2019 Subaru Forester - Po raz piąty

Stany Zjednoczone to bez wątpienia najważniejszy rynek dla Subaru. Dlatego to w Nowym Jorku zaprezentowano premierę piątej generacji japońskiego SUV-a. Nowy Forester ma być lepszy, przestronniejszy i praktyczniejszy od poprzednika.

Kompaktowy projekt japońskiej marki znów nieco urósł. Głównie widać to w rozstawie osi, który zwiększył się o 3 centymetry, osiągając 2 669 mm. Dzięki temu udało się wygospodarować więcej miejsca w środku - na tylnej kanapie będzie o 35,5 mm więcej przestrzeni na nogi. Zwiększy się też bagażnik - po złożeniu siedzeń ma pomieści 2 155 litrów. Będzie też łatwiej go wykorzystać - poszerzono też otwór załadunkowy o 13,5 cm. Producent deklaruje, że podłoga będzie "bardziej płaska", a drzwi otwierać się szerzej.

Jeśli chodzi o technologie, to wszystkie modele będą wyposażone w napęd na cztery koła Symmetrical AWD oraz przekładnię bezstopniową CVT. Każdy Forester będzie też przystosowany do zjechania z asfaltu poprzez komplet osłon z przodu i z tyłu pod podłogą. Prześwit w "forku" będzie naprawdę imponujący - domyślnie samochód dysponować będzie 22,01 cm między podłożem a najniższym punktem.

Na początku do klientów w Stanach Zjednoczonych trafi zmodernizowany, czterocylindrowy bokser o pojemności 2,5 litra. Generować będzie 185 KM i 239 Nm. Póki co nie ma mowy o innej przekładni zamiast CVT, a także o wersji XT z turbodoładowaniem. Mamy nadzieję, że to się jednak zmieni.

Wszystkie Forestery wyjeżdżać będą na siedemnasto- lub osiemnastocalowych kołach. Na wyposażeniu każdego znajdzie się też automatyczna klimatyzacja i elektryczny hamulec ręczny. To, podobnie jak przeprojektowane fotele, ma podnieść komfort podróżowania. Za bezpieczeństwo ma odpowiadać znany z innych modeli system EyeSight, łączący system rozpoznawania znaków, asystenta pasa ruchu, awaryjnego hamowania oraz adaptacyjny tempomat. Nowością ma być DriverFocus - system analizujący na podstawie rozpoznawania twarzy nasze zmęczenie bądź dekoncentrację.

Dla tych chcących się łączyć z siecią - każdy Forester będzie miał 6,5-calowy ekran systemu inforozrywkowego z Apple CarPlay i Android Auto. W wyższych wersjach ekran będzie większy o 1,5 cala, będzie posiadał nawigację, a także możliwość stworzenia hotspotu WiFi.

Dokładnych cen jeszcze nie znamy, podobnie jak daty wprowadzenia Forestera na innych rynkach. W USA ma pojawić się w salonach w drugiej połowie roku.