AUDI E5 Sportback to coś więcej, niż "kolejne Audi". Doskonale wygląda, ma świetny napęd

Przed Wami AUDI E5 Sportback, czyli pierwsze AUDI oddzielone od Audi. Niemiecka marka otwiera nowy rozdział w Chinach - i może to być strzał w dziesiątkę.

W przeddzień targów Auto Shanghai 2025 odbyła się premiera pierwszego seryjnego modelu nowej marki Audi, czyli AUDI E5 Sportback. Debiut miał miejsce podczas Volkswagen Group Media Night. Model ma trafić na rynek latem 2025 roku.

Tak, przypomnimy - Audi stworzyło AUDI. To przeznaczona wyłącznie na rynek chiński marka, która reprezentuje świeże podejście do elektromobilności i technologii cyfrowych. Według Gernota Döllnera, prezesa zarządu AUDI AG, E5 Sportback łączy najlepsze cechy Audi i dostosowuje je do oczekiwań chińskich klientów. Niemniej udało się tutaj zachować cechy typowe dla marki.

Nowy model bazuje na platformie Advanced Digitized Platform, opracowanej wspólnie przez Audi i SAIC. Samochód ma długość 4881 mm, szerokość 1959 mm i wysokość 1478 mm. Oferuje moc do 579 kW oraz zasięg do 770 km. Dostępne będą cztery wersje napędowe – z napędem na tylną oś lub quattro – które przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy.

AUDI E5 Sportback ma cechy "typowe Audi", ale nie nosi czterech pierścieni i grilla singleframe. Wcale go tutaj nie brakuje!

E5 Sportback prezentuje nową interpretację stylistyki Audi. Zachowuje sportowe proporcje, wyraziste nadkola i nowoczesne światła. Elementy aerodynamiczne, takie jak przedni spoiler, tylne skrzydło i kurtyny powietrzne, zwiększają wydajność energetyczną bez utraty estetyki.

Z przodu i z tyłu pojazdu znajduje się świetlna opaska, integrująca funkcjonalne elementy – od świateł po sensory i radary. Charakterystyczny motyw AUDI Light Frame powstał z ponad tysiąca pojedynczych jednostek świetlnych. Światła Matrix LED zwiększają bezpieczeństwo jazdy nocą.

Audi E5 Sportback 2025

Wnętrze zaprojektowano z myślą o komforcie i technologii. Kabina zawiera zakrzywiony panoramiczny wyświetlacz, cyfrowe lusterka, głośniki w zagłówkach oraz schowek z chłodzonym ładowaniem bezprzewodowym. Materiały wnętrza obejmują trójwymiarowe drewniane wstawki, a w standardzie jest tutaj panoramiczny dach z funkcją automatycznego przyciemniania.

AUDI zarządza AUDI... OS

Model wyposażono w nowy system AUDI OS. Oparty na chipie Snapdragon 8295, system oferuje 27-calowy wyświetlacz 4K oraz intuicyjny interfejs dotykowy. Użytkownicy mogą dostosowywać układ ekranu do własnych preferencji. System płynnie współpracuje z aplikacjami oraz rozpoznaje twarz kierowcy.

Na konsoli środkowej znajduje się dotykowy pasek AUDI Control Bar. W połączeniu z ekranem pełni funkcję interfejsu i elementu wzornictwa.

Centralnym elementem cyfrowej obsługi jest AUDI Assistant – awatar zasilany sztuczną inteligencją. Reaguje na dotyk i głos, umożliwia naturalną interakcję i zapamiętuje zachowania użytkownika. System oferuje m.in. rozpoznawanie mowy, sprzężenie dotykowe i funkcje personalizacji.

Platforma to dzieło Audi i SAIC

E5 Sportback korzysta z nowej platformy ADP, która umożliwia zdalne aktualizacje wszystkich systemów pojazdu. Audi i SAIC opracowały ją w ramach współpracy międzynarodowej, redukując czas rozwoju modelu o 30%.

Napęd elektryczny dostępny jest w wersjach 220, 300, 425 i 579 kW. Maksymalna pojemność akumulatora to 100 kWh, co pozwala na zasięg do 770 km. System ładowania 800 V pozwala uzupełnić 370 km zasięgu w 10 minut.

Zaawansowane zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia oraz układ kierowniczy na cztery koła zapewniają komfort i dynamikę jazdy.

Jest bezpiecznie

Samochód wyposażono w system AUDI 360 Assisted Driving. Obejmuje on 29 jednostek sensorycznych, w tym lidar, radary, kamery i czujniki ultradźwiękowe. System przewiduje złożone scenariusze miejskie, w tym obecność rowerów, skuterów i dostawców.

System Active Safety analizuje sytuacje awaryjne i pomaga unikać kolizji. Adaptacyjny tempomat wspiera jazdę po autostradach i w miastach, umożliwiając np. zmianę pasa czy rozpoznawanie świateł.

Asystent parkowania obsługuje różne typy miejsc postojowych i oferuje funkcję pamięci parkowania, przydatną w garażach wielopoziomowych i centrach handlowych.

E5 Sportback to dopiero rozgrzewka

W latach 2026 i 2027 Audi planuje premiery kolejnych dwóch modeli elektrycznych w ramach największej ofensywy produktowej w historii marki. Warto zauważyć, że będzie to ciekawy ruch. Po pierwsze - auta AUDI nie dotrą do Europy. Po drugie - potencjalnie europejskie elektryki Audi także nie pojawią się w Chinach.

Rozdzielenie oferty jest więc odważnym strategicznie zagraniem. Bez wątpienia będzie to jednak dobry kierunek rozwoju, który prędzej czy później skopiują inne marki. Volkswagen już zmierza w tym kierunku, a tymczasem Mercedes stawia na uniwersalną globalną gamę modelową. Jak widać każdy ma swoją własną koncepcję działania. A która będzie lepsza? O tym przekonamy się zapewne za nieco ponad rok.