Pierwsze jazdy

Skoda Superb vs C5, Mondeo, Laguna, Passat i Avensis

5-6 września w Rydzynie k. Leszna odbyła się prezentacja prasowa pt. Skoda Superb vs konkurenci. Poza jazdami organizatorzy przygotowali podróż przez historię, quiz oraz wizytę w centrum badawczo-rozwojowym. Wszystko po to, by lepiej poznać nową Skodę Superb.

To nie pierwszy raz, gdy Skoda konfrontuje nowy model z autami konkurencji. Tak było swego czasu z nową Fabią Combi, Renault Clio Grandtour oraz Peugeotem 207 SW. W miniony weekend nowemu Superbowi za przeciwników wystawiono: VW Passata, Forda Mondeo, Toyotę Avensis, Renault Lagunę i Citroena C5. Dlaczego właśnie te auta?

To bezpośredni konkurenci Superba na rynku, w przedziale cenowym 80-130 tys. zł. Wprawdzie Avensis oferowany jest od 62 400 zł, Laguna od 69 500 zł, Mondeo od 72 900 zł, ale jak to bywa w podstawowych wersjach, wyposażenie nie rozpieszcza, a silniki benzynowe 1,6 są po prostu za słabe. Jedynie Citroen C5 za kwotę 79 900 zł oferuje silnik 1,8i oraz zadowalający poziom wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa i komfortu. Z kolei ceny Superba rozpoczynają się od 76 300 zł.

Konkurencja: Wymiary / przestrzeń w środku

Wymiary zewnętrzne konkurentów potwierdzają przestrzeń w środku. Największe są Mondeo i C5 – po 4,78 m długości, 188 cm i 186 cm szerokości oraz 2,85 m i 2,82 m między osiami sprawia, że nie możemy narzekać na brak przestrzeni w każdym kierunku, zarówno z przodu jak i tyłu. Niegorzej jest w Passacie, pomimo 2,71 m rozstawu osi, miejsca jest sporo. Z tyłu mniej, ale kosztem dużego bagażnika – 565 litrów, tyle co w Superbie. Avensis i Laguna to II. liga. Mała ilość miejsca z tyłu jest nieakceptowalna. Toyocie (5 lat na rynku) można wybaczyć, ale Lagunie już nie. Dobrze, że rekompensują te braki komfortem jazdy.

Konkurencja: Komfort jazdy / prowadzenie

Avensis 2.0 D4-D jest bardzo dobrze wyciszony od silnika i otoczenia, gorzej od nadkoli. Długie przełożenia skrzyni sprzyjają jeździe w stylu „eko”, a 126-konny silnik lepiej niż dobrze radzi sobie z lekkim autem. Równie cicho jest w C5 1.8 16V, nawet podczas wysokich obrotów, na które silnik chętnie się wkręca. Zawieszenie izoluje nierówności kosztem precyzji prowadzenia. Mondeo nie mogło pokazać wszystkich swoich zalet przez 1,8-litrowy silnik diesla, chociaż udanie łączy komfort z właściwościami jezdnymi. Passat z kolei gwarantuje pewność prowadzenia dzięki najtwardszemu zawieszeniu. Niestety, przyjemność z jazdy charakterystycznym 2.0 TDI odbiera balast w bagażniku w postaci napędu na 4 koła – 4Motion. Laguna zapewnia komfortową jazdę podczas spokojnego podróżowania, ale już bardziej dynamiczna jazda odsłania braki w zawieszeniu oraz metalicznym dźwięku silnika 2.0 16V.

Konkurencja: Wnętrze / estetyka i jakość

Miękkie tworzywa oraz łatwość sterowania urządzeniami pokładowymi najlepsza jest w Lagunie. Czuć, że auto stworzone jest dla wygody kierowcy. W Mondeo i C5, im wyższa wersja wyposażenia, tym lepsze materiały. Konsola centralna w C5 ma jednak za dużo przycisków, z kolei w Mondeo do jej obsługi nie zachęca kiepska imitacja aluminium. Z drugiej strony, fotele są obszerne i wygodne. Całkiem inaczej jest w Passacie. Obsługa jest łatwa, a przyciski miłe w dotyku. Razi jednak odgłos uginanej inkrustacji na desce. Avensis to stara szkoła rzeźby z czarnego plastiku. Czekamy na następcę.

Skoda Superb: Twindoor

Najważniejszą cechą charakterystyczną Superba jest system Twindoor. Jak działa? Pod ozdobną listwą bagażnika znajdują się dwa przyciski. Aby skorzystać z przestrzeni bagażowej jak w hatchbacku, najpierw musimy wcisnąć prawy przycisk i poczekać 2-3 sekundy na blokadę mechanizmu i dopiero środkowym podnieść klapę. Po zamknięciu, ponowne otworzenie bez użycia przycisku blokady spowoduje otworzenie pokrywy bez szyby. Konstruktorzy wyszli z założenia, że częściej będziemy korzystać z dostępu do bagażnika jak w sedanie, stąd też przycisk blokady.

Wymiary / przestrzeń w środku

O 3 cm zwiększyła się długość nowego Superba – do 4,84 m, ale o 3 cm zmniejszył się rozstaw osi – do 276 cm. Mimo to, przestrzeni dla pasażerów jest więcej, głównie zmianę pozycji silnika na poprzeczną. Na szerokość nie ma tyle miejsca co w C5 i Mondeo, ale kanapa Superba nie ma sobie równych. Pasażer o wzroście 190 cm nie ociera głową o podsufitkę dzięki przedłużonej linii dachu. Podłokietnik, dywaniki z podparciem stóp, podgrzewane siedzenia (od wersji Elegance) umilą podróż tylko dwójce pasażerów. Duży tunel środkowy to efekt płyty podłogowej przystosowanej do napędu 4×4. Z przodu wąsko wyprofilowane fotele zapewniają bardzo dobre podtrzymanie ciała w zakrętach, choć może to przeszkadzać tęgim osobom.

Jak jeździ nowy Superb?

Niezależnie od silnika i skrzyni prowadzi się więcej niż dobrze. Układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem przekazuje niezbędne informacje o tym co dzieje się z kołami, a zawieszenie pomimo, że komfortowe tuszuje świadomość jazdy dużym autem, pewnie pokonując zakręty. Przy większych prędkościach zaskakuje poziom wyciszenia. Do 160 km/h możliwa jest spokojna rozmowa kierowcy z pasażerem tylnej kanapy.

Jednostki TSI 1.4 i 1.8 o mocy 125 i 160 KM wyposażone w turbosprężarkę chłodzoną cieczą silnika dają dużą frajdę z jazdy. Szczególnie 1.8, któremu mocy nigdy nie brakuje, a przełożenia skrzyni manualnej pozwalają na osiąganie znacznych prędkości na poszczególnych biegach. 1.4 TSI to silnik podstawowy i z tego zadania wywiązuje się bardzo dobrze. Oferuje 200 Nm momentu obrotowego, czyli o ok. 30 % więcej niż konkurencja z silnikami 1.6. Moment ten dostępny jest już od 1500 do 4000 obr./min, czyli tam gdzie motory rywali dopiero osiągają swoje maksymalne 150-160 Nm. Od października br. będzie dostępny 1.8 TSI z 7-biegową skrzynią aut. DSG, który ma ograniczyć spalanie, a także topowa wersja 3.6 FSI/260 KM z napędem 4×4 i 6-biegową DSG.

Silniki TDI to dobrze znany 1.9 TDI/105 KM, charakterystyczny 2.0 TDI PD/140 KM oraz nowy 2.0 TDI CR/170 KM. Wszystkie dostępne z filtrem cząsteczek stałych DPF. Tak naprawdę tylko dwie ostatnie jednostki są godne polecenia – świadczy o tym nawet fakt, że na oficjalnej prezentacji auta 1.9 TDI po prostu nie pojawił się. Jazda 140-konnym TDI z 6-biegową DSG i z opcjonalnymi łopatkami pod kierownicą pozwala zauważyć jak szybko DSG zmienia biegi (0,04 s). Podczas normalnej jazdy skrzynia dokładnie wie, kiedy i jaki włączyć dany bieg, choć w trybie sportowym mogłaby zmieniać przełożenia przy prędkości obrotowej silnika mniejszej o około 500 obr./min. Mocniejszy wariant 2.0 TDI był z kolei długo wyczekiwany. Wtrysk Common Rail, płynnie rozwijana moc, niski poziom wibracji i hałasu. Zwłaszcza, że od słabszego wariantu na pompowtryskiwaczach jest o zaledwie 3000 zł droższy.

Wnętrze dostępne jest w 5 kompozycjach i w 3 rodzajach inkrustacji. Sportowego szyku dodają umieszczone głęboko w tubach zegary podświetlane na biało (przyciski na zielono). Poczucie jakości podnoszą chromowane obwódki wokół zegarów, włącznika świateł, nawiewów, radia, panelu klimatyzacji, dźwigni biegów i tylnej części podłokietnika. Użyte materiały i spasowanie stawiają Superba na porównywalnym poziomie, co Audi A4.

Innowacyjne rozwiązania

Nowy Superb (poza wersją Comfort) jako pierwsze auto koncernu VAG wyposażony jest w inteligentne bi-ksenony AFS dostosowujące się do warunków i prędkości. System jest pomocny szczególnie w nocy. Doświetla pobocze przy niskich prędkościach, a przy wyższy lewy pas drogi ekspresowej lub autostrady. W deszczu reflektory obniżają się, by zapewnić maksymalną widoczność przed pojazdem umożliwiając kierowcy szybką reakcję na przeszkody i zagrożenia. (patrz zdjęcie obok)

Napęd 4×4 realizowany jest za pomocą systemu Haldex czwartej generacji. Co to oznacza? To stały napęd na 4 koła z mokrym sprzęgłem, sterowany elektronicznie przez zmianę ciśnienia. W normalnych warunkach przekazywany napęd na oś tylną stanowi tylko 4 %, w ekstremalnych przypadkach 75 %. W skrócie Haldex działa jak międzyosiowy mechanizm różnicowy.

Standardem jest radio CD/MP3 zintegrowane ze zmieniarką i 6,5-calowym wyświetlaczem. Wraz z systemem nawigacji otrzymujemy dotykowy ekran o większej rozdzielczości, czytnik kart pamięci SD oraz dysk twardy 30 GB. Możliwe jest uzupełnienie tej opcji o tuner TV.

Nowością w klasie jest asystent parkowania i Solar Sunroof. Asystent sprawdzi ilość wolnego miejsca i tak pokieruje autem, by zaparkować je równolegle. Kierowcy pozostaje tylko kontrolowanie prędkości i zatrzymanie pojazdu. Solar Sunroof to elektryczny szyberdach z bateriami słonecznymi, który obniża temperaturę wnętrza o 25 stopni, wentylując auto na postoju. Ubytek prądu potrzebnego do pracy wentylatora rekompensowany jest przez baterie słoneczne. To doskonałe rozwiązanie, nie tylko na upalne dni.

Wersja podstawowa Comfort oferuje 7 poduszek powietrznych (kierowcy, pasażera, boczne z przodu, kurtyny oraz kolanowa dla kierowcy), ESP z ABS, EBV, MSR, ASR, HBA, EDL, ACS, DSR (objaśnienia w cenniku), światła przeciwmgielne, półautomatyczną klimatyzację, pakiet chromowany we wnętrzu, fotele regulowane na wysokość i w odcinku lędźwiowym, radio CD/MP3 ze zmieniarką, podłokietnik z wejściem audio, wyświetlaczem temperatury i zegarem oraz czujnik parkowania z tyłu. Wersja Ambition oferuje znacznie więcej już od 87 800 zł.

Podsumowując, Superb przewyższa przestrzenią większość konkurentów, a wiele przemyślanych rozwiązań czyni go autem innowacyjnym. Ma swój niepowtarzalny styl i silne argumenty w walce z konkurencją. Czy polscy klienci wybiorą Superba? Z pewnością tak. Muszą tylko wyzbyć się stereotypów, chociaż dla części z nich może być to niełatwa decyzja.

Dyskusja

komentarzy