Ulubiony silnik Polaków powraca. Ma sześć cylindrów, 299 KM i jest bardzo ekologiczny

Silnik 3.0 TDI V6 powraca pod maskę Audi. Teraz ma 299 KM, zużywa dużo mniej paliwa i oferuje lepsze osiągi. Wszystko za sprawą technologii hybrydowej.

  • Audi wprowadza na rynek nową generację silnika 3.0 TDI V6 EA897
  • Połączono go z systemem MHEV PLUS
  • Łączna moc to 299 KM i 580 Nm

Przez lata był to jeden z najpopularniejszych silników w ofercie marki z Ingolstadt. Audi oferowało jednostkę 3.0 V6 TDI w wielu modelach - od A4, aż po flagowe A8. Teraz nowa generacja tej jednostki EA 897, oznaczonej kodem EVO4, debiutuje w Q5 i A6. Docelowo jednak ten silnik zobaczymy też w innych modelach, z Q7 i Q9 na czele.

Nowe wcielenie sześciocylindrowego diesla zyskało szereg usprawnień, a najważniejszym jest obecność technologii MHEV Plus. Pod tą nazwą kryje się układ hybrydowy, który pozwala na napędzanie samochodu bez użycia jednostki spalinowej. Teoretycznie więc wyczerpuje założenia "hybrydy" w świetle przepisów podatkowych, co kwalifikuje taką jednostkę do obniżonej akcyzy - 9,3%.

Audi 3.0 V6 TDI EA897

Audi 3.0 V6 TDI EA897, czyli hybryda, ekonomia i dobre osiągi

Choć jednostki wysokoprężne tracą na znaczeniu, o czym już pisaliśmy, to w niektórych segmentach wciąż są kluczowe. Mowa tutaj głównie o dużych SUV-ach i o droższych limuzynach. Niemiecki producent widzi ogromny potencjał w takiej jednostce i dalej w nią inwestuje.

Gruntownie przebudowana wersja silnika EA897 zyskała system MHEV Plus, który bazuje na architekturze 48-woltowej. Na wyjściu ze skrzyni biegów mamy układ PTG (silnik-generator), który wspomaga samochód w czasie jazdy i pozwala na jazdę na samym prądzie. Audi z tym silnikiem może ruszyć bez użycia jednostki spalinowej, co jest dużym plusem, także w świetle polskich przepisów.

Audi 3.0 V6 TDI EA897

Tutaj dodatkowo jednostkę wzbogacono o elektryczną sprężarkę, którą ulokowano pomiędzy turbosprężarką a intercoolerem. Takie rozwiązanie niweluje jakiekolwiek opóźnienie w reakcji po wciśnięciu gazu i optymalizuje temperaturę spalin.

Oficjalnie dostajemy tutaj 580 Nm już przy 1500 obrotów na minutę, a pełna moc, 299 KM, pojawia się przy 3620 obrotach. W Audi A6 oznacza to sprint do setki w 5,2 sekundy, w Q5 Sportback ta wartość spada do raptem 5 sekund. To wszystko będzie działo się w atmosferze ciszy i... niskiego zużycia paliwa. Zasięg sięgający 1000 km na zbiorniku paliwa nie będzie wyzwaniem.

Jest to także najczystszy diesel w historii Audi. Każde auto z tą jednostką opuszcza fabrykę z paliwem HVO w zbiorniku (HVO to odnawialny olej napędowy produkowany z recyklingowanych olejów roślinnych). Można także stosować takie paliwo w codziennej eksploatacji. Jego wadą jest niestety cena, dużo wyższa od standardowego oleju napędowego.