Volkswagen Golf GTI żegna się z manualem. Inne Golfy w zasadzie też

Lubicie wciskać sprzęgło i machać prawą ręką? W takim razie spieszcie się z zakupem nowego auta. Volkswagen Golf niebawem straci klasyczne skrzynie biegów na rzecz dwusprzęgłowych automatów. Nie jest to jedyna marka, która idzie w tym kierunku.

Skrzynie manualne są dla nas czymś oczywistym, ale ich dni zdają się być policzone. Oczywiście będą standardem w tańszych samochodach, jednak segment C zaczyna być granicą, gdzie ich opłacalność jest już niska. Powód? Nowa norma EURO 7, która narzuci bardzo niski limit emisji CO2. W efekcie większość marek stawia na nowe technologie, a wśród metod na walkę z emisją jest właśnie dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna. Pierwszym autem, które niebawem straci "manual" będzie Volkswagen Golf.

Volkswagen Golf tylko z automatem? Tak - zarówno w słabszych wersjach, jak i w wariancie GTI

Niemiecka marka szykuje się do małej rewolucji, która może przyjść już w przyszłym roku. Powód jest prosty - to norma EURO 7, która wejdzie w życie w 2025 roku. To krytykowana przez wiele firm zmiana, która w obliczu dążenia do pełnej elektryfikacji jest zbędnym wydatkiem i utrudnieniem.

Volkswagen Golf skrzynia manualna

Regulatorzy pozostają jednak nieugięci, a to stawia ogromne wyzwanie przed wieloma markami. Volkswagen twierdzi, że jedną z dróg pozwalających na walkę z emisją CO2, jest właśnie dwusprzęgłowy automat. Redukcja nie jest ogromna, ale w połączeniu z innymi rozwiązaniami staje się widoczną korzyścią.

Rezygnacja ze skrzyni manualnej ma być projektem globalnym

A to oznacza, że Golfy za oceanem także stracą takie wersje. Tam o dziwo sporą popularnością cieszy się właśnie wariant GTI ze skrzynią manualną. W Wolfsburgu uznano, że produkcja kilku wersji dla różnych rynków jest jednak nieopłacalna, zwłaszcza w obliczu nowego planu zakładającego ostre cięcie kosztów.

Ten sam tok myślenia zaczyna przyświecać innym markom. BMW niebawem wycofa manualne skrzynie także ze sportowych modeli (aczkolwiek stawia tutaj na klasyczne automaty, a nie na przekładnie DCT). Ford także kieruje się w stronę "automatyzacji" skrzyń w swoich modelach.

Ten trend będzie więc bardzo mocno widoczny w obliczu debiutu nowej normy EURO 7. Pozostaje więc obserwować poczynania wielu marek, gdyż niebawem pedał sprzęgła i klasyczny lewarek mogą być naprawdę rzadkim i unikalnym widokiem w świecie motoryzacji.