8 pytań do przedstawicieli Traficar - aktualna sytuacja i rozwój carsharingu w Polsce
"8 pytań" to nowy cykl, w którym w skrócie przedstawiać będziemy sylwetki oraz aktualną sytuację firm, które mają duży wpływ na rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce. Otwiera go wywiad z przedstawicielami firmy Traficar, która jako pierwsza uruchomiła usługę carsharingu w naszym kraju.
autoGALERIA: Traficar działa w Warszawie już ponad miesiąc. Jak prezentuje się zainteresowanie usługą?
Traficar: Traficar liczy już w tej chwili ponad 25 tysięcy użytkowników w Krakowie i Warszawie. Aplikację pobrało ponad 130 tysięcy osób z całej Polski. Najczęściej użytkownicy korzystają z Traficara w piątki i soboty. Najpopularniejsze godziny w tygodniu to godziny poranne i popołudniowe.
Czy w związku z rosnącą popularnością, ale także pojawiającą się konkurencją, planujecie zakup kolejnych samochodów?
Umowa Traficara z Renault Polska obejmuje zakup 1000 samochodów marki Renault Clio. 100 z nich zasiliło flotę Traficara w Krakowie, a 300 jest obecnych w Warszawie. Stopniowo kolejne będą pojawiały się w następnych polskich miastach lub zasilały flotę w miejscach, gdzie już jest dostępna usługa Traficar. Dopasowanie liczby samochodów do miasta uzależniamy od zapotrzebowania ze strony użytkowników. Jesteśmy otwarci na zwiększenie wcześniej założonej liczby pojazdów jeśli zajdzie taka potrzeba.
Czy widoczne są różnice w zachowaniu użytkowników Traficar w Krakowie i Warszawie? Mam tu na myśli styl jazdy, parkowanie, czas użytkowania.
Zauważamy, że użytkownicy w Warszawie jeżdżą dalej niż w Krakowie, ponad 1,5 km dalej w czasie dłuższym o 4 i pół minuty. W Warszawie odnotowujemy obecnie także więcej niż w Krakowie przypadków niewłaściwego parkowania. Wynika to zapewne z faktu, że w Krakowie system działa już od zeszłego roku i użytkownicy bardziej świadomie i z większą dbałością korzystają z traficarów. W Warszawie ten proces jeszcze trwa. Aby eliminować niewłaściwe użytkowanie pojazdów przykładamy duża wagę do działań edukacyjnych w zakresie ekonomii współdzielenia. Wyrazem tych działań jest m.in. akcja #podajdalej.
Wasza strefa w Warszawie jest ciągle rozwijana. Jak wygląda w tej chwili?
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych użytkowników stale rozbudowujemy strefę Traficara w Warszawie. Od połowy lipca z Traficara mogą korzystać już mieszkańcy 15 dzielnic: Śródmieściu, Żoliborzu, Woli, Ochocie, Mokotowie, Pradze Północ i Pradze Południe, Ursynów, część Okęcia i Białołęki, Ursus, Włochy, Bielany, Bemowo i Wilanów. Rozbudowa strefy to kolejna odpowiedź na sugestie użytkowników marki, którzy od startu usługi wskazywali, gdzie chcieliby korzystać z Traficara.
Czy pojawiają się skargi użytkowników na stosowane przez Was samochody?
Zdecydowanie nie. Zarówno nowe Renault Clio jak i Ople Corsa, których 100 stanowi połowę floty Traficara w Krakowie, to samochody idealne do przemieszczania się po mieście.
W oparciu właśnie o wyznacznik łatwego i komfortowego przemieszczania się w mieście, zdecydowaliśmy się na współpracę z Renault Polska. Nowe Renault Clio posiadają między innymi wbudowany system nawigacyjny oraz czujniki cofania, aby jeszcze lepiej wspierać poruszanie się i parkowanie w strefie miejskiej. To kompaktowy samochód, który oferuje parametry użytkowe charakterystyczne dla aut z wyższego segmentu. Wszystkie te cechy sprawiły, że nowe Renault Clio okazało się idealnym wyborem dla Traficara. Ważnym jest dla nas również fakt, że firma Renault troszczy się o ekologiczny aspekt użytkowania samochodu- nowe Renault Clio, jak wszystkie inne samochody produkowane przez Renault spełniają restrykcyjną normę EURO 6 - europejski standard w zakresie emisji spalin. Wybrany przez nas samochód posiada bardzo nowoczesny, turbodoładowany silnik 0,9 litra, oferujący bardzo dobrą dynamikę i wyjątkowo niskie spalanie, co z kolei przekłada się na obniżanie poziomu emisji spalin, co także jest dla nas istotne.
Pytanie, które musiało się pojawić, czyli szkody i uszkodzenia. Czy do tej pory (zarówno w Krakowie jak i w Warszawie) miał miejsce jakikolwiek poważny wypadek z udziałem samochodu Waszej firmy?
Od startu usługi w październiku 2016 roku nie miał miejsca żaden wypadek z udziałem samochodu Traficara. We wspomnianym okresie odnotowaliśmy zaledwie kilka kolizji, które stanowią zrozumiałą konsekwencję poruszania się po mieście wśród innych użytkowników pojazdów.
Usługa car sharingu, jak i szeroko rozumiana ekonomia współdzielenia to na polskim gruncie nowość. W związku z tym Traficar rozpoczął cykl specjalnych akcji pod hasłem #podajdalej., których celem jest szczerzenie idei współdzielenia w Polsce oraz zachęcenie do dbanie o wspólne dobro. Z każdą odsłoną akcji #podajdalej liczba przypadków niewłaściwego korzystania z samochodów malała. Wewnętrzne badania, w których porównywano tzw. wskaźnik szkodowości, wykazały jego spadek o 35% miedzy pierwszym a drugim kwartałem funkcjonowania usługi w Krakowie. W tym czasie liczba koniecznych przeparkowań samochodów Traficara przez obsługę techniczną sytemu (np. pozostawionych na prywatnym parkingu) spadła o ponad połowę.
Za sprawą kolejnych akcji #podajdalej w okresie styczeń-marzec 2017 liczba samochodów zaparkowanych na miejscu dla niepełnosprawnych w stosunku do okresu październik-grudzień 2016 spadła do zera. Taki sam postęp zanotowano też w kontekście liczby odholowanych przez Straż Miejską pojazdów Traficara. W porównaniu do okresu październik-grudzień 2016 o 50% zmalał także wskaźnik ilości blokad na kołach.
Jak często Wasi pracownicy weryfikują stan samochodów?
Traficary podlegają planowej, okresowej obsłudze, której częstość waha się od 1 do 4 dni w zależności od przebiegu auta i pory roku. Oprócz tego, każdy klient wynajmujący samochód, ocenia jego czystość i stan wizualny. Zgłaszane przez klientów zastrzeżenia skutkują przyśpieszeniem obsługi danego samochodu.
Kraków, Warszawa... Wszystko wskazuje na to, że szykujecie się na podbój kolejnych miast. Czy możecie uchylić rąbka tajemnicy i zdradzić plany Traficar na najbliższe miesiące?
Dostrzegamy rosnący potencjał usług carsharingowych, dlatego Traficar z nowymi autami będzie się pojawiał systematycznie w kolejnych największych miastach Polski. Do końca 2017 roku planujemy rozwój o dwa z nich.