Chińczycy serwują nam szeroki uśmiech. BYD zrobił baterię LFP zapewniającą do 1000 km zasięgu
Wszystko wskazuje na to, że BYD zmieni zasady gry na rynku. Nowa bateria LFP tego koncernu jest tańsza w produkcji i dużo wydajniejsza. Mówi się tutaj nawet o 1000 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu!
Na rynków w czołówce producentów akumulatorów do samochodów elektrycznych są dwie firmy - CATL i BYD. Obydwie pochodzą z Chin i dostarczają swoje produkty wielu producentom, także tym z Europy lub z Azji Wschodniej (także poza rodzimym rynkiem, rzecz jasna). Ten drugi producent chwali się nowymi osiągnięciami - FinDreams, należący do BYD, opracował nową generację ogniw BYD Blade. Jest to bateria LFP o dużo wyższej gęstości energetycznej i niższych kosztach produkcji. Czy czeka nas więc rewolucja?
BYD Blade, rozdanie drugie. Bateria LFP z zasięgiem do 1000 kilometrów
Dużym atutem tej konstrukcji jest jest prostota. Nazwa Blade pochodzi od cienkich ogniw, które zamocowano w poprzek całej konstrukcji. Wykorzystano w ten sposób całą dostępną przestrzeń, a koszty produkcji są bardzo niskie.
Konstrukcja litowo-żelazowo-fosforanowa jest po tania w wytwarzaniu, a dzięki przełomowi tej firmy zapewni teraz dużo większą gęstość energetyczną. Mówi się o wzroście nawet o 26,6% względem obecnej konstrukcji - ze 150 Wh/kg do 190 Wh/kg.
Co to oznacza? Odpowiedź jest bardzo prosta - zachowując taką samą pojemność akumulatora zyskujemy większy zasięg i wyższą wydajność. Pozwoli to na stosowanie mniejszych pakietów w niektórych samochodach, co nie przełoży się na utratę zasięgu. Wręcz przeciwnie - niższa masa będzie tutaj atutem. Z kolei w dużych samochodach zyskamy jeszcze większy zasięg na jednym ładowaniu.
To może być doskonały kompromis w obliczu wyzwań, które stawiają baterie półprzewodnikowe
Wiele osób widzi w nich przyszłość elektrycznej motoryzacji. Prawda jest jednak taka, że żadna firma nie wypuściła jeszcze na rynek konstrukcji, którą można produkować masowo i tanio. Mówi się, że będzie to możliwe za 3-5 lat, co jest dość odległym terminem.
Nowa konstrukcja BYD Blade o wyższej gęstości energetycznej może więc być dobrym kompromisem. Bateria LFP to już coś powszechnego, a kolejne lata mają przynieść dalsze obniżki kosztów produkcji. Jeśli więc zyskamy tutaj duży zasięg za mniejsze pieniądze, to każdy będzie zadowolony - a wiele firm chętnie wybierze to rozwiązanie.