgrają z linią okien. Główną rolę odgrywają tutaj słupki C, a więc wsporniki stanowiące tylne punkty mocowania dla unikalnego Canopy Top – składanego na płasko dachu, opracowanego w oparciu o zasadę „Targa”, zgłoszonego przez Saaba do ochrony patentowej.

Canopy Top wykonany został z materiału, co obniża masę i zapewnia efektywne składanie. Jest obsługiwany automatycznie, a składa się w formie trzech małych części pod pokrywą w przedziale bagażnika. Złożenie Canopy Top umożliwia wsuwająca się automatycznie pod spód podniesionej pokrywy tylna szyba, która następnie powraca na swoje miejsce i przy otwartej górze zapewnia pełne otoczenie szkłem kabiny, co zwiększa komfort i minimalizuje zawirowania.

W 9-X Air zrezygnowano z pokrywy bagażnika – w zamian zorganizowano duży przedział bagażowy, wysuwający się spod listwy z tylnymi światłami. Pod tą przesuwającą się na rolkach przy pomocy sprężyn szufladą, znajdziemy oddzielny przedział do magazynowania mniejszych rzeczy.

Przy projektowaniu wnętrza także kierowano się niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. Zastosowano szereg rozwiązań z 9-X BioHybrid. Górna część linii drzwi to tak zwana strefa informacyjna kierowcy – spłaszczona, z łukowatymi powierzchniami, na których umieszczono pięć wyświetlaczy, podświetlonych w zielonkawej trójwymiarowej grafice.

9-X Air współdzieli z projektowanym równolegle prototypem 9-X BioHybrid także efektywny napęd. Zastosowano ten sam niewielki, turbodoładowany, 1,4-litrowy silnik BioPower, napędzany paliwem E85 (mieszanka 85% bioetanolu i 15% benzyny). Maksymalna moc wynosi 200 KM, a przyspieszenie do 100 km/h trwać ma 8,1 sekundy.

Komentarze w temacie Saab 9-X Air na naszym forum.