Audi A4 2.0 TFSI Quattro | Subiektywny Test Długodystansowy #4

Dawno nas nie było z naszym Audi A4. A to dlatego, że samochód niestety nie robi zbyt długich dystansów. Dlatego skupimy się na danych technicznych, pomiarach zużycia paliwa i wymiarach wnętrza.

Mniej gadania, więcej tabelek. Posprawdzaliśmy kilka elementów w Audi pod kątem danych. Osiągi, Zużycie paliwa, przekłamania licznika i komputera pokładowego, wymiary bagażnika. Zajęło nam to chwilę, ale ze względu na dużą ilość samochodów prasowych, nasze A4 robi niewielkie przebiegi. Obecnie ma przekroczone... 17 tys. km i zaliczyło jedną planową (wg komputera) wymianę oleju po ok. 10 tys. km. Oczywiście w ramach pakietu serwisowego była za darmo, podobnie jak samochód zastępczy. Normalna faktura opiewałaby na ok. 900 zł, aczkolwiek wg doradcy serwisowego jest to kwota "wewnątrzserwisowa", a dla klienta z ulicy byłoby drożej. Nie wiem, o ile jeszcze drożej może wynosić wymiana oleju.

Przejdźmy jednak do tabelek.

Zużycie paliwa / prędkości

Na sam początek, zużycie paliwa. O ile spalanie miejskie trudno jest pokazać jednym pomiarem, w tabeli zawarliśmy przedział, pomijając przypadki ekstremalne, typu np. stoimy przez kilometr w korku tuż po wyjechaniu z parkingu - wtedy komputer pokładowy wypluje wyniki 20 - 40,9 l/100 km (ten ostatni to maksymalna wartość, jaką Audi pokazuje - nie wiem dlaczego akurat taka "nieokrągła wartość"). Pomiary podaliśmy w postaci wyników z komputera pokładowego, podczas pomiarów na tym samym odcinku, z włączonym tempomatem. Jeśli chodzi o wyniki z komputera - to z trzydziestu pięciu tankowań średnie przekłamanie wyszło 0,03 - 0,1 l/100 km na korzyść... liczenia na kalkulatorze. Komputer rzadko zaniża, a zazwyczaj delikatnie zawyża wskazania. Średnie spalanie z całego dotychczasowego testu to 10,17 l/100 km.

zużycie paliwa: opony zimowe, temp.: ok. 2 stopnie C opony letnie, temp.: ok. 25 stopni C (przed akcją serwisową) opony letnie, temp.: ok. 25 stopni C (po akcji serwisowej)
przy 100 km/h: 6,1 l/100 km 5,8 l/100 km 5,2 l/100 km
przy 120 km/h: 7,3 l/100 km 7,1 l/100 km 6,3 l/100 km
przy 140 km/h: 8,4 l/100 km 8,4 l/100 km 8,0 l/100 km
przy 160 km/h: 9,6 l/100 km 9,4 l/100 km 9,7 l/100 km
w mieście: 9,5 - 14,0 l/100 km 9,0 - 14,0 l/100 km 9,5 - 14,0 l/100 km

Jak widać, płynna jazda skutkuje całkiem przyzwoitymi wynikami, zwłaszcza w stosunku do osiągów.

Podczas ubiegłorocznej wymiany oleju przy okazji samochód przeszedł akcję serwisową, polegającą na wgraniu nowego oprogramowania sterującego systemem Start/Stop. Przyznam szczerze, że nie zauważyłem dużych różnic w działaniu, za to mam wrażenie, że zużycie paliwa wzrosło przy mniej płynnej jeździe. Pomiary wykazały, że przy niższych prędkościach spalanie spadło, natomiast przy wyższych - wzrosło.

Osiągi

Audi zaskakuje też, jeśli chodzi o osiągi. Jeśli śledzicie ten test, to wiecie, że zamiast 252 KM i 370 Nm, ma 255 KM i 409 Nm. Jeśli chodzi o przełożenie tego na asfalt, to również jest nieźle. Audi deklaruje, że samochód powinien rozpędzać się do 100 km/h w 5,8 sekundy co już jest bardzo dobrym wynikiem. Tymczasem powtarzalny pomiar przy użyciu Racelogic pokazał, że A4 potrzebuje tylko troszkę powyżej 5 sekund na osiągnięcie "setki" - pomiar przeprowadzaliśmy na oponach zimowych (Nokian WR A4), przy temperaturze powietrza ok. 10 stopni.

opony zimowe:
0 - 100 km/h: 5,1 s
100 - 200 km/h: 16,3 s
1/4 mili: 13,2 s

A jak się ma pokazywana prędkość do rzeczywistości? W tym celu wykorzystaliśmy pomiar gps. Wyniki poniżej:

prędkość na liczniku: prędkość wg gps:
100 km/h 99 km/h
120 km/h 117 km/h
140 km/h 137 km/h
160 km/h 155 km/h

Wymiary

A4 nigdy nie było mistrzem przestronności. Podobnie jest w tej generacji - pomierzyliśmy jednak kluczowe elementy, żebyście mogli rzucić okiem, czy ten samochód będzie Wam pasował.

minimalnie maksymalnie
Długość siedziska fotela przedniego: 47 cm
Wysokość od siedziska do dachu (przód): 94 cm 102 cm
Odległość od podstopnicy do oparcia fotela (linia prosta): 96 cm 120 cm
Szerokość wnętrza na wysokości ramion (przód): 145 cm
Szerokość miejsca na nogi kierowcy: 53 cm 57 cm
Wysokość wnętrza od siedziska do dachu (tył): 91 cm
Wysokość od podłogi do siedziska kanapy: 38 cm
Długość siedziska kanapy: 46 cm
Przestrzeń między krawędzią siedziska kanapy, a oparciem fotela: 13 cm 39 cm
Szerokość wnętrza na wysokości ramion (tył): 123 cm
Szerokość wnętrza na wysokości kolan (tył): 129 cm
Szerokość miejsca od krawędzi siedziska do podłokietnika (tył) 50 cm

Bagażnik, dysponujący 480 litrami pojemności domyślnej, ma niezbyt duży otwór załadunkowy, jest za to dość głęboki. Problemem jest brak wykończenia od strony półki (subwoofer od Audi Sound System wystaje z półki) oraz (w naszym przypadku) brak jakichkolwiek haczyków, listew i siatek poprawiających praktyczność.

minimalnie maksymalnie
Długość bagażnika (po podłodze): 99 cm 108 cm
Długość bagażnika (u góry): 88 cm 89 cm
Długość bagażnika (złożona kanapa): 171 cm 195 cm
Szerokość bagażnika: 100 cm 107 cm
Wysokość bagażnika: 46 cm 51 cm
Szerokość otworu załadunkowego: 98 cm 107 cm
Przekątna otworu załadunkowego : 46,5 cm (do podszybia) 93 cm (do zamka podniesionej klapy)
szerokość: wysokość:
Otwór po położeniu kanapy: 73 - 101 cm 43 cm
Otwór na narty: 25 - 26 cm 43 cm

W następnym odcinku podsumujemy pewnie dwa lata jeżdżenia Audi A4 - za niecałe 2 miesiące czeka nas też przegląd w ASO.

Swoją drogą, jesteśmy ciekawi, jak zmienią się osiągi i zużycie paliwa w nowym modelu, z jednostką o mocy 245 KM i filtrem cząstek stałych, dostępną od tego roku także w modelach przed liftingiem.

Dane techniczne

NAZWA Audi A4 2.0 TFSI Quattro
SILNIK t. benz., R4 16 zaw.
TYP ZASILANIA PALIWEM wtrysk bezpośredni
POJEMNOŚĆ 1984
MOC MAKSYMALNA 185 kW (252 KM) przy 5 000 - 6 000 obr/min.
MAKS. MOMENT OBROTOWY 370 Nm przy 1 500 - 3 500 obr/min.
SKRZYNIA BIEGÓW automatyczna, siedmiobiegowa
NAPĘD 4x4
ZAWIESZENIE PRZÓD wielowahaczowe
ZAWIESZENIE TYŁ wielowahaczowe
HAMULCE tarczowe went./tarczowe
OPONY 245/40R18
BAGAŻNIK 480/
ZBIORNIK PALIWA 58
TYP NADWOZIA sedan
LICZBA DRZWI / MIEJSC 4/5
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) 4726/1842/1427
ROZSTAW OSI 2820
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ 1530
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM 750/1700
ZUŻYCIE PALIWA 7,9/5,6/6,5
EMISJA CO2 146
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 5,8
PRZĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 250
GWARANCJA MECHANICZNA pakiet: 3 lata lub 90 tys. km
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER 12 lat/3 lata
OKRESY MIĘDZYPRZEGLĄDOWE wg wskazań komputera
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ
CENA WERSJI TESTOWEJ
CENA EGZ. TESTOWANEGO