Chińczycy znów namieszali. Akumulatory CATL wytrzymają milion kilometrów bez strat

Shenxing Pro - ta nazwa ma straszyć europejskich producentów. Najnowsza generacja akumulatorów od CATL ma naprawdę zmieniać zasady "gry w elektromobilność".

O tym, że CATL jest potentatem na rynku akumulatorów do aut elektrycznych, nie trzeba nikomu mówić. Baterie chińskiej firmy trafiają do wielu aut również nie pochodzących z Chin. Na przykład Tesla korzysta z tych akumulatorów.

A teraz, na targach IAA Mobility, firma przedstawiła Shenxing Pro, nową generację baterii.

CATL zapewni trwałość, która przekona malkontentów

Wielu ludzi obawia się zakupu używanego auta elektrycznego ze względu na potencjalnie gorszy stan jego baterii. A w razie czego, koszty wymiany potrafią być wyższe niż koszt całego samochodu.

Chińczycy z nowymi akumulatorami zamierzają rozprawić się przynajmniej z tym pierwszym problemem.

Shenxing Pro dostępny będzie w dwóch wariantach. Pierwszy z nich to Super Long Life.

CATL

Te akumulatory zaprojektowano tak, aby miały jak największy zasięg i trwałość. Producent twierdzi, że pozwolą na przejechanie do 758 km wg normy WLTP (ale nie wiadomo, jaką mają pojemność).

Żywotność obliczono na 12 lat lub milion kilometrów przebiegu. Dodatkowo, po 200 000 km degradacja pojemności ma wynosić 9%. Obecnie deklarowana pojemność po 8 lata/160 tysiącach kilometrów u innych producentów wynosi między 70, a 80%.

Drugi typ to Super-Fast Charging Battery. Tutaj zasięg i trwałość ma mniejsze znaczenie, za to szybkość ładowania owszem. W ciągu 10 minut będzie można ją naładować na 478 km. Ma też być znacznie odporniejsza na temperatury. Choć przy mrozie ładowanie przebiegnie wolniej, to i tak w 2o minut powinno być możliwe "dobicie" 410 km zasięgu. I to przy minus 20 stopniach.

Chiński producent zbudował Sheinxing Pro w technologii Cell-to-Body. Akumulatory są zintegrowane z konstrukcją pojazdu. Każda cela osobno, bez dodatkowych modułów i obudów.

Dzięki temu auto jest lżejsze, konstrukcja sztywniejsza, ale wyklucza wymianę całej baterii. Co w efekcie może spowodować możliwość wymieniania poszczególnych segmentów. A także lepsze rozproszenie temperatury i chłodzenie akumulatorów.

Na razie nie wiadomo, kiedy CATL wprowadzi te akumulatory do produkcji. Ale firma podkreśli, że Shenxing Pro będą powstawały w Europie (w Erfurcie, Debreczynie i Saragossie). Skrócenie łańcucha dostaw to niższe koszty i niższy ślad węglowy. Także poddostawcy mają pochodzić z Europy, więc Chińczycy poważnie myślą o inwestycjach na europejskim rynku.