Rok 1987 dzwoni i prosi o zwrot swojego auta. Saipa Atlas pamięta czasy Kii Pride i Forda Festivy
Ten samochód może i wygląda dość nowocześnie, ale pod spodem skrywa archaiczną konstrukcję. Saipa Atlas to znane nam auto w nowym wydaniu.
Jak wygląda motoryzacja w Iranie? Już spieszę z odpowiedzią, w której słowem-kluczem jest "licencja". Wciąż wykorzystuje się tam licencje na produkcję starych samochodów. Te dostają jedynie nowsze twarze, aby nie wyglądać jak zombie na kołach. Saipa Atlas to jeden z takich samochodów. Nowa wersja modelu Quick swoje korzenie ma głęboko w latach osiemdziesiątych.
Saipa Atlas to KIA Pride, czyli Ford Festiva. Oczywiście to wszystko oferowane jest w nowoczesnym wydaniu
A w zasadzie w "nowoczesnym", gdyż linia boczna zdradza, że nie jest to nowa konstrukcja. Irański producent zdecydował się na wprowadzenie nowego pasa przedniego i tylnego. Ten pierwszy ewidentnie inspirowany jest Fordem, głównie za sprawą grilla i kształtu świateł. Poprzedni Focus kłania się tutaj nisko.
Tył z kolei wygląda niczym wyciągnięty z przeciętnego chińskiego auta. Nie jest to żadna niespodzianka, gdyż nikt raczej nie przykładał się do stylizacji tego modelu. To samo zresztą tyczy się wnętrza. Sklejone z przypadkowych elementów wygląda przerażająco.
Konstrukcja to stara platforma X200. Silnik też do nowoczesnych nie należy
Jednostka o objętości skokowej 1,5 litra oferuje raptem 88 KM i 128 Nm. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów, lub dzięki przekładni CVT.
Co ciekawe oryginalna KIA Pride miała silnik 1.3 o identycznej mocy. To może być więc jakaś mocno unowocześniona wersja tamtej jednostki.
Oczywiście Saipa Atlas sprzedawana jest tylko na lokalnym rynku
W sumie nie wiem, czy w ogóle ktokolwiek byłby zainteresowany tym samochodem w innych krajach. Niewielkie liczby egzemplarzy trafiają do okolicznych krajów.
Saipa produkuje wiele aut na licencji. W swojej ofercie ma między innymi modele Sahin i Aria, które bazują na Yarisie drugiej generacji. Koncern Saipa odpowiada też za auta Pars. Mowa tutaj o rebrandowanych modelach Brilliance i kilku innych firm. Jak więc widać oferta jest tam zaskakująco szeroka i zahacza o niemal każdy segment.