Test

Renault Megane CC 2.0 dCi Dynamique

Rozumowi dziękujemy

Na dystansie:
1599 km

W kompaktowej rodzinie Megane hatchback ma ładny tyłek, sedan udaje limuzynę, kombi zmieści do bagażnika księstwo Monako, RS przeniesie Cię błyskawicznie w inny wymiar, a wersja CC… No właśnie. Po co ona jest? Jaka ona jest?

Meganka, co to za naciśnięciem przycisku zmienia się z coupe w cabrio lub z cabrio w coupe, przykuwa spojrzenia. Nie wiadomo tylko, czy z zachwytu, czy ze zdegustowania. Tył jest wielki i kwadratowy. Taki odwłok. Zwis tylny jest o dwa numery za duży. Przód po liftingu jest jeszcze bardziej dynamiczny, agresywny, zadziorny. Robi wrażenie. Olbrzymie drzwi bez ramek ułatwiają wsiadanie do tyłu. I przy okazji utrudniają wsiadanie do przodu na ciaśniejszych miejscach parkingowych. W tym aucie forma dominuje nad funkcją.

Megane CC jest rejestrowany dla czterech osób. Tylne miejsca potraktuj jednak jako dodatkowy bagażnik lub miejsca dla ludzi bez nóg. Owszem, z tyłu usiądzie prawie 2-metrowy dryblas, ale litości! Siedzisko jest krótkie i poziome. Oparcie kończy się szybciej niż zaczyna i jest pionowe. A zamiast zagłówków dostajesz twarde pałąki bezpieczeństwa. Jeśli bardzo kogoś nie lubisz, a musisz go gdzieś podwieźć, już chyba wiesz, co masz zrobić.

Wnętrze jest smakowicie wykończone. Znakomita większość materiałów jest dobrze spasowana i urzeka wysoką jakością. Nie dotyczy to jak gdyby nie do końca zamontowanego schowka (ale za to bardzo głębokiego), kieszeni w drzwiach bocznych i daszka nad wyświetlaczem deski rozdzielczej. Długi lewarek skrzyni to nie powód do dumy.

Fotele są średnio wygodne. Ale świetnie wyglądają. Plus za bezpieczne i inteligentne zagłówki, szeroki zakres regulacji siedzisk, sporo schowków i wszechogarniające poczucie luksusu, wyjątkowości i niepowtarzalności. Minus za zbyt wysoko zamontowane fotele i górną ramę szyby, którą w kreacji cabrio można obgryzać w czasie jazdy (jest bardzo pochylona i bardzo „wyciągnięta” do tyłu).

Raison d’être tego auta to dach. Wystarczy przytrzymać jeden przycisk przez 22 sekundy i już cabrio możemy przeobrazić w coupe. Lub na odwrót. Dach Made in Karmann składa się na pół i chowa do bagażnika. Wrażenie, jakie cała operacja wywołuje u innych obywateli, jest piorunujące. Jeśli więc nie znosisz swojej sąsiadki, chcesz coś udowodnić koledze lub po prostu wykazujesz chcicę szpanowania i lansu, wystarczy jeden przycisk. Życie jest takie proste! W wersji coupe kufer pochłonie 490 litrów. W wersji cabrio tylko 190. Środkowa część dachu jest szklana, więc non stop możesz sobie patrzeć w niebo.

Z otwartym dachem wypada jechać maksymalnie 80 km/h. Przy tej prędkości ludzie Cię łatwo zidentyfikują, nie urwie Ci głowy i nie zmasakruje zapewne misternie ułożonej fryzury. Potem wpadasz w turbulencję, nic nie słyszysz i chcesz z powrotem do mamy.

W odświeżonej Megane największą nowością jest dwulitrowy turbodiesel dCi z systemem common rail. 150 koni żywej mocy i 340 Nm przy 2 tys. obr/min gwarantują bardzo dobre osiągi. Wskazówka na czytelnym i artystycznym prędkościomierzu dobija do setki po 9,5 sekundy i pnie się w górę jeszcze 113 jednostek. Silnik jest cichy i dobrze wychowany. Błogosławieństwem jest również jego wysoka elastyczność. Ogranicza to kontakt ze skrzynią biegów. Ta ma pół tuzina dobrze dobranych biegów, ale jest nieprecyzyjna, „watowata”, niepewna i sprawia wrażenie, jakby już była na skraju wyczerpania psychofizycznego. Za to hamulce to mistrzostwo świata. Podwójne.

Zawieszenie pracuje cicho. Jest sprężyste i nastawione na komfortowe przemierzenie nadmorskich bulwarów. Szybkie zakręty, nagłe zmiany kierunku i sportowa żyłka kierowcy działają mu na nerwy. Układ kierowniczy jest absolutnie bezstresowy – pracuje za lekko i nie daje czucia tego, co się dzieje z kołami. Nadaje się bardziej na Lazurowe Wybrzeże niż na Nürburgring.

Co jest straszne w tym aucie to ciągłe hałasy dobiegające z bagażnika. Nie ważne, czy jedziesz z dachem lub bez. Trzeszczenie, dudnienie i świst powietrza towarzyszą Ci cały czas. Dobrze, że chociaż radio jest w miarę dobrej jakości. W kreacji otwartej Megane jest bardzo wrażliwe na dziury i na skręcanie. Nie ma w tym nic dziwnego. Zwykły samochód to zamknięte pudełko od butów z parą porządnych traperów. Mocne, stabilne i pewne. Kabriolet to otwarte pudełko z rachitycznymi japonkami. Giętkie, wrażliwe i delikatne. Gdyby nie wzmocnione słupki przednie i płyta podłogowa byłoby jeszcze gorzej.

Cały ten szpan, podwójna osobowość, bogate wyposażenie, mocny silnik, 5 euroncapowskich gwiazdek i 250 kilogramów oryginalności kosztują bardzo dużo pieniędzy. Konkurencyjny Peugeot 307 CC HDI 136 KM jest tańszy i ładniejszy. Innej konkurencji na razie brak. Wyrzeczeń fizyczno-ergonomiczno-jakościowych cena nie obejmuje.

Megane CC to metroseksualny, nierozsądny i absolutnie nikomu nigdzie niepotrzebny samochód. No i co z tego?! Ja go kocham!

Dyskusja

komentarzy

Dane techniczne
Dane techniczne producentaMegane CC 2.0 dCi Dynamique
Silnikturbodiesel, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwembezpośredni Common Rail
Pojemność1995 cm³
Moc maksymalna110kW (150KM) @ 4000 obr./min
Maks. moment obrotowy340 Nm @ 2000 obr./min
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa
Napędprzedni
Zawieszenie przódkolumny MacPhersona
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Hamulcetarczowe went./tarczowe
Opony205/55 R16
Bagażnik / po złożeniu siedzeń190-490 l
Zbiornik paliwa60 l
Typ nadwoziacoupe/cabrio
Liczba drzwi / miejsc2/4
Wymiary (dł./szer./wys.)4355/1777/1404 mm
Rozstaw osi2522 mm
Masa własna /ładowność1495/380 kg
Masa przyczepy / z hamulcem- kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie7,4/4,8/5,7 (test: 9,1/6,1/7,3)
Emisja CO2151 g/km
Prędkość maksymalna213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gw. perforacyjna /na lakier12 lat /6 lat
Okresy międzyprzeglądoweco 20 tys. km
Cena wersji testowej114 200 zł
Cena egz. testowego122 950 zł
Ocena autoGALERIA.pl
Nadwozie / wnętrze5480
Stylistyka810
Przestrzeń przód/tył/bagażnik/1930
Widoczność25
Ergonomia kokpitu1315
Funkcjonalność610
Jakość610
Układ jezdny / komfort6180
Układ kierowniczy710
Skrzynia biegów610
Zawieszenie710
Silnik1010
Osiągi1010
Hamulce910
Komfort610
Poziom hałasu610
Ekonomia / emocje5680
Cena1020
Wyposażenie1520
Zużycie paliwa1520
Wrażenia z jazdy610
Ocena wg autora1010
Podsumowanie171240