Luksusowe limuzyny Mercedesa - Krótka historia

Mercedes-Benz od dawnych lat kojarzony jest z luksusem i prestiżem. Całkiem słusznie, biorąc pod uwagę fakt, iż samochody niemieckiego producenta zawsze uważane były za solidne, dobrze wykonane i zaawansowane technicznie.

Dawno, dawno temu, nie tak całkiem daleko... Dokładnie tak można by rozpocząć historię prestiżowych limuzyn Mercedesa. Sięga ona bowiem początków ubiegłego stulecia, kiedy to w 1904 roku światło dzienne ujrzał Mercedes-Simplex 60 hp. Był to w zasadzie początek luksusowej tradycji marki. Kilkanaście lat później, w latach 20., jego rolę przejął Mercedes-Benz 630, który kilka lat później, w roku 1931, zastąpiony został przez model 770, dumnie określany również jako Grand Mercedes. Produkcja ostatniego z nich trwała aż do wybuchu drugiej wojny światowej, która znacząco wpłynęła na ówczesną rzeczywistość i wstrząsnęła także branżą motoryzacyjną. Jednak zaraz po zakończeniu wojny, w 1947 roku, powstał pomysł stworzenia nowej limuzyny, która miała przywrócić Mercedesowi dawny blask.

Kilka lat później, w roku 1951, swoją premierę miał Mercedes-Benz 300. Wiele kwestii, jak to zwykle w motoryzacji bywa, pozostaje w sferze gustu, ale sama 300-tka nie była tak spektakularna, jak jej poprzednik. Samochód mimo to spotkał się ze sporym uznaniem, a to zapewne za sprawą swojej przestronności, komfortu i osiągów – które na tamten czas musiały robić wrażenie. Auto zyskało również przydomek "Adenauer" po tym, jak kanclerz Niemiec wyraził swoją aprobatę dla tego modelu. Auto przeszło kilka drobnych modernizacji i ostatecznie opuściło rynek w roku 1962.

Warto zauważyć, że w związku z zachodnim cudem gospodarczym, który miał miejsce po wojnie, a który był efektem oddziaływania wielu czynników politycznych, branża motoryzacyjna zyskała doskonałe warunki do rozwoju. Niemcy postanowili to wykorzystać i dlatego w 1963 roku przedstawili światu model 600. Limuzyna była pierwszym autem oferowanym przez koncern z seryjnie montowanym silnikiem V8. Jednostka ta charakteryzowała się pojemnością skokową 6,3 litra oraz mocą 250 koni mechanicznych. Również rozwiązania technologiczne w zakresie komfortu i bezpieczeństwa zostały odpowiednio rozwinięte. Ciekawostką jest, że 600-tka była jednym z najdłużej produkowanych modeli Mercedesa w historii. Ostatni egzemplarz opuścił bowiem fabrykę w 1981 roku, co oznacza, że produkowany był łącznie przez 18 lat.

Dalsza historia natomiast jest już wszystkim znana. Topowe wersje Klasy S przejęły rolę najbardziej prestiżowych i luksusowych samochodów marki. Począwszy od tych wyposażonych w silniki V8 - mowa tu o modelach 500 i 560 SEL - po te z jednostkami V12, jak 600 SEL i S 600. W ciągu kilku ostatnich lat obok Klasy S mogliśmy obserwować jednocześnie modele marki Maybach, która po krótkiej przerwie (a już się niektórzy obawiali) powróciła pod szyldem Mercedes-Maybach z nową Klasą S.

Trzeba przyznać, że Mercedes od samego początku aspirował bardzo wysoko i w zasadzie mu się to udawało. Jaka będzie przyszłość marki? Oby równie ciekawa (może z wyjątkiem tej wojny), co dotychczas.