Światowy samochód roku jest elektryczny. Tak jak i światowy sportowy samochód roku

Poznajcie światowy samochód roku 2024. To KIA EV9 - wielki elektryczny SUV. Z kolei sportowym światowym samochodem roku także został elektryk. Ba, miejskim również!

Czy to znak czasów? Bez wątpienia. Konkurs na światowy samochód roku może i nie budzi tak dużego zainteresowania, jak jego europejski odpowiednik, ale wciąż jest dość ważnym wydarzeniem. Podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku poznaliśmy tegorocznych zwycięzców. I wśród nich są tylko dwa samochody, które mają silniki spalinowe.

Światowy samochód roku 2024? KIA EV9

Koreański SUV zgarnął najważniejszy tytuł, przebijając w topowej trójce chińskiego BYD Seal i szwedzkie Volvo EX30. O pierwsze miejsce walkę toczyły więc trzy samochody na prąd. W Kii doceniono wnętrze, osiągi, bezpieczeństwo, znaczenie dla rynku, wizerunek i innowacyjność. Warto dodać, że ten samochód walczył też o tytuł COTY w Europie, ale tutaj przegrał z Renault Scenic E-TECH Electric.

KIA EV9 światowy samochód roku 2024

Jeszcze więcej emocji budzi kategoria o nazwie światowy sportowy samochód roku

Tutaj w topowej trójce znalazło się BMW M2, BMW XM i Hyundai IONIQ 5 N. Jak myślicie, kto wygrał?

Oczywiście zgadliście - Hyundai. Koreański hot-elektryk zgarnął najwyższe noty, na głowę bijąc M2 (to zaskakuje) i XM (to akurat nie dziwi). Jest szybki, lata bokiem, udaje samochód spalinowy i ponoć prowadzi się rewelacyjnie. O tym przekonam się za kilka tygodni, kiedy sprawdzę go na torze.

Miejskim samochodem roku zostało Volvo EX30

To akurat nie dziwi. Elektryk do miasta jest świetnym wyborem. W trasie potrafi zmęczyć (choć wiele zależy od sposobu użytkowania), więc tutaj warto mieć jeszcze wybór. Niemniej w dużej aglomeracji, jeśli mamy gdzie się ładować, jest idealnym rozwiązaniem.

Volvo EX30

A EX30 stworzono właśnie z myślą o mieście. Co prawda nie wiem po co mu wersja oferująca ponad 400 KM, ale bazowy wariant jest rozsądnym wyborem.

Volvo pokonało tutaj BYD Dolphin i Lexusa LBX.

Luksusowym samochodem roku jest BMW Serii 5

A więc pod jednym dachem spotkał się napęd spalinowy i elektryczny. Niemniej dostępność tej drugiej wersji była jednym z argumentów, który przekonał jurorów do niemieckiej propozycji.

Najbardziej zaskoczyła mnie kategoria "Design". Toyota pokonała tutaj... Ferrari

Tak, to nie żart. Toyota Prius zyskała wyższe noty od Ferrari Purosangue. Zdziwieni?

Tutaj znajdziecie kompletne wyniki - klik.