Porsche Cayenne Turbo - Bardzo szybka premiera

Dopiero kilka dni temu poznaliśmy Cayenne trzeciej generacji, a już znamy parametry topowej (póki co) wersji Turbo. SUV z Zuffenhausen nie ma sobie równych.

Cayenne w najnowszej odsłonie miało być jak najlepsze. Inżynierowie zabrali się więc za pracę nad modelem Turbo. Efektem jest dodatkowe 30 KM w stosunku do poprzednika. Czyli 550 KM (i 770 Nm) wytwarzane przez czterolitrowe V8 biturbo. Na co to się przekłada? Na prędkość maksymalną 286 km/h, ale przede wszystkim na przyspieszenie. Nowa, ośmiobiegowa przekładnia Tiptronic S tak żongluje przełożeniami, że 100 km/h na prędkościomierzu pojawia się po 4,1 sekundy. Chyba, że kupimy pakiet Sport Chrono - wtedy "setkę" miniemy w niesamowitym czasie 3,9 s. Są to osiągi, które w poprzedniej generacji miało Turbo S.

Porsche Cayenne Turbo

Do kompletu Cayenne Turbo otrzymało skrętną tylną oś, Dynamic Chassis Control zapobiegające dachowaniu, oraz Torque Vectoring. Za amortyzację odpowiadać będzie nowe zawieszenie pneumatyczne, z trzema komorami powietrznymi na każde koło. Pozwala to zawiesić SUV-a na jednej z sześciu wysokości, a oprócz tego, wg zapewnień, zapewnić jednocześnie dużo możliwości "sportowej" jazdy i odpowiednią "dzielność w terenie".

Pojawiła się także aktywna aerodynamika, w postaci ruchomego spoilera nad tylną szybą. Spytacie po co? Otóż, to... powietrzny hamulec. Po co w SUV-ie? Wg producenta, pozwala on zatrzymać się o całe 2 metry wcześniej, przy hamowaniu... z 250 km/h. To będzie krótkie hamowanie, bo same hamulce również mają być bardzo wydajne. Dodatkowo pokryto je powłoką wolframową, dla zmniejszenia zużycia podczas częstego i mocnego używania.

Porsche Cayenne Turbo

Z zewnątrz poznacie Cayenne Turbo po, tradycyjnie, zmienionym przodzie, poszerzonych nadkolach, podwójnych końcówkach wydechu, czy 21-calowych felgach. W środku znajdziecie w standardzie Porsche Advanced Cockpit, 710-watowy system audio i sportowe fotele z elektryczną regulacją.

Porsche Cayenne Turbo

Kiedy? W niektórych krajach już można zamawiać turbo Cayenne. Na przykład w Niemczech ceny zaczynają się od 138 850 Euro. Pierwsze dostawy pod koniec roku.