Dacia stworzyła "supernapęd", który dostaje Duster i Bigster. LPG, hybryda i 4x4 w jednym!

Dacia Duster i Bigster zyskują napęd, który śnił się po nocach wielu osobom. Jest tutaj hybryda, instalacja gazowa i napęd na cztery koła. Zainteresowani?

Na taką wersję czekało wiele osób. To absolutne "greatest hits" tej francusko-rumuńskiej marki. Dacia Duster i Bigster dostają wyjątkowy napęd Hybrid-G 150 4x4. To połączenie miękkiej hybrydy 48V, instalacji LPG oraz napędu na cztery koła z silnikiem elektrycznym przy tylnej osi. Takiej konfiguracji nie oferuje obecnie żaden konkurent.

Dacia Duster i Bigster Hybrid-G 150 4x4. Co to za napęd, jakie są jego możliwości?

Podstawą układu jest trzycylindrowy silnik 1.2 TCe z turbodoładowaniem. Generuje on 140 KM i 230 Nm momentu obrotowego. Wspiera go instalacja MHEV 48V, a moc na koła przekazuje 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa z manetkami przy kierownicy. To nowość w gamie Dacii. Taka skrzynia będzie szczególnie przydatna w terenie, podczas jazdy z przyczepą czy na stromych podjazdach.

Tylną oś napędza silnik elektryczny o mocy 31 KM (23 kW) i momencie 87 Nm. Zasilany jest z niewielkiego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 0,84 kWh, ładowanego wyłącznie podczas hamowania i odzyskiwania energii. Moc systemowa wynosi 154 KM.

Prawdziwą innowacją jest dwubiegowa przekładnia tylnego silnika. W pierwszym przełożeniu zapewnia wysokie momenty przy niskich prędkościach, co zwiększa możliwości terenowe. Drugi bieg działa do 140 km/h, oferując jazdę elektryczną, rekuperację i wsparcie na bezdrożach. Tryb neutralny pozwala odłączyć tylną oś i ograniczyć opory toczenia, co obniża zużycie paliwa w trasie.

Dacia Duster Bigster Hybrid G 150 4x4 LPG

To wszystko uzupełnia instalacja gazowa. Z pełnym zbiornikiem LPG na pokładzie mamy 100 litrów paliwa!

Nowa Dacia wykorzystuje dwa zbiorniki: 50 litrów na benzynę i 50 litrów na LPG. W praktyce oznacza to nawet 1500 km zasięgu w cyklu WLTP, a to oznacza brak przerw na tankowanie.

Oficjalne wartości zużycia paliwa prezentują się następująco:

  • LPG: 7,1-7,2 l/100 km, emisja CO₂ 116–118 g/km

  • Benzyna: 5,5-5,6 l/100 km, emisja CO₂ 124–126 g/km

W porównaniu z dotychczasowym wariantem Mild Hybrid 130 4x4, nowy układ redukuje koszty eksploatacji o około 30 procent i emituje średnio o 20 g/km mniej CO₂. W mieście Bigster i Duster mogą poruszać się nawet przez 60 procent czasu wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Napęd 4x4 oferuje kilka trybów jazdy

Nowa system 4x4 oferuje nie tylko natychmiastową reakcję tylnego silnika w chwili utraty przyczepności, ale także możliwość rozłączenia tylnej osi w celu oszczędzania paliwa.

Kierowca ma do wyboru sześć trybów jazdy:

  • Auto: automatyczne przełączanie między 4x2 i 4x4

  • Eco: priorytet efektywności, 4x4 włącza się tylko przy uślizgu

  • Snow: zwiększone bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni

  • Mud/Sand: stały napęd 4x4 do jazdy w piasku i błocie

  • Lock: jazda terenowa z niską prędkością

  • Hill Descent Control: kontrolowany zjazd w zakresie 3–30 km/h

Przy okazji Dacia Duster dostaje mocno zmodyfikowaną gamę jednostek napędowych

Wraz z debiutem Hybrid-G 150 4x4 Dacia zmienia całą ofertę silnikową Dustera.

  • Hybrid 155 zastępuje Hybrid 140. Wykorzystuje czterocylindrowy motor benzynowy 109 KM, dwa silniki elektryczne (50 KM + HSG) oraz baterię 1,4 kWh (230 V). Samochód zawsze startuje w trybie elektrycznym, a w mieście nawet 80 procent jazdy odbywa się bez użycia jednostki spalinowej. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,6 l/100 km, emisja CO₂ spada do 105 g/km.

  • Mild Hybrid 140 wchodzi w miejsce Mild Hybrid 130. To trzycylindrowe 1.2 w cyklu Millera, wspierane układem 48V i sprzężone z manualną 6-biegową skrzynią. Zużycie paliwa wynosi 5,4 l/100 km, emisja CO₂ to 122 g/km – o 10 procent mniej niż w czystym benzyniaku tej samej mocy.

  • Eco-G 120 zastępuje Eco-G 100. Oferuje 120 KM, czyli o 20 KM więcej niż dotychczas. Dzięki dwóm zbiornikom po 50 l (benzyna i LPG) zasięg sięga 1380 km, a emisje CO₂ w trybie LPG są średnio o 10 procent niższe.

Przy okazji lekko odświeżono kokpit Dustera

Nowy Duster otrzymuje też poprawione wnętrze. Zmieniono tapicerki i dekory, a fotel kierowcy zyskał regulację lędźwiową. W wersji Extreme pojawiły się czarne felgi aluminiowe. Ważnym dodatkiem jest adaptacyjny tempomatl, seryjny w odmianie Journey i dostępny w opcji dla Extreme.