BMW X5 xDrive40e - Zielony
BMW sukcesywnie rozszerza swoją gamę ekologicznych pojazdów - rodzina modelu X5 wzbogaciła się o hybrydową wersję plug-in.
Monachijski producent od dłuższego czasu skupia się na „zielonych” autach. Doskonałe przyjęcie przez rynek modeli z serii i dodatkowo zachęciło BMW do rozwoju elektrycznych i hybrydowych samochodów. Podczas zeszłorocznych targów we Frankfurcie producent ten zaprezentował koncepcyjne X5 eDrive, które wyewoluowało w model xDrive40e.
Sercem hybrydowej X5 jest czterocylindrowa jednostka benzynowa BMW TwinPower Turbo o pojemności dwóch litrów i mocy 245 KM. Współpracuje ona z silnikiem elektrycznym o mocy 113 koni mechanicznych. Łączna moc tej kombinacji to dokładnie 313 koni mechanicznych. Pierwsza setka wedle zapewnień producenta pojawi się na zegarach po 6,8 sekundy od startu, zaś prędkość maksymalna wynosi 210 km/h (ograniczona elektronicznie). Co ważniejsze na samym „elektryku” możemy podróżować z prędkością do 120 km/h. Pozytywnie zaskoczyć ma również spalanie - BMW obiecuje zużycie 3,4 litra paliwa oraz 15,4 kWh energii na każde 100 kilometrów w sytuacji, kiedy silniki pracują w tandemie (emitując przy tym 78g CO2 na 100 km). Moc przekazywana jest bez przerwy na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni Steptronic.
Kierowca może kontrolować pracę układu hybrydowego za pomocą przycisku eDrive, pozwalającego na wybór trzech różnych ustawień. Standardowa opcja - AUTO - samoczynnie łączy pracę silnika spalinowego oraz elektrycznego zgodnie z aktualnymi potrzebami, prędkościami podróży oraz pojemnością baterii. Tryb MAX eDrive z kolei całkowicie eliminuje użycie konwencjonalnego napędu, pozwalając na podróżowanie z zerową emisją spalin. W tej konfiguracji kierowca może pokonać do 31 km, co stawia X5 xDrive40e mniej więcej w środku stawki aut tego typu. Trzecia opcja to SAVE eDrive - program pozwalający możliwie najszybciej doładować baterie.
Na pokładzie nie zabrakło także Driving Experience Control - przełącznika znanego z innych modeli BMW. Pozwala on na wybór trzech ustawień - Comfort, Sport oraz Eco Pro. W przypadku hybrydy najważniejszy jest ten ostatni program. Wybierając go załączymy m.in.: tryb żeglowania, czyli jazdę „na luzie” przy odpuszczeniu pedału gazu oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej przez podgrzewane fotele, system iDrive itp.
BMW X5 xDrive40e będzie produkowane w amerykańskiej fabryce niemieckiego producenta w Spartanburgu. Sprzedaż rozpocznie się w przeciągu najbliższych miesięcy.