BMW rezygnuje z włókna węglowego. Niemcy mają lepsze rozwiązanie
Włókno węglowe stanie się przeszłością? Nie jest to wykluczone, gdyż BMW już teraz wprowadza na rynek alternatywę. Powody tej decyzji są dość ciekawe.
- BMW twierdzi, że włókno węglowe zniknie z rynku
- Niemiecka firma opracowała ciekawe rozwiązanie, które je zastąpi
- Pierwsze auta zyskują już nowe rozwiązanie
Kilka tygodni temu wszystkich zaskoczyła wiadomość o tym, że Unia Europejska chce zakazać stosowania "karbonu". Włókno węglowe jest podstawą wielu samochodów, gdyż jego produkcja stała się już stosunkowo tania, a lekkość i wytrzymałość dają dużą przewagę przy budowie samochodów. Problemem jest jednak wysoka emisyjność takiej produkcji i problem z recyklingiem.
BMW co ciekawe od początku podkreślało, że ten zakaz nie będzie dla nich problemem. Unia Europejska wycofała się z tego zapisu, ale to nic nie zmienia - Niemcy właśnie ujawnili swojego "asa".
Rozwiązanie, które opracowali ze szwajcarską firmą Bcomp, jest lekkie, wytrzymałe i ekologiczne. A to jest coś, co od dawna chcieli osiągnąć.
Czy włókno węglowe zniknie z rynku? Raczej nie, ale pojawia się mocna alternatywa
Mowa tutaj o włóknach naturalnych, bazujących na materiałach z odzysku. Podstawą mogą być tutaj włókna lnu czy konopii. Odpowiednio przetworzone i połączone z innymi tworzywami, stanowią idealną alternatywę dla włókna węglowego. Są równie lekkie, bardzo wytrzymałe, a przy tym dużo bardziej ekologiczne.
Według BMW i Bcomp, produkcja takich włókien cechuje się o 40% niższą emisją CO2. Do tego recykling jest dużo łatwiejszy i odzyskanie szeregu "dobroci" jest prostsze.
Nim jednak te nowe materiały trafią do samochodów drogowych, BMW podda je wymagającym testom w motorsporcie. BMW M4 DTM (GT3) i GT4 będzie wykorzystywało elementy z takich materiałów. Znajdziemy je w konstrukcji zderzaków, błotników, dachu czy innych fragmentów samochodu. W drogowych maszynach wyparcie "karbonu" może być więc kwestią czasu.
Co ciekawe nowe kompozyty rozpoznacie na pierwszy rzut oka. Mają inną fakturę, do której trzeba będzie się przyzwyczaić. Niemniej najważniejsze jest to, że wciąż spełniają swoją podstawową rolę - i zapewnią lekkość oraz wytrzymałość. Na koniec dnia właśnie to jest najważniejsze - zwłaszcza w dobie walki z nadwagą w nowych samochodach.