800V to już przeszłość. BYD stawia na 1000V i na 400 kilometrów zasięgu w pięć minut
BYD wchodzi na nowy poziom. Architektura 1000V i maksymalna moc ładowania do 1MW (tak, megawat!) w szczycie ma zmienić oblicze elektromobilności. Tylko czy faktycznie takie rozwiązania będzie można upowszechnić na szeroką skalę?
Chiński producent samochodów elektrycznych, BYD, ogłosił wprowadzenie nowej platformy elektrycznej o napięciu 1000V, umożliwiającej niezwykle szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych. Dzięki tej technologii, pojazdy oparte na nowej platformie mogą uzyskać zasięg 400 km w zaledwie 5 minut ładowania.
BYD stawia na 1000V. To będzie przełom
Nowa platforma, nazwana Super E-Platform, wykorzystuje architekturę o napięciu 1000 V oraz ładowarki o mocy szczytowej 1000 kW. Pozwala to na dodanie niemal 1 km zasięgu na każdą sekundę ładowania. Podczas transmisji na żywo z siedziby BYD w Shenzhen, założyciel firmy, Wang Chuanfu, zapowiedział plan wdrożenia ponad 4000 takich ładowarek w całych Chinach, choć nie podano konkretnych ram czasowych dla realizacji tego planu.
Jak to wygląda na tle innych producentów?
Obecnie większość pojazdów elektrycznych na rynku opiera się na architekturze 400 V i obsługuje ładowanie z mocą do 200 kW. Niektóre modele, takie jak te oparte na platformie E-GMP od Hyundai-Kia, wykorzystują architekturę 800 V. To pozwala na ładowanie z mocą do 350 kW, choć w praktyce rzadko osiągają taką moc.
W porównaniu z tymi rozwiązaniami, technologia BYD stanowi znaczący krok naprzód. Przy ładowaniu z mocą do 1000 kW w szczycie, zasięg mógłby wzrosnąć 400 km zasięgu w ciągu 5 minut. To sprawia, że ładowanie pojazdów elektrycznych staje się porównywalne z czasem tankowania tradycyjnych samochodów spalinowych.
Największym wyzwaniem jest dopasowanie infrastruktury
Wprowadzenie ładowarek o mocy do 1 MW wiąże się z wyzwaniami infrastrukturalnymi. Instalacja takich ładowarek jest bardziej skomplikowana i kosztowna niż w przypadku standardowych ładowarek o niższej mocy. Problemem jest z reguły konieczność modernizacji infrastruktury energetycznej.
Jakie są plany BYD?
BYD planuje wprowadzenie na rynek modeli Han L i Tang L opartych na nowej platformie. Model Han L to sedan, a Tang L to SUV. Oba modele będą dostępne w wersjach z pojedynczym silnikiem o mocy 500 kW (670 KM) oraz z napędem na wszystkie koła o mocy 810 kW (1086 KM). Ceny tych pojazdów mają zaczynać się od mniej niż 40 000 dolarów.
Czy to będzie przełom?
Technologia szybkiego ładowania rozwija się dynamicznie, a BYD, wprowadzając platformę o napięciu 1000V i ładowarki o mocy do 1000 kW, chce wyznaczać nowe standardy w branży pojazdów elektrycznych. Jednak aby w pełni wykorzystać potencjał tej technologii, konieczne będzie sprostanie wyzwaniom związanym z rozbudową odpowiedniej infrastruktury ładowania. A tu pojawi się najwięcej problemów.