2019 Toyota RAV4 - Odważniej [ZDJĘCIA, INFORMACJE]

Gruntowne odświeżanie gamy modelowej w toku - Toyota zaprezentowała piątą generację modelu RAV4, którą w porównaniu do poprzednika można śmiało nazwać przełomem stylistycznym.

Toyota RAV4 przeszła długą drogę ewolucji, zaczynając od roli SUV-a z unikalnymi zdolnościami terenowymi, a kończąc na nudnym pudełku przypominającym lokalny kiosk Ruchu. Ostatnie wcielenie tego auta wytrzymało na rynku zaledwie pięć lat - to doskonale pokazuje jak szybko zmieniają się oczekiwania klientów. Toyota także nie chce być w tyle i zwraca uwagę na krytykę, której ostatnimi czasy nie brakowało. Była ona kierowana głównie pod adresem stylistyki, wyjątkowo nudnej i pozbawionej jakiegokolwiek wyrazu. Nadchodzą jednak duże zmiany.

2019 Toyota RAV4 - nadwozie i wnętrze

Piąte wcielenie Toyoty RAV4 wyróżnia się bowiem wyjątkowo ciekawą sylwetką. Można śmiało powiedzieć, że Japończycy zaprezentowali auto już w zeszłym roku, gdyż studyjny model FT-AC okazał się być niemal identyczny z finalną formą RAV4. Front wyróżnia się masywnym grillem oraz wąskimi podciętymi lampami. Duże połacie czarnego plastiku w dolnej części ma zabezpieczać zderzak przed uszkodzeniami, które mogą powstać podczas jazdy w lekkim terenie. W linii bocznej podkreślono przetłoczenia oraz dodano ciekawe nadkola z "kanciastymi" plastikowymi nakładkami. Z tej perspektywy można doszukać się pewnych podobieństw do Lexusa NX. Tył jest już znacznie prostszy - zachodzące na błotniki lampy połączono z listwą ozdobną. Zrezygnowano też z niemal pionowej szyby na rzecz dynamiczniejszej sylwetki.

Jeśli widzieliście prezentowane przez nas kilka dni temu zdjęcia wnętrza nowej Toyoty Auris, to kokpit RAV4 nie będzie dla Was zaskoczeniem. Japończycy postawili na zbliżony projekt, z dużym wyświetlaczem systemu inforozrywki umiejscowionym na szczycie deski, oraz maksymalną redukcja fizycznych przełączników. Na szczęście zachowano tutaj klasyczny panel klimatyzacji. W RAV4 nie zabraknie też cyfrowych zegarów (prędkościomierza z komputerem pokładowym), otoczonego analogowym obrotomierzem oraz wskaźnikiem stanu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej. W USA SUV Toyoty wyposażony będzie w nowe oprogramowanie Entune 3.0 - w Europie zobaczymy raczej system Touch2Go, choć liczymy na to, że producent zdecyduje się wreszcie na wprowadzenie tego bardziej zaawansowanego rozwiązania na Stary Kontynent.

We wnętrzu pojawi się też kilka ciekawych smaczków stylistycznych. Tapicerka zyska kilka atrakcyjnych wzorów, zaś przyjemną atmosferę po zmroku zapewni ambientowe podświetlenie. W zależności od wersji wyposażeniowej we wnętrzu pojawią się też plastiki w różnych odcieniach.

2019 Toyota RAV4 - silniki i rozwiązania

Nowa Toyota RAV4 bazuje na platformie TNGA, którą dzieli między innymi z modelem C-HR, Camry czy Avalon. W tym przypadku więcej elementów dzielonych jest z tymi ostatnimi modelami. RAV4 jest teraz minimalnie krótsze, za to wyróżnia się większym rozstawem osi (2689 mm) oraz szerszym nadwoziem. Ma to zapewnić wyższy komfort podróżowania, a przy okazji poprawiło proporcje tego modelu.

Toyota chwali się, iż piąta generacja RAV4 bazująca na płycie TNGA jest o 57% sztywniejsza od swojej poprzedniczki. Dodatkowo będzie ona wyposażona w zaawansowany napęd na cztery koła. Wyższe wersje wyposażeniowe z silnikami benzynowymi zyskają Dynamic Torque-Vectoring All Wheel Drive. Napęd ten może przekazać do 50% momentu na tylne koła, przy czym dodatkowo jest on rozdzielany indywidualnie na każde z nich. Ma to poprawić właściwości jezdne na asfalcie i w terenie. Uboższe wersje pozbawione będą funkcji wektorowania momentu obrotowego.

Hybrydowe odmiany zyskają z kolei własny system AWD - sterowany elektronicznie. Bazować on będzie na współpracy silnika spalinowego i elektrycznego. Ten pierwszy moc przekaże na przód, zaś "elektryk" zajmie się napędzaniem tylnej osi.

Toyota pochwaliła się silnikami oferowanymi w USA. Tam pod maską zagości 2.5-litrowa wolnossąca jednostka benzynowa spięta z 8-biegowym automatem, oraz hybryda bazująca także na 2.5-litrowym silniku (z przekładnią e-CVT). W Europie RAV4 zyska dwulitrową wolnossącą benzynę, oraz 2.5-litrową hybrydę.

Nowa Toyota RAV4 w Europie pojawi się najwcześniej w przyszłym roku.