BMW M235i Gran Coupe. Brzydkie kaczątko, szybkie kaczątko - TEST, OPINIA

Niektóre samochody kuszą pięknymi kształtami, ale przy dłuższym obcowaniu rozczarowują. BMW M235i Gran Coupe robi dokładnie odwrotnie. Im dłużej nim jeździłem, tym bardziej nie chciałem go oddawać.

Seria 2 w wersji Gran Coupe to odpowiedź bawarskiego producenta na Mercedesa CLA. Okrutnie spóźniona, ponieważ pierwowzór doczekał się już drugiej generacji. BMW M235i postawiło jednak na "szeroko pojęte" wyróżnienie się z tłumu.

BMW M235i - awangardowy

Ze swoją aparycją BMW M235i Gran Coupe raczej nie ma szans na zaszczytne miejsce w paryskim Muzeum w Luwrze, ale może zagrzeje miejsce w jakiejś galerii sztuki nowoczesnej. Nie znalazłem kąta, z którego podobałoby mi się to nadwozie. No może z profilu, ale tak tylko odrobinę. Z drugiej strony nie można powiedzieć, że nie wyróżnia się z tłumu. Zresztą bardzo pomaga mu w tym odważny i rzucający się w oczy kolor Snapper Rocks Blue.

BMW M235i Z tej perspektywy BMW M235i Gran Coupe wygląda całkiem nieźle

W środku wygląda znajomo

Kokpit w dużej mierze przeniesiono bez zmian w Serii 1. Nie brakuje więc tutaj ciekawie podświetlanych elementów ozdobnych, które otaczają prostą konsolę centralną. W przypadku tej serii jest to ogromna zaleta pod względem jakościowym. Trochę gorzej wypadają materiały wykończeniowe, które są adekwatne do klasy auta. Ogromny szacunek za spasowanie całości auta. Nic nie wydaje z siebie najmniejszych dźwięków.

Dziwny gatunek

Skoro już o dźwiękach wspomniałem, to trzeba pochwalić te, które generuje układ wydechowy. Mimo, że pod maską mamy silnik czterocylindrowy, to bawarskim akustykom udało się dużo z niego wyciągnąć. I nie wspomagali się aż tak bardzo głośnikami, co obecnie jest plagą większości usportowionych aut. BMW M235i Gran Coupe brzmi świetnie. Serwowana przez wydech ścieżka dźwiękowa  jest głęboka i basowa. Polecam odpalać ten samochód z otwartymi drzwiami. Jeden z trzech najlepiej brzmiących aut z rzędową czwórką pod maską.

Warto się przejechać !

Tylko dwa litry pojemności, duże turbo, 306 KM i 450 Nm. Brzmi nieźle? Weźcie jednak poprawkę na to, że ten samochód jest bardzo ciężki jak na swoje gabaryty. Seria 2 Gran Coupe w tej wersji waży prawie 1700 kg! Osiągi na szczęście nie zawodzą - poniżej 5 sekund do setki i prędkość maksymalna ograniczona do 250 km/h.

BMW M235i Tył budzi wciąż wiele emocji. Czy jest udany? To już pytanie do Was.

Jak to jeździ? BMW M235i Gran Coupe mogłem przetestować w najróżniejszych warunkach. W mieście docenicie wymiary auta oraz zawieszenie, które zapewnia jako taki komfort jazdy. Jest dość sztywno, ale studzienka czy torowisko nie oznaczają bólu pleców. Uważać trzeba jedynie na te opcjonalne, 19-calowe felgi o bardzo ładnym wzorze. Niski profil opony nie uchroni aluminium przed krawężnikiem. I pamiętajcie o zamówieniu kamery cofania - widoczność do tyłu nie istnieje.

Moment obrotowy dostępny już od 1500 obrotów w parze z 8-biegowym automatem pozwalają na totalnie bezstresowe przemieszczanie się. W mieście można też liczyć na zadziwiająco niskie zużycie paliwa - w Warszawie udało mi się zejść do około 10 litrów na sto kilometrów.

Na drogach krajowych łatwo jest docenić moc, gdy będzie trzeba wyprzedzić leniwie snującą się ciężarówkę. Przydają się też łopatki przy kierownicy, ponieważ w trybie komfortowym (domyślnym) skrzynia biegów oszczędza paliwo i niechętnie redukuje przełożenia. Zupełnie inaczej jest w trybach sportowych, całkowicie zmieniających charakter tego auta.

BMW M235i

A co z autostradami?

Tutaj jest zaskakująco nudno. Zaskakuje stabilność prowadzenia przy wysokich (oraz bardzo wysokich) prędkościach i zapotrzebowanie na paliwo, które wywołuje uśmiech na twarzy. Sprawdzałem kilka razy na różnych odcinkach dróg: przy dopuszczalnych 140 km/h M235i "wciąga" mniej niż 8 litrów. W tej sytuacji nawet niewielki zbiornik paliwa (50 litrów) nie przeszkadza, ponieważ zapewni ponad 600 km zasięgu.

Średnie zużycie paliwa z całego testu zamknęło się w okolicach niecałych 9 litrów na setkę. Tradycyjnie, poniżej wartości przy prędkościach stałych na tempomacie.

Zużycie paliwa: BMW M235i xDrive
przy 100 km/h: 5,6 l/100 km
przy 120 km/h: 6,4 l/100 km
przy 140 km/h: 7,8 l/100 km
w mieście: 9,8 l/100 km

Czas na zakręty w BMW M235i

W takich warunkach M235i zachowuje się jak hothatch, a nawet lepiej! Napęd na wszystkie koła xDrive nie próbuje udawać auta tylnonapędowego. Wyraźnie czuć, że platforma serii 2 jest przednionapędowa i to tył jest dopędzany. Wchodząc w ciasny zakręt auto składa się jak typowa ośka z tą różnicą, że w środkowej sekcji i wyjściu nie ma problemu z trakcją. Wduszenie pedału gazu do końca w wierzchołku łuku spowoduje wklejenie wszystkich kół w asfalt, bez podsterowności, szarpania kierownicą czy mrugającej kontroli trakcji. Auto jest bardzo neutralne i daje ogrom przyjemności z jazdy.

Pieniądze

Skoro spalanie z głowy, to jeszcze cena zakupu. BMW M235i startuje z poziomu 215 200 złotych. To o całe 1 400 złotych mniej, niż konkurencyjny Mercedes-AMG CLA 35 4Matic Coupe. Po doposażeniu widoczny na zdjęciach egzemplarz kosztuje 269 730 złotych i w wyposażeniu ma dosłownie wszystko poza skórzaną tapicerką. Wspomniany konkurent będzie o około 20 000 złotych droższy po zrównaniu wyposażenia.

Tył ma w sobie coś z... BMW Serii 5 GT pierwszej generacji.

Podsumowanie

BMW M235i Gran Coupe sprawdzi się jako samochód na co dzień i zapewni wystarczający komfort podróżowania. Jednocześnie układ jezdny zapewni dużo przyjemności, gdy w prawej nodze dostaniecie skurczu. A wygląd? Cóż, po paru dniach przestał mi przeszkadzać. Subiektywnie jest to jeden z ciekawszych nowych samochodów, z którymi miałem do czynienia

Zalety
  • świetne prowadzenie
  • ciekawie brzmiący wydech
  • niskie zużycie paliwa
  • przyjemna deska rozdzielcza
Wady
  • specyficzny wygląd auta
  • brak widoczności do tyłu
  • mały zbiornik paliwa

SILNIK t. benz, R4. 19 zaw.
TYP ZASILANIA PALIWEM wtrysk bezpośredni
POJEMNOŚĆ 1998 cm3
MOC MAKSYMALNA 225 kW (306 KM) przy 5000 - 6250 obr./min
MAKS. MOMENT OBROTOWY 450 Nm przy 1750-4500 obr./min
SKRZYNIA BIEGÓW automatyczna, ośmiobiegowa, klasyczna
NAPĘD 4x4
ZAWIESZENIE PRZÓD wielowahaczowe
ZAWIESZENIE TYŁ wielowahaczowe
HAMULCE tarczowe went./tarczowe went.
OPONY
BAGAŻNIK 430 l
ZBIORNIK PALIWA 50
TYP NADWOZIA sedan
LICZBA DRZWI / MIEJSC 4/5
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) 4526/1800/1420 mm
ROZSTAW OSI 2670 mm
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ 1645/535 kg
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM -/-
ZUŻYCIE PALIWA 7,6 - 8,3 l/100 km
EMISJA CO2 172 - 288 g/km
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 4,8 s
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 250 km/h
GWARANCJA MECHANICZNA 2 lata
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER 12 lat/3 lata
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ (218i Gran Coupe) 122 400 zł
CENA WERSJI TESTOWEJ 215 200 zł
CENA EGZ. TESTOWANEGO 269 730 zł