Audi A4 (B9) - ukryta nowość

Nie, nie pomyliliśmy zdjęć. To na co patrzycie to nie aktualnie będące na rynku A4, lecz jego "zupełnie" nowy następca - model generacji B9. Jeśli się dobrze przyjrzycie, to dostrzeżecie kilka kosmetycznych zmian, jednakże to, czym wyróżniać ma się najnowsze Audi, znajdziemy pod tą dobrze znaną karoserią.

Wytężmy jednak wzrok i odnajdźmy kilka detali, które na ulicy zakomunikują nam, że mamy do czynienia z nowym A4. Tak jak już widzieliśmy na zdjęciach szpiegowskich, lekkim zmianom uległy reflektory, które zyskały nieco bardziej ostry kształt oraz lampy typu LED. Również nieco inne światła znajdziemy z tyłu, a tylko najbardziej spostrzegawczy dostrzegą nieco szerszy przedni grill i nieco inaczej poprowadzoną linię dachu. Ma to też związek z odrobinę większymi wymiarami nowego modelu - względem poprzednika B9 urosło odpowiednio o 25 mm wzdłuż i 16 mm wszerz. Kosmetyczne zmiany zaowocowały także zmniejszeniem współczynnika oporu powietrza do 0,23 (dla wersji sedan).

Największych zmian nie zobaczymy jednak gołym okiem - chyba, że spojrzymy w dane technicze. Tu wrażenie powinna zrobić skuteczna kuracja odchudzająca - nowe Audi waży w podstawowej wersji tylko 1320 kg, co jest wynikiem o 120 kg lepszym niż w generacji B8. Wraz z lepszą aerodynamiką ma to dobrze wpłynąć na zużycie paliwa.

2015 Audi A4 B9

 

Wraz z sedanem pokazano także wersję Avant, która mimo utraty masy oferuje także więcej przestrzeni niż wcześniej. Pojemność bagażnika wzrosła do 505 litrów, a po złożeniu dzielonej tylnej kanapy do dyspozycji mamy niemal trzy razy więcej miejsca.

Także w samej kabinie będzie bardziej przestronnie, głównie dzięki zwiększeniu rozstawu osi. B9 otrzyma także zupełnie nowe, w pełni regulowane fotele, lecz sama deska rozdzielcza także nie niesie ze sobą rewolucyjnych zmian. Od teraz także w A4 będą dostępne cyfrowe wskaźniki znane choćby z TT i Q7. Wnętrze oświetlać będą diody LED w ponad 30 kolorach. Centrum systemu multimedialnego to wielki wysuwany tablet o  rozdzielczości 8,3 cala. Przewidziana jest funkcja sterowania głosem oraz łączność w technologii LTE, Android Auto i CarPlay. Osobne wyświetlacze znajdą się także z tyłu, a w lepiej wyposażonych wersjach za nagłośnienie odpowiedzialny jest system audio Bang & Olufsen.

2015 Audi A4 B9

Audi przygotowało szeroką ofertę silnikową dla nowego A4: gamę otwiera 1.4 TFSI o mocy 150 KM, a wśród jednostek benzynowych do wyboru otrzymamy również dwa warianty silnika 2.0 TSFI - odmiana 190-konna i motor o mocy 252 KM. Wśród diesli pozostaje nam wybór pomiędzy 2.0 TDI (150 i 190 KM) oraz 3.0 TDI (218 i 272 KM). Nowością będzie za to odmiana A4 g-tron, zasilana gazem CNG. Auto generujące 170 KM na tym paliwie będzie dysponować zasięgiem 500 kilometrów, a dodatkowe 450 przejedzie na benzynie.

Jednostki napędowe połączone będą z nowymi skrzyniami biegów: standardowy 6-biegowy manual zrzucił kilka kilogramów, a zamiast dotychczas znanego Multitronica w opcjach pojawi się dwusprzęgłowa przekładnia S-tronic z siedmioma przełożeniami. Najmocniejszy aktualnie ogłoszony wariant, 3.0 TDI, będzie można zamówić także z 8-biegowym, odświeżonym automatem Tiptronic.

Nowe A4 w obu wersjach nadwoziowych w salonach ma pojawić się już jesienią.