Test

Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM EDC Intens | fot. Maciej Kuchno

TEST: Był dobry, jest jeszcze lepszy. Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM EDC Intens

Na dystansie:
311 km

Renault Kadjar było po prostu dobre. A teraz naprawdę jest jeszcze lepsze, głównie dzięki poprawieniu najbardziej irytujących elementów.

Muszę przyznać, że bardzo lubię ten model Renault. Nigdy jednak nie potrafiłem tego rozsądnie uzasadnić. Może japońskie geny są tutaj winowajcą? Choć z zewnątrz Kadjar wygląda jak każdy inny model tej francuskiej marki, o tyle w środku zdradzał swoje dalekowschodnie korzenie. Teraz dość skutecznie to zamaskowano, ale i tak czuć dużo różnić względem modeli takich jak Megane czy Talisman.

Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM EDC Intens | fot. Maciej Kuchno

Rewolucja byłaby strzałem w stopę

Stylistyka Kadjara została ciepło przyjęta przez klientów tej marki. Ba, w ogóle design nowych Renault cały czas robi doskonałe wrażenie i jakoś specjalnie nie chce się starzeć. Najlepszym przykładem jest tutaj nowe Clio, które wizualnie bardzo przypomina swojego poprzednika. W przypadku Kadjara po liftingu zmiany ograniczyły się do delikatnej poprawy niektórych elementów. Zmieniono nieco zderzaki i listwy boczne, zastosowano tutaj nowocześniejsze przednie światła (z ledowymi kierunkowskazami), oraz odświeżono gamę lakierów i felg aluminiowych. W efekcie SUV Renault wygląda „tak samo, ale nieco lepiej”. Popularne wśród nabywców połączenie lakieru Flamme z częściowo czarnymi felgami wygląda efektownie i może spodobać się szerokiemu gronu klientów.

Najlepszym elementem jest jednak wnętrze. Tutaj największą nowością jest panel klimatyzacji, który wreszcie pasuje do całego kokpitu. Dotychczas stosowano rozwiązanie zapożyczone z Qashqaia, które gryzło się z formą deski rozdzielczej. Tym razem postawiono na efektowne pokrętła, będące zmodyfikowaną wersją tych z Dustera. Są estetyczne, wygodne w obsłudze i poprawiają wygląd prostego wnętrza Kadjara. Poza tym zagościły tutaj nowe, naprawdę doskonałe fotele. Posiadają one szeroki zakres regulacji, mają bardzo dobrze wyprofilowane oparcie, dzięki czemu plecy są dobrze podparte, a dzięki regulowanej długości podudzia stały się wygodniejsze dla wysokich osób. W trasie są absolutnym majstersztykiem.

Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM EDC Intens | fot. Maciej Kuchno

W środku zmieniła się także jeszcze jedna rzecz – spasowanie elementów. Gdy blisko dwa lata temu spędziłem tydzień i blisko 2000 kilometrów z Kadjarem w wersji Night&Day, oddając go miałem absolutnie dość wszelkich skrzeczących elementów, które wręcz atakowały z każdej strony. Było ich wiele – od uchwytów drzwi aż po konsolę środkową. Teraz wszelkie „świerszcze” odeszły w niepamięć i naprawdę niewiele elementów wydaje jakiekolwiek niepożądane dźwięki.

Nowy silnik, nowa skrzynia, nowa jakość jazdy

Przy okazji liftingu Renault wymieniło całą gamę silnikową w Kadjarze. Jednostkę 1.2 oraz 1.6 TCe zastąpiła nowa konstrukcja 1.3 TCe, która powstała przy współpracy z Daimlerem. W testowanym egzemplarzu pojawił się najsłabszy, 140-konny wariant tego silnika. Spięto go z 7-biegową przekładnią EDC, co także jest nowością – dotychczas jedyną opcją był bezstopniowy automat. Duet ten to doskonały zestaw dla naprawdę szerokiego grona nabywców. Przede wszystkim jednostka 1.3 ma bardzo przyjazną charakterystykę – 240 Nm wchodzi do gry już od 1600 obrotów na minutę, co dobrze wykorzystuje skrzynia, utrzymując auto w optymalnym zakresie pracy silnika. Reakcja na mocniejsze wciśnięcie gazu jest bardzo szybka, a EDC, które do tej pory potrafiło zaskoczyć niepewną i niezrozumiałą pracą, wreszcie spełnia oczekiwania kierowcy. Przyspieszenie do 100 kilometrów na godzinie w wariancie 140-konnym zajmuje 9,6 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 203 km/h. Warto zwrócić uwagę na fakt, że ta odmiana stała się bazową jednostką benzynową, zastępując nieco dychawiczny i paliwożerny silnik 1.2 TCe.

W trakcie jazdy nowy silnik nie hałasuje przesadnio, o ile nie zaczniemy wkręcać go na wyższe obroty – wtedy staje się wyjątkowo głośny, co zresztą zauważyliśmy także w Mercedesie Klasy A, korzystającym z tej jednostki. Zużycie paliwa w 140-konnym Kadjarze jest akceptowalne. W mieście, w zależności od ruchu i dynamiki jazdy, konsumpcja paliwa wynosi od 8,2 do 10,2 litra na sto kilometrów. W trasie jest jednak znacznie lepiej – przy 100 km/h Kadjar zadowala się niecałymi 6 litrami bezołowiowej 95, zaś przy autostradowych 140 km/h jest to 8,3 litra.

Zużycie paliwa:Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM EDC Intens
przy 100 km/h:5,6 l/100 km
przy 120 km/h:6,8 l/100 km
przy 140 km/h:8,3 l/100 km
w mieście:9,2 l/100 km

W układzie jezdnym Kadjara nie zaszły w zasadzie żadne zmiany. Samochód ten nie jest twardy jak deska, ale też nie wychyla się w zakrętach i nie doprowadza do choroby morskiej. Układ kierowniczy pracuje bardzo lekko co mocno odcina nas od kontaktu z przednimi kołami, ale jednocześnie jest doceniane przez płeć piękną, chwalącą sobie lekkość manewrowania. SUV Renault cieszy także przyzwoitą zwrotnością. Manewrowanie ułatwiają duże lusterka oraz opcjonalna kamera cofania.

Poprawki technologiczne

W SUV-ie Renault zagościł odświeżony system R-Link 2. W przeciwieństwie do wielu innych modeli tej marki, Kadjar posiada mały, 7-calowy ekran dotykowy. Z reguły wole większe rozwiązania, ale w przypadku Kadjara „mały” system jest strzałem w dziesiątkę. Obsługa nie wymusza wertowania instrukcji, zaś dodanie integracji z Apple CarPlay ułatwia sparowanie ze smartfonem. Poza tym we wnętrzu znajdziemy szereg gniazd USB oraz 12V. Poprawione światła Full LED Pure Vision oferują nieco jaśniejszy snop światła i lepiej doświetlają pobocze, co docenimy zwłaszcza podczas jazdy po zmroku. Dodatkowo w ramach pakietu „Techno Premium” otrzymujemy tutaj system wspomagania nagłego hamowania, system monitorowania martwego pola, Easy Park Assist z czujnikami z przodu, tyłu i po bokach oraz kamerę cofania. Zestaw tych asystentów kosztuje 3 500 zł, więc warto go dołożyć do tego auta. Kolejne 1 600 zł dobrze jest dorzucić na podgrzewane fotele, spryskiwacze lamp oraz podgrzewaną przednią szybę – wszystko to oferowane jest razem w ramach pakietu zimowego.

Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM EDC Intens | fot. Maciej Kuchno

Dobra cena!

Największym atutem Kadjara jest jego cena. Prezentowana wersja Intens, z bogatym wyposażeniem standardowym, startuje z poziomu 93 900 zł za opisywaną jednostkę, lecz połączoną z manualną skrzynią biegów. Wersja z automatem EDC wyceniana jest na 100 900 zł. Po dołożeniu wszystkich dodatków wspomnianych pakietów, czerwonego lakieru metalizowanego oraz oświetlenia Pure LED, otrzymujemy cenę finalną wynoszącą 112 400 zł. Czyni to z Kadjara bardzo kuszącą i atrakcyjną ofertę, gdyż jest to jedno z tańszych aut z tego segmentu na rynku.

Renault Kadjar oferuje dwa lata gwarancji mechanicznej i 12 lat perforacyjnej. Przeglądy odbywają się co 2 lata lub 30 000 kilometrów, ale niezmiennie zachęcamy do skrócenia tego dystansu o połowę – dla świętego spokoju i pewności o sprawność silnika.

Zalety:
  • poprawiona stylistyka
  • lepiej wykonane wnętrze
  • bogatsze wyposażenie
  • doskonałe fotele przednie
  • atrakcyjna cena
  • rozsądne zużycie paliwa
Wady:
  • bardzo lekko pracujący układ kierowniczy
  • hałasująca na wysokich obrotach jednostka napędowa

Podsumowanie

Nie jest drogi, ma dobre wyposażenie, lepsze spasowanie i bardzo ciekawy silnik. Renault Kadjar po liftingu to naprawdę udane auto, które warto uwzględnić przy zakupie auta – zwłaszcza, gdy na liście opcji mamy Qashqaia. Jednostka TCe 140 KM jest w zupełności wystarczająca i moim zdaniem nie warto dopłacać do mocniejszej 160-ki. Zaoszczędzone pieniądze lepiej jest zainwestować w bogatsze wyposażenie.

Dyskusja

komentarzy

Dane techniczne
Dane techniczne producentaRenault Kadjar 1.3 TCe 140 KM EDC Intens
Silnikt.benz, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwemwtrysk bezpośredni
Pojemność1332 cm³
Moc maksymalna140 KM (105 kW) przy 5000 obr./min.
Maks. moment obrotowy240 Nm przy 1600 obr./min.
Skrzynia biegówautomatyczna, 7-biegowa
Napędprzedni
Zawieszenie przódkolumny McPhersona
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Hamulcetarczowe wentylowane/tarczowe
Opony225/50 R18
Bagażnik / po złożeniu siedzeń472/1478 l
Zbiornik paliwa55 l
Typ nadwoziaSUV
Liczba drzwi / miejsc5/5
Wymiary (dł./szer./wys.)4489/1836/1613 mm
Rozstaw osi2646 mm
Masa własna /ładowność1471/480 kg
Masa przyczepy / z hamulcem715/1500 kg
Emisja CO2139 g/km
Prędkość maksymalna203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gw. perforacyjna /na lakier12 / 3 lata
Okresy międzyprzeglądoweco 30 000 km lub co 2 lata
Cena wersji podstawowejLife: 78 900 zł
Cena wersji testowej93 900 zł
Cena egz. testowego112 400 zł