Audi A4 2.0 TFSI Quattro | Subiektywny Test Długodystansowy #4
Dawno nas nie było z naszym Audi A4. A to dlatego, że samochód niestety nie robi zbyt długich dystansów. Dlatego skupimy się na danych technicznych, pomiarach zużycia paliwa i wymiarach wnętrza.
Mniej gadania, więcej tabelek. Posprawdzaliśmy kilka elementów w Audi pod kątem danych. Osiągi, Zużycie paliwa, przekłamania licznika i komputera pokładowego, wymiary bagażnika. Zajęło nam to chwilę, ale ze względu na dużą ilość samochodów prasowych, nasze A4 robi niewielkie przebiegi. Obecnie ma przekroczone... 17 tys. km i zaliczyło jedną planową (wg komputera) wymianę oleju po ok. 10 tys. km. Oczywiście w ramach pakietu serwisowego była za darmo, podobnie jak samochód zastępczy. Normalna faktura opiewałaby na ok. 900 zł, aczkolwiek wg doradcy serwisowego jest to kwota "wewnątrzserwisowa", a dla klienta z ulicy byłoby drożej. Nie wiem, o ile jeszcze drożej może wynosić wymiana oleju.
Przejdźmy jednak do tabelek.
Zużycie paliwa / prędkości
Na sam początek, zużycie paliwa. O ile spalanie miejskie trudno jest pokazać jednym pomiarem, w tabeli zawarliśmy przedział, pomijając przypadki ekstremalne, typu np. stoimy przez kilometr w korku tuż po wyjechaniu z parkingu - wtedy komputer pokładowy wypluje wyniki 20 - 40,9 l/100 km (ten ostatni to maksymalna wartość, jaką Audi pokazuje - nie wiem dlaczego akurat taka "nieokrągła wartość"). Pomiary podaliśmy w postaci wyników z komputera pokładowego, podczas pomiarów na tym samym odcinku, z włączonym tempomatem. Jeśli chodzi o wyniki z komputera - to z trzydziestu pięciu tankowań średnie przekłamanie wyszło 0,03 - 0,1 l/100 km na korzyść... liczenia na kalkulatorze. Komputer rzadko zaniża, a zazwyczaj delikatnie zawyża wskazania. Średnie spalanie z całego dotychczasowego testu to 10,17 l/100 km.
zużycie paliwa: | opony zimowe, temp.: ok. 2 stopnie C | opony letnie, temp.: ok. 25 stopni C (przed akcją serwisową) | opony letnie, temp.: ok. 25 stopni C (po akcji serwisowej) |
---|---|---|---|
przy 100 km/h: | 6,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,2 l/100 km |
przy 120 km/h: | 7,3 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,3 l/100 km |
przy 140 km/h: | 8,4 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,0 l/100 km |
przy 160 km/h: | 9,6 l/100 km | 9,4 l/100 km | 9,7 l/100 km |
w mieście: | 9,5 - 14,0 l/100 km | 9,0 - 14,0 l/100 km | 9,5 - 14,0 l/100 km |
Jak widać, płynna jazda skutkuje całkiem przyzwoitymi wynikami, zwłaszcza w stosunku do osiągów.
Podczas ubiegłorocznej wymiany oleju przy okazji samochód przeszedł akcję serwisową, polegającą na wgraniu nowego oprogramowania sterującego systemem Start/Stop. Przyznam szczerze, że nie zauważyłem dużych różnic w działaniu, za to mam wrażenie, że zużycie paliwa wzrosło przy mniej płynnej jeździe. Pomiary wykazały, że przy niższych prędkościach spalanie spadło, natomiast przy wyższych - wzrosło.
Osiągi
Audi zaskakuje też, jeśli chodzi o osiągi. Jeśli śledzicie ten test, to wiecie, że zamiast 252 KM i 370 Nm, ma 255 KM i 409 Nm. Jeśli chodzi o przełożenie tego na asfalt, to również jest nieźle. Audi deklaruje, że samochód powinien rozpędzać się do 100 km/h w 5,8 sekundy co już jest bardzo dobrym wynikiem. Tymczasem powtarzalny pomiar przy użyciu Racelogic pokazał, że A4 potrzebuje tylko troszkę powyżej 5 sekund na osiągnięcie "setki" - pomiar przeprowadzaliśmy na oponach zimowych (Nokian WR A4), przy temperaturze powietrza ok. 10 stopni.
opony zimowe: | |
---|---|
0 - 100 km/h: | 5,1 s |
100 - 200 km/h: | 16,3 s |
1/4 mili: | 13,2 s |
A jak się ma pokazywana prędkość do rzeczywistości? W tym celu wykorzystaliśmy pomiar gps. Wyniki poniżej:
prędkość na liczniku: | prędkość wg gps: |
---|---|
100 km/h | 99 km/h |
120 km/h | 117 km/h |
140 km/h | 137 km/h |
160 km/h | 155 km/h |
Wymiary
A4 nigdy nie było mistrzem przestronności. Podobnie jest w tej generacji - pomierzyliśmy jednak kluczowe elementy, żebyście mogli rzucić okiem, czy ten samochód będzie Wam pasował.
minimalnie | maksymalnie | |
---|---|---|
Długość siedziska fotela przedniego: | 47 cm | |
Wysokość od siedziska do dachu (przód): | 94 cm | 102 cm |
Odległość od podstopnicy do oparcia fotela (linia prosta): | 96 cm | 120 cm |
Szerokość wnętrza na wysokości ramion (przód): | 145 cm | |
Szerokość miejsca na nogi kierowcy: | 53 cm | 57 cm |
Wysokość wnętrza od siedziska do dachu (tył): | 91 cm | |
Wysokość od podłogi do siedziska kanapy: | 38 cm | |
Długość siedziska kanapy: | 46 cm | |
Przestrzeń między krawędzią siedziska kanapy, a oparciem fotela: | 13 cm | 39 cm |
Szerokość wnętrza na wysokości ramion (tył): | 123 cm | |
Szerokość wnętrza na wysokości kolan (tył): | 129 cm | |
Szerokość miejsca od krawędzi siedziska do podłokietnika (tył) | 50 cm |
Bagażnik, dysponujący 480 litrami pojemności domyślnej, ma niezbyt duży otwór załadunkowy, jest za to dość głęboki. Problemem jest brak wykończenia od strony półki (subwoofer od Audi Sound System wystaje z półki) oraz (w naszym przypadku) brak jakichkolwiek haczyków, listew i siatek poprawiających praktyczność.
minimalnie | maksymalnie | |
---|---|---|
Długość bagażnika (po podłodze): | 99 cm | 108 cm |
Długość bagażnika (u góry): | 88 cm | 89 cm |
Długość bagażnika (złożona kanapa): | 171 cm | 195 cm |
Szerokość bagażnika: | 100 cm | 107 cm |
Wysokość bagażnika: | 46 cm | 51 cm |
Szerokość otworu załadunkowego: | 98 cm | 107 cm |
Przekątna otworu załadunkowego : | 46,5 cm (do podszybia) | 93 cm (do zamka podniesionej klapy) |
szerokość: | wysokość: | |
Otwór po położeniu kanapy: | 73 - 101 cm | 43 cm |
Otwór na narty: | 25 - 26 cm | 43 cm |
W następnym odcinku podsumujemy pewnie dwa lata jeżdżenia Audi A4 - za niecałe 2 miesiące czeka nas też przegląd w ASO.
Swoją drogą, jesteśmy ciekawi, jak zmienią się osiągi i zużycie paliwa w nowym modelu, z jednostką o mocy 245 KM i filtrem cząstek stałych, dostępną od tego roku także w modelach przed liftingiem.
Dane techniczne
NAZWA | Audi A4 2.0 TFSI Quattro |
---|---|
SILNIK | t. benz., R4 16 zaw. |
TYP ZASILANIA PALIWEM | wtrysk bezpośredni |
POJEMNOŚĆ | 1984 |
MOC MAKSYMALNA | 185 kW (252 KM) przy 5 000 - 6 000 obr/min. |
MAKS. MOMENT OBROTOWY | 370 Nm przy 1 500 - 3 500 obr/min. |
SKRZYNIA BIEGÓW | automatyczna, siedmiobiegowa |
NAPĘD | 4x4 |
ZAWIESZENIE PRZÓD | wielowahaczowe |
ZAWIESZENIE TYŁ | wielowahaczowe |
HAMULCE | tarczowe went./tarczowe |
OPONY | 245/40R18 |
BAGAŻNIK | 480/ |
ZBIORNIK PALIWA | 58 |
TYP NADWOZIA | sedan |
LICZBA DRZWI / MIEJSC | 4/5 |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) | 4726/1842/1427 |
ROZSTAW OSI | 2820 |
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ | 1530 |
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM | 750/1700 |
ZUŻYCIE PALIWA | 7,9/5,6/6,5 |
EMISJA CO2 | 146 |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 5,8 |
PRZĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 250 |
GWARANCJA MECHANICZNA | pakiet: 3 lata lub 90 tys. km |
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER | 12 lat/3 lata |
OKRESY MIĘDZYPRZEGLĄDOWE | wg wskazań komputera |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ | |
CENA WERSJI TESTOWEJ | |
CENA EGZ. TESTOWANEGO |