Od 1 października na stacjach paliw pojawi się paliwo przejściowe. To rozgrzewka przed zimą
Od 1 października na stacjach paliw pojawią się paliwa przejściowe. Dzieje się tak co rok i wynika to z warunków atmosferycznych w Polsce.
Startujemy z nowym cyklem tekstów, w którym obalamy clickbaity, których tak bardzo nie lubicie (i bardzo słusznie). W mediach jest ich pełno, a większość z nich prowadzi do trywialnych informacji. Czas więc spojrzeć te tematy w sposób jasny i klarowny, bez sensacji, której w nich nie ma. Dziś na celownik trafiły u nas paliwa przejściowe - pojawią się na stacjach paliw już 1 października.
Co to za rodzaj paliwa i dlaczego się go stosuje?
Paliwa przejściowe od 1 października na stacjach paliw. Wszystko po to, aby zabezpieczyć samochody
Wprowadzenie paliw przejściowych od 1 października wynika z zapisów Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, które precyzyjnie określa terminy wymiany paliw w ciągu roku.
Olej napędowy musi spełnić konkretne standardy
Najważniejszym parametrem oleju napędowego jest CFPP, czyli temperatura zatkania zimnego filtra. Olej letni zachowuje swoje właściwości do 0 stopni Celsjusza.
Od października zastąpi go paliwo przejściowe, które umożliwia prawidłową pracę silnika wysokoprężnego przy temperaturach do -10 stopniach Celsjusza. Zmiana ta ma na celu ograniczenie ryzyka wytrącania się parafiny i zatykania filtrów paliwa. Przejściowy olej napędowy będzie dostępny od 1 października do 15 listopada, po czym zastąpi go olej zimowy.
Benzyna także jest "nieco inna"
W przypadku benzyny kluczowy parametr to prężność par, odpowiadająca za lotność paliwa. W wersji letniej wynosi ona 45–60 kPa (kilopaskali). Paliwo przejściowe charakteryzuje się wyższą wartością w przedziale 45–90 kPa, co ułatwia rozruch w niższych temperaturach. Przejściowa benzyna będzie dostępna krócej niż olej napędowy, ponieważ tylko od 1 do 31 października.
| Rodzaj paliwa | Okres obowiązywania | Parametr techniczny | Wartość |
|---|---|---|---|
| Olej napędowy letni | do 30 września | CFPP | 0 stopni Celsjusza |
| Olej napędowy przejściowy | 1 października – 15 listopada | CFPP | -10 stopni Celsjusza |
| Olej napędowy zimowy | od 16 listopada | CFPP | poniżej -20 stopni Celsjusza |
| Benzyna letnia | do 30 września | Prężność par | 45–60 kPa |
| Benzyna przejściowa | 1 października – 31 października | Prężność par | 45–90 kPa |
| Benzyna zimowa | od 1 listopada | Prężność par | ok. 70–100 kPa |
Podsumowując: od 1 października na stacjach nie zobaczycie żadnego nowego rodzaju paliwa. Nie pojawią się inne oznaczenia, a tankując samochód nawet nie zauważycie różnicy.


