Same elektryki od 2030 roku? Nic z tych rzeczy. Ford zmienia strategię
Od 2030 roku Ford miał oferować wyłącznie samochody elektryczne. Ten plan to już jednak przeszłość. Błękitny owal widzi mniejsze zainteresowanie autami na prąd, a to wymusza zmianę podejścia do gamy modelowej.
Kilkanaście miesięcy temu Ford ogłosił ambitny plan, wedle którego samochody elektryczne miały być jedynymi dostępnymi samochodami w ofercie marki od 2030 roku. To oczywiście kwestia regulacji unijnych, które ostatnio mocno się zmieniły. Do tego popyt na elektryki jest znacznie mniejszy, niż zakładano.
W efekcie Ford przeprowadza ostrą korektę założeń na najbliższe lata. Martin Sander, dyrektor generalny marki na Europę, zapowiedział, że "błękitny owal" dopasuje swoją ofertę do oczekiwań rynku. A to oznacza, że silniki spalinowe, choć w nowej formie, zostaną pod maską wielu modeli.
Ford ma tylko jeden problem - oferta tej marki kurczy się z roku na rok, a samochody elektryczne nie sprzedają się tak dobrze
Jedne z najciekawszych modeli w gamie, takie jak Mondeo, S-MAX, Galaxy i Fiesta, zniknęły z oferty. Co więcej, w listopadzie 2025 z taśmy produkcyjnej zjedzie ostatni Focus. Następcy dla tego modelu póki co nikt nie przewiduje.
Co więc zostanie w ofercie marki? Mamy tutaj Pumę, która zyska wariant elektryczny. Jest nowy Ford Explorer, konstrukcyjnie opierający się na platformie MEB Volkswagena. Poza tym na rynku walczy odświeżona Kuga, która oferuje teraz tylko benzynowe i hybrydowe napędy.
Zresztą to właśnie hybrydy, zwłaszcza plug-in, mogą być przyszłością oferty Forda. Sander zauważa, że to takie silniki cieszą się coraz większą popularnością w wielu krajach. Tyczy się to też innych marek. Na przykład Volkswagen chce mocno inwestować w hybrydy plug-in, gdyż dla wielu klientów są one idealnym kompromisem.
Z jednej strony oferują możliwość bezemisyjnej jazdy na dłuższym dystansie, a z drugiej w trasie nie uzależniają od ładowarek. A to coś, co docenia wielu kierowców.
Co więc zaoferuje nam w przyszłości błękitny owal?
Póki co największy nacisk położono na obecne w ofercie modele. W drodze może być nowy kompaktowy crossover, a nowy elektryczny Explorer zyska usportowione wizualnie wydanie, które ma przywrócić do życia nazwę Capri. Jego premiera odbędzie się najprawdopodobniej jeszcze w tym roku, a sprzedaż ruszy w drugim kwartale 2025 r.