Chińska taksówka nigdy nie cierpi na brak prądu. Wymiana baterii jest szybsza niż odbiór zamówienia w McDrive
Wyobraź sobie, że ta taksówka może mieć w pełni naładowaną baterię szybciej, niż Ty dostaniesz swojego cheeseburgera w McDrive. Jak to możliwe?
Nazwa Changan Oshan 520 z pewnością nic Wam nie mówi. To kolejny chiński sedan, który ma klasyczną sylwetkę, proste proporcje i całkiem sensowne wyposażenie. We wnętrzu znajdziemy ekran centralny o przekątnej 10,25 cala, cienki panel wskaźników LCD i dźwignię zmiany biegów za kierownicą. Do tego podgrzewany i wentylowany fotel kierowcy, cztery głośniki i kamera 360 stopni. Co jest jego sekretem? Przede wszystkim bateria i fakt, że idealnie sprawdza się jako taksówka. Nie chodzi tutaj jednak o przestrzeń.
Skoro o nich mowa, to Oshan 520 mierzy 4770 mm długości, 1840 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Rozstaw osi to 2765 mm - czyli można mówić o klasyku z segmentu D.
1000 sztuk w rękach kierowców z Chongqing. To idealna taksówka
25 maja Changan ogłosił, że pierwsze 1000 egzemplarzy Oshan 520 trafiło do firmy taksówkarskiej z Chongqing. To nieprzypadkowy wybór. To miasto jest rodzinnym regionem marki, a przy okazji największym w całych Chinach. Wraz z terenami wiejskimi liczy nawet 32 miliony mieszkańców.
Model ten budzi spore zainteresowanie. Producent potwierdził, że zebrał już ponad 15 000 zamówień od klientów flotowych. Samochody trafią głównie do użytku komercyjnego, właśnie jako taksówki.
Dłużej czekasz na zamówienie w McDrive, niż wymieniasz tutaj baterie
Największą ciekawostką w Changanie Oshan 520 jest nowa technologia baterii Choco-SEB od firmy CATL. Ta litowo-żelazowo-fosforanowa jednostka o pojemności 56 kWh pozwala na przejechanie do 515 km w cyklu CLTC. Silnik elektryczny ma 105 kW (141 KM) i napędza przednią oś.
To pierwszy samochód, który korzysta z nowego systemu wymiennych akumulatorów CATL. Proces wymiany trwa zaledwie 100 sekund. Każda stacja może przechowywać do 30 baterii. Teoretycznie więc po niecałych dwóch minutach auto jest gotowe do dalszej pracy. I to brzmi bardzo ciekawie - tym bardziej, że Oshan 520 powstał głównie z myślą o takim użytkowaniu.
Chongqing jest pierwszym miastem z siecią Choco-SEB
Podczas ceremonii przekazania samochodów ogłoszono, że Chongqing jako pierwsze wdrożyło technologię szybkiej wymiany baterii od CATL. W mieście działa już 34 takie stacje, a do końca 2025 roku liczba ta ma wzrosnąć do 50.
W systemie Choco-SEB uczestniczą również inne marki, w tym GAC, FAW, SAIC, BAIC, SGMW i Nio. Kolejne modele z wymienną baterią już są w drodze. Na liście znalazły się między innymi GAC Aion S i Hongqi E-QM5.


