Rzędowa piątka przemówi po raz ostatni. Będzie to głos Audi i... Volkswagena
Jeśli kochacie gang 5-cylindrowej jednostki Audi, to mamy dobre wieści - usłyszycie go nie tylko w wyjątkowym wydaniu modelu RS3, ale także w... Golfie. Volkswagen też ma dostać ten silnik.
- Audi i Volkswagen wykorzystają 5-cylindrowy silnik 2.5 TFSI w wyjątkowych modelach
- Zobaczymy go w limitowanej serii Golfa R
- Pojawi się także w Audi RS3 GT
Takie konstrukcje trzeba żegnać w dobrym stylu. Silnik 2.5 TFSI, czyli pięciocylindrowa jednostka stosowana z powodzeniem w Audi RS3 i RS Q3, niebawem będzie musiała zniknąć z rynku. Możliwości rozwojowe są tutaj niewielkie, a nowe normy emisji stoją nad nią niczym kostucha. Nie oznacza to jednak, że pożegnanie będzie ciche i dyskretne. Nic bardziej mylnego - Audi RS3 GT i Volkswagen Golf R w limitowanej edycji mają zapewnić odpowiednie zakończenie historii tego silnika.
Nowa wersja Audi RS3, opisywana roboczo jako "GT", ma być wisienką na torcie tego modelu. Zamaskowane egzemplarze wyjechały już na Nurburgring, gdzie przechodzą testy w ramach "Industry Pool". To samo tyczy się Volkswagena. Na tych samych sesjach przyłapano Golfa R, z wyraźnie powiększonymi wlotami powietrza w zderzaku i ze znacznie większymi tarczami hamulcowymi.
Audi RS3 GT może oddać w ręce kierowcy nawet 420 KM. Volkswagen Golf R będzie nieco słabszy
Choć w RS3 drzemie wielki potencjał, a sam silnik ma ogromne możliwości po przeprowadzeniu drobnych modyfikacji, to marka z Ingolstadt nigdy nie przesunęła granicy powyżej 400 KM. Teraz to się zmieni. Limitowana seria będzie najprawdopodobniej nieco mocniejsza i lżejsza. Dostanie też gwintowane zawieszenie i poprawioną aerodynamikę. To powinno przełożyć się na lepsze właściwości jezdne.
Z kolei Volkswagen Golf R dostanie nieco mniej mocy. Tutaj limitem może być granica 360-380 KM. To gwarantowałoby wyraźne zróżnicowanie względem RS3, a jednocześnie byłoby naprawdę ciekawym uzupełnieniem oferty tego flagowego hothatcha z Wolfsburga.
W obydwu przypadkach moc trafi oczywiście na cztery koła za pośrednictwem przekładni DSG. Wiele rozwiązań już teraz jest współdzielonych przez te samochody, co ułatwia opracowanie nowej konstrukcji.
Pierwszym samochodem, poza Audi RS3 i RS Q3, z silnikiem 2.5 TFSI, była Cupra Formentor VZ5
Limitowana wersja tego samochodu powstała właśnie w podobny sposób. Dostała wyjątkową jednostkę napędową, ale zrezygnowano tutaj z podnoszenia mocy do poziomu osiągniętego przez Audi.
Premiery obydwu samochodów, czyli Volkswagena Golfa R i Audi RS3 GT, powinny mieć miejsce w przyszłym roku.


