Ma 326 KM i napęd na tył. Tak, to wciąż elektryczny Volkswagen

Kto by się spodziewał, że na rynek trafi 326-konny model tej marki, do tego z napędem na tył. Przed Wami kolejny Volkswagen z przydomkiem GTX - tym razem ID.3.

  • Volkswagen ID.3 GTX to najmniejszy model z rodziny sportowych elektryków
  • Na rynek trafią dwie wersje: 286-konna i mocniejsza Performance, oferująca 326 KM
  • Moc trafia tutaj tylko i wyłącznie na tylne koła

Tego jeszcze nie grali. Mocny tylnonapędowy Volkswagen z rodziny GTX, generujący ponad 326 KM? Ostatnio taki wynalazek nazywał się Porsche 914/924 i był nieco słabszy. Wcześniej mieliśmy tylko Garbusa i różne jego pochodne.

Tymczasem teraz dostajemy może nie hothatcha, ale "cieplejszego komapkta", o dobrych osiągach i sportowym prowadzeniu. Volkswagen teoretycznie odnosi się tutaj do Golfa GTI, ale to skrajnie różne samochody - z wielu powodów.

Od razu muszę rozwiać wątpliwości. Volkswagen ID.3 GTX nie lata bokiem

Niestety, ze względu na bezpieczeństwo i na kondycję silników, producent zablokował możliwość odcięcia ESP. Podczas pokazu statycznego tego modelu dopytywałem się o taką możliwość, ale niestety twierdzącej odpowiedzi nie dostałem. A szkoda, bo nawet lekkie poluzowanie "kagańca" dałoby pewnie wielu osobom sporo frajdy.

Tym bardziej, że jest tutaj co wykorzystać. Standardowe wydanie tego modelu oferuje 286 KM. Jeśli wybierzecie wariant Performance, to do Waszej dyspozycji będzie 326 KM i 545 Nm.

Prąd gromadzony jest w nowym akumulatorze o pojemności 79 kWh. Volkswagen obiecuje dwie ważne rzeczy: zasięg sięgający 600 kilometrów i maksymalną moc ładowania na poziomie 175 kW. Takie wartości to gwarancja komfortu podróżowania w mieście i w trasie.

Osiągi wyglądają nieźle: sprint do setki zajmuje 6 sekund w wersji 286-konnej i 5,6 sekundy w 326-konnym wariancie. Prędkość maksymalna to odpowiednio 180 i 200 km/h.

Volkswagen ID.3 GTX wyróżnia się garścią zmian wizualnych

Znajdziecie tutaj inny zderzak z przodu (z nowymi światłami do jazdy dziennej) i z tyłu, charakterystyczne 20 felgi w kształcie "ostrzy", czarne wstawi i czarny dach. Nie zabrakło też emblematów GTX i wyróżniającego tę serię lakieru King's Red.

We wnętrzu debiutują multimedia z oprogramowaniem MIB4. Są tutaj także kubełkowe fotele z czarną tapicerką przeszytą czerwoną nicią. Poza tym Volkswagen dorzucił nowości z większych modeli, takie jak system ChatGPT sparowany z asystentem głosowym IDA.

Obydwie wersje ID.3 trafią na rynek jeszcze w tym roku, ale dokładna data nie jest znana.