Chińczycy dają nowe życie... BMW i3. Taki recykling ma sens

Jak dać drugie życie elektrykowi z niewielkim akumulatorem? Chińczycy opracowali zamiennik baterii dla BMW i3. Zasięg drastycznie wzrasta, a zużytą baterię można zamienić w magazyn energii. Brzmi to kusząco?

BMW i3, mimo nowatorskiej konstrukcji i niskiej masy, cierpiał na jeden istotny problem. Był nim mocno ograniczony zasięg. Gdy debiutował w 2013 roku, oferował zaledwie 130-140 kilometrów zasięgu. Wersja z akumulatorem 60 Ah miała pojemność zaledwie 18,2 kWh brutto.

Z czasem producent wprowadził kolejne warianty. Wersja 94 Ah zapewniała już 183 kilometry zasięgu. Najmocniejszy wariant 120 Ah umożliwiał pokonanie około 246 kilometrów na jednym ładowaniu.

Mimo to właściciele najstarszych egzemplarzy zmagają się dziś ze spadkiem realnego zasięgu. Degradacja ogniw sprawia, że zasięg może spaść poniżej 110 kilometrów, co ogranicza funkcjonalność samochodu poza miastem.

I tak oto Chińczycy przychodzą z rozwiązaniem dla BMW i3

Na problem zareagowała firma Martigi Manufacturing (MTG) z Chin. Producent opracował nowy akumulator kompatybilny ze wszystkimi wersjami BMW i3. Co więcej, według deklaracji, pozwala on nawet podwoić zasięg wersji 60 Ah.

Nowy pakiet zawiera 96 ogniw NCM (niklowo-kobaltowo-manganowych) produkowanych przez firmę CATL. Ułożono je w ośmiu modułach o łącznej pojemności 154 Ah, czyli 54 kWh. Dla porównania – to wzrost o 156% względem wersji 60 Ah i o 28% w stosunku do największego fabrycznego akumulatora.

BMW i3 bateria wymiana

Zasięg i parametry ładowania

Według MTG, zmodernizowany BMW i3 może przejechać nawet około 400 km na jednym ładowaniu. W jednym z testów opublikowanych przez firmę samochód osiągnął wynik 299 km podczas jazdy autostradowej z prędkością 100 km/h.

Nowy pakiet obsługuje ładowanie z mocą do 50 kW, czyli dokładnie tak, jak fabryczne rozwiązania BMW. W zestawie oferowanym przez MTG znajduje się zmodyfikowany system zarządzania baterią (BMS), nowe złącza oraz komplet elementów potrzebnych do instalacji.

Koszty i dostępność

Na platformie Alibaba akumulator 154 Ah kosztuje 5800 dolarów, bez kosztów wysyłki. Dostępna jest także wersja 120 Ah w cenie 4800 dolarów, będąca bezpośrednim zamiennikiem fabrycznej jednostki o tej samej pojemności.

MTG oferuje trzyletnią gwarancję oraz deklaruje żywotność na poziomie 2000 cykli ładowania. Sprzedaż i wsparcie techniczne realizowane są we współpracy z firmą Echi Tech.

Z drugiej strony warto zauważyć, że oryginalny pakiet od BMW potrafi kosztować nawet 13 000 euro, i to bez uwzględnienia robocizny. Nawet po doliczeniu kosztów transportu, chińska alternatywa wydaje się znacznie tańsza.

Do tego zużyty akumulator z i3 można przebudować na magazyn energii. Zasadniczo taka koncepcja "recyklingu" i podtrzymywania przy życiu starszych elektryków powinna być wręcz wymagana prawnie. Auta zostają dłużej na drogach, a ich konstrukcja pozwala na łatwe wpasowanie nowej baterii o tych samych gabarytach i masie, ale o wyższej pojemności.