BYD E-Valli to dopiero początek. Chińczycy mocno idą w elektryczne auta użytkowe
Chiński gigant na targach w Hanowerze pokazał swoją wizję elektrycznych dostaw. Kluczowy jest van BYD E-Valli, ale są też inne ciekawostki.
- W Hanowerze pokazano nowego busa BYD E-Valli
- Koncern pokazał też trzy inne, elektryczne projekty
- W tym ciągnik siodłowy i mniejszą ciężarówkę
Targi w Hanowerze jak zwykle są areną ciekawych premier aut dostawczych. Oczywiście mnóstwo "miejsca" zajmują chińskie firmy. Budujący wszystko od skuterów po statki transportowe chiński gigant BYD postawił na kilka nowych premier, w tym ciekawego vana. BYD E-Valli ma być rozwiązaniem dla kurierów, dostawców i miejskiego transportu gabarytowego. Chińczycy przygotowali jednak też inne projekty - ciągnik siodłowy, mniejszą ciężarówkę oraz specjalistyczny ciągnik EYT 2.0 Yard Tractor.
BYD E-Valli ma poważną konkurencję
Van chińskiej firmy bierze na cel poważnych graczy. Volkswagena e-Craftera, Mastera e-Tech, czy bliźniacze modele Stellantisu. Zaletą dalekowschodniej propozycji jest jej zaprojektowanie od zera jako samochód elektryczny.
Wygląda jak wygląda, futurystycznie i dość kanciasto, bez specjalnych fajerwerków. Ale ma występować w dwóch długościach - 5995 mm i 6995 mm. Ładowność wynosi od 700 do 150 kg, a przestrzeń ładunkowa to między 13,9, a 17,9 metra sześciennego. Według koncernu to wystarczy na większość zastosowań we flotach. Zwłaszcza na "transport ostatniej mili", czyli mówiąc w skrócie - "kurierkę po mieście" oraz dostawy.
Napęd jest na tylną oś, albo na obie, a BYD e-Valli korzysta z baterii typu Blade o pojemności 80,64 kWh. Deklarowany zasięg to 220 - 250 km. I znów - powinno wystarczyć, ale kluczowe okaże się, czy będzie dało się go "w przerwie na lunch" naładować szybko.
To nie jedyna nowość BYD
Zaskakującym projektem pokazanym przez Chińczyków jest EYT 2.0 Yard Tractor, czyli jednoosobowy ciągnik do zastosowań specjalnych. Ma być użyteczny w portach, na lotniskach, czy na przykład w centrach kontenerowych i dystrybucyjnych.
Tutaj mamy już poważną baterię. Oczywiście, tu też samochód korzysta z BYD Blade, ale o pojemności 216,7 kWh. Pozwala na 16 godzin pracy. I można go ładować mocą 130 kW. Od 20 do 80% ładowanie w ciągu godziny - to zmaksymalizuje możliwości pracy. Moc ciągnika? 354 KM, a dzięki temu można spokojnie turlać kontenery z prędkością do 40 km/h.
BYD ETM6 to 7,5-tonowa ciężarówka do zastosowań okołomiejskich
Kolejna nowość to nieduża ciężarówka o ładowności blisko do ok. 3,7 tony i z zasięgiem do 200 km przy w pełni załadowanej skrzyni.
BYD ETH8 ma z kolei być ciężarówką do zadań specjalnych
Największa z nowości marki ma 19 ton DMC, dwa rozstawy osi (7,93 i 10,27 m) i zasięg 250 km. Co ciekawe, tym razem Chińczycy podają zasięg "średni, w normalnym ruchu", a nie "do". Maksymalna moc to 245 KM, a akumulatory tutaj mają 255 kWh. Ładowanie od 20 do 100% ma zająć maksymalnie dwie godziny.
Jak widać, BYD wchodzi na europejski rynek aut dostawczych kompleksowo. Czy to przełoży się na zakupy? BYD e-Valli może trochę namieszać, przy odpowiedniej cenie. Już teraz w miastach widuje się sporo elektrycznych aut firm kurierskich.