Mercedes E350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY T

Kompakty, klasa średnia, limuzyny, SUV-y, supersportowe bolidy z drzwiami otwieranymi do góry, jedna z najdłużej produkowanych terenówek na świecie czy wreszcie autobusy i ciężarówki - to wszystko auta Mercedesa. Nie brakuje wśród nich także kombi klasy wyższej.

Model E200 CGI T za 174 500 zł to najtańsza możliwość, aby zostać właścicielem najnowszego kombi rodem ze Stuttgartu. Za tę sumę dostaniemy samochód z podstawowym wyposażeniem, a więc np. bez wysokogatunkowej skórzanej tapicerki, automatycznej skrzyni biegów czy aktywnego tempomatu, a pod maską będzie pracował 1,8-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 184 KM.

Czy to wystarczy?
Z pewnością nie wszystkim, bo Mercedesy klasy wyższej kojarzone są powszechnie ze zgoła odmiennym standardem, w którym prym wiedzie zwłaszcza wyposażenie opcjonalne. Przykładem może być egzemplarz testowy, którego cena podstawowa wynosi 266 500 zł, a po doposażeniu - aż 400 413 zł. To propozycja dla kogoś, kto nie chce iść na absolutnie żaden kompromis. Co więc otrzymujemy?

Niemało, ale zacznijmy od początku. A właściwie od końca, czyli od tego, co w Klasie E z literą T najważniejsze. To naturalnie bagażnik - jest największy w klasie. Ma pojemność 695 l (maksymalnie 1950 l), podczas gdy konkurenci, tj. Audi A6 Avant - 565 l (maksymalnie 1660 l), a BMW serii 5 Touring - 560 l (maksymalnie 1670 l).

Do tak przepastnego bagażnika można dostać się, otwierając tylną klapę przyciskiem na pilocie. Co ważne, otworzy się także roleta i samoczynnie wróci na swoje miejsce po zamknięciu przestrzeni bagażowej. Aby złożyć kanapę, wystarczy pociągnąć dwa uchwyty na ścianach bagażnika. Niestety, ze względu na brak możliwości całkowitego opuszczenia zagłówków, widoczność do tyłu jest w pewnym stopniu ograniczona.

Poprzednie generacje Klasy E...
...przyzwyczaiły nas, że nikt z pasażerów nie narzeka na brak wolnej przestrzeni, trudno więc oczekiwać, aby tym razem było inaczej. Z przodu, z tyłu, wzdłuż, wszerz, na nogi, na głowę, miejsca jest pod dostatkiem, ale oparcie kanapy jest ustawione odrobinę zbyt pionowo. Poza tym, pełen luksus, a więc przede wszystkim fotele wyróżnione znakiem jakości niemieckiego stowarzyszenia na rzecz zdrowych pleców Aktion Gesunder Rücken e.V. Elektrycznie sterowane w każdym możliwym kierunku (włączając w to regulację zagłówków), podgrzewane i chłodzone, dynamiczne, wielokonturowe i z masażem. Można je niemal dowolnie regulować i dopasowywać do własnej sylwetki.

Wspomniana dynamika polega natomiast na tym, że podparcie boczne jest dostosowywane na bieżąco do aktualnej sytuacji drogowej. Boczki mają bardzo szeroki zakres działania i reagują w oka mgnieniu nawet na niewielkie wychyły nadwozia. Mówiąc krótko - fotele te są po prostu doskonałe i w pewnym sensie "żywe", dopasowujące się do osoby, która zajmuje na nich miejsce. Niezwykle, naprawdę niezwykle łatwo do nich przywyknąć, chociaż nie ustrzeżono się błędu. Raz uruchomiony masaż pozostanie aktywny aż do wyłączenia zapłonu - nie ma znaczenia, że "masujący się" pasażer, którego właśnie wysadziliśmy, zwolnił swoje miejsce - cała armia wydajnych elektrycznych pompek i silniczków wciąż cierpliwie wykonuje swoją pracę. Być może przydałby się więc jakiś dodatkowy czujnik obecności...

O odpowiedni klimat...
...we wnętrzu dba Thermotronic, czyli klimatyzacja w wydaniu doskonałym. Pełna automatyka, trzy strefy i tyleż trybów działania - Diffuse, Medium oraz Focus - czyli od całkowicie bezprzeciągowego, poprzez wariant zrównoważony, aż do najbardziej intensywnego, skierowanego punktowo.

Całość działa wyśmienicie, a dodatkowo, jak we wszystkich autach tej marki, po wyłączeniu silnika można jeszcze przez kilkanaście minut ogrzewać lub chłodzić wnętrze za pomocą układu wykorzystującego tzw. ciepło resztkowe (czas ogrzewania lub chłodzenia jest zależny od ustawionej temperatury we wnętrzu pojazdu oraz od temperatury płynu chłodzącego).

Stronę audiowizualną obsługuje multimedialny system Command. Wbrew pozorom i początkowym obawom, jego obsługa okazuje się niezwykle prosta, właściwie intuicyjna. Do dyspozycji jest ponadto nawigacja i doskonałe nagłośnienie firmy harman/kardon.

Idźmy dalej, czyli...
...bezpieczeństwo - 9 poduszek powietrznych (w tym po raz pierwszy zastosowane 2 poduszki biodrowe dla pasażerów jadących z przodu) oraz system ATTENTION ASSIST, który nieustannie monitoruje zachowanie kierowcy, analizując aż 70 parametrów, a gdy wykryje oznaki nadmiernego zmęczenia, wysyła sygnał o konieczności zrobienia przerwy w podróży.

Co ciekawe, próby symulowania spadku koncentracji, odwracania uwagi od sytuacji na drodze, a nawet nagłego omdlenia, nie przyniosły oczekiwanego rezultatu w postaci wszczęcia alarmu. Czyżby Mercedes czytał również w myślach, przewidując, że chce się go nabrać?

Podczas jazdy w nocy nietrudno docenić zalety dwóch elementów. Pierwszy to system Night Vision, który działając jak noktowizor, pozwala dostrzec szczegóły na dobrą sprawę niewidoczne dla ludzkiego oka. Drugi to Intelligent Lighting System - biksenonowe reflektory dostosowujące strumień światła do prędkości i warunków jazdy, czyniące jazdę w nocy prawdziwą przyjemnością, automatycznie przełączające światła mijania na drogowe (i odwrotnie), kiedy tylko sprzyjają temu warunki na drodze.

Rewelacyjnie spisuje się również aktywny tempomat DISTRONIC PLUS, bardzo trafnie regulujący odstęp od poprzedzającego pojazdu (żadnego kłopotu nie sprawia mu także jazda w korkach z łagodnym hamowaniem do 0 km/h). Mercedes rozpoznaje też białe linie na jezdni i łagodnymi wibracjami kierownicy ostrzega przed niezamierzoną zmianą pasa. Przydatność systemu w polskich warunkach drogowych jest dyskusyjna, bo czasem działa on bez zarzutu, a czasem nie, w zależności od jakości oznakowania na jezdni.

Nieodłącznym w Klasie E...
...komfortem najwyższej próby zajmuje się zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, automatycznie regulujące siłę amortyzacji przy każdym kole, dopasowując ją do warunków drogowych, obciążenia pojazdu i sytuacji na drodze. Kierowca może wybrać amortyzację komfortową lub sportową, chociaż w razie potrzeby system samoczynnie uruchomi amortyzację bardziej sprężystą, np. podczas manewru omijania przeszkody.

AIRMATIC umożliwia też regulację prześwitu za pomocą przycisku - na zniszczonych nawierzchniach można podwyższyć wysokość nadwozia o 25 mm, natomiast podczas jazdy z większą prędkością nadwozie obniża się automatycznie o 15 mm, zwiększając stabilność jazdy i zmniejszając opór powietrza. Dodatkowo, nawet przy obciążonym pojeździe regulacja wysokości utrzymuje stały prześwit. Co ciekawe, i zaskakujące zarazem w aucie tej wielkości, reakcje na ruchy kierownicą bardzo szybko pozwalają prowadzącemu zorientować się, co dzieje się z przednimi kołami.

Ogromne znaczenie dla wygody ma ponadto pierwszorzędnie wyciszone wnętrze. Przyjemności z jazdy nie zakłóca ani hałas pędu powietrza, ani jakiekolwiek odgłosy mechaniczne. Silnik i układ wydechowy odzywają się tylko na życzenie, przypominając o swoim istnieniu jedynie przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu.

A w tym właśnie aucie...
...pedał gazu z pewnością będziemy wciskać z ochotą. Wyposażona w napęd 4MATIC Klasa E nie jest oczywiście autem terenowym, ale potrafi znacznie więcej niż zwykły samochód. Stały napęd na wszystkie koła ma po prostu niebagatelny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drodze. Dysponując nim, wychodzimy bez szwanku z sytuacji, w których zwykłe samochody już sobie nie radzą. W zestawieniu z wysokoprężnym V6 o mocy 231 KM i momencie obrotowym 540 Nm, mamy do czynienia z duetem doskonałym, notabene dodatkowo wspieranym przez świetny, 7-stopniowy "automat".

Po zatrzymaniu samochodu, gdy skrzynia pozostaje w trybie pracy D, wystarczy mocniej nacisnąć hamulec i... można zdjąć nogę z pedału. Elektronika zablokuje zaciski, pozostawi włączone światła stopu, a na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawi się komunikat Hold. Zwolnienie hamulców następuje samoczynnie po naciśnięciu pedału gazu. To bardzo wygodne rozwiązanie zwiększające komfort użytkowania auta, szczególnie w mieście.

Zaskoczeniem jest niskie zużycie paliwa. Podróżując zgodnie z przepisami, na trasie auto potrzebowało w realnych warunkach drogowych 7,7 l/100 km, w mieście - 10,8 l/100 km. To świetny wynik, nie zapominajmy przecież, że między przednimi kołami pracuje silnik o pojemności 3 litrów. Dzięki takiej wstrzemięźliwości, zasięg auta nierzadko przekracza 1100 km!

Co jeszcze...
...dostaniemy za wspomniane na początku 400 413 zł? Elektryczną regulację kolumny kierownicy, dach panoramiczny, kamerę cofania, asystenta parkowania, fotochromatyczne lusterka z systemem monitorowania martwego pola, relingi dachowe, stylistyczny pakiet AMG z pięknymi alufelgami... Ergonomiczne, świetnie wykonane wnętrze z materiałów pierwszej próby, ze szczotkowanym aluminium i skórzanym poszyciem deski rozdzielczej...

Przede wszystkim jednak, otrzymujemy - bez najmniejszej przesady - perfekcyjne, rodzinne kombi, dopracowane właściwie pod każdym względem. Model ten nie od dziś zajmuje zbyt ważną pozycję w gamie marki, aby było w nim miejsce na błędy, dlatego próby poszukiwania istotnych słabych punktów nie mają w tym przypadku większego sensu.

Mercedes E350 CDI 4MATIC z przydomkiem T oferuje niezwykle harmonijną kombinację komfortu, właściwości jezdnych i osiągów, wygląda znacznie lepiej od swojego poprzednika, przemieszcza się sprawniej niż on, jest też staranniej wykonany. Doprawdy, trudno chcieć czegoś więcej.