De Tomaso Guara Barchetta to rarytas dla fanów braku szyb. Powstało 10 takich aut

De Tomaso Guara Barchetta nie jest znanym autem. Jego historia mocno wiąże się z Maserati i przejęciem tej marki z Modeny przez Fiata w 1993 roku. Warto ją poznać, gdyż mowa o naprawdę unikalnym i ciekawym aucie.

Mało kto pamięta, że Alejandro De Tomaso i jego marka De Tomaso byli właścicielami Maserati w latach 1976-1993. Co więcej, w rękach tej firmy był także producent motocykli Moto Guzzi (w latach 1973-1993). W tym czasie Maserati wypuściło wiele ciekawych aut, a jednym z ostatnich stworzonych pod kierownictwem De Tomaso był prawie nieznany model Barchetta. To właśnie on stał się punktem wyjścia dla tego wyjątkowego samochodu. De Tomaso Guara Barchetta i inne jego wersje (Spyder oraz Coupe) wywodzą się w prostej linii z wyścigowego auta z Modeny.

De Tomaso Guara Barchetta to nic innego jak realizacja planów, których nie udało się skończyć z Maserati

Sytuacja finansowa, w której znalazło się Maserati i De Tomaso na początku lat dziewięćdziesiątych, była bardzo słaba. W 1989 roku De Tomaso wydzieliło ze swoich struktur markę Innocenti, którą posiadało od 1976 roku (tak jak i Maserati). Większościowe udziały (51%) przejął FIAT, pozyskując także 49% udziałów w Maserati.

Ten zastrzyk gotówki nie pomógł jednak marce z Modeny. Zapowiadany supersamochód Maserati Chubasco, zaprojektowany przez Marcello Gandiniego, nigdy nie ujrzał światła dziennego, a sprzedaż kolejnych aut spadała z roku na rok.

Maserati Chubasco Tak wyglądało Maserati Chubasco - porzucony projekt supersamochodu z Modeny

Jednym z ostatnich projektów Maserati pod rządami De Tomaso był wyścigowy model Barchetta. Opracowano go z myślą o jeździe torowej, aczkolwiek w planach pojawiła się też wersja drogowa. Powstało 16 takich aut, ale koncepcji wersji z homologacją nie udało się zrealizować.

W 1993 roku FIAT przejął 51% udziałów De Tomaso i stał się jedynym właścicielem Maserati. Alejandro De Tomaso wykorzystał te pieniądze, aby pod własną marką stworzyć drogową wersję Barchetty.

De Tomaso Guara Barchetta

W nowej fabryce, która powstała w Modenie, gruntownie przebudowano całą konstrukcję tego auta. Rozstaw osi został zwiększony, aby centralnie ulokowany silnik mógł mieć większe wymiary.

Przebudowano też nadwozie i zastosowano tutaj 4-litrowy silnik BMW - M60B40. Później zastąpiono go jednostką ze stajni Forda, czyli 4,6-litrowym "Modularem" V8.

Tak oto powstało De Tomaso Guara. To ostatni model tej marki, którego konstrukcja wywodzi się wprost z Maserati Barchetta. Na drogi wyjechały dokładnie 52 takie samochody. 10 z nich to Guara Barchetta, czyli ta wersja, którą widzicie na zdjęciach. Do tego powstało 38 egzemplarzy wersji coupe i 4 Spydery ze składanym dachem.

De Tomaso Guara Barchetta

"Jeden z dziesięciu" egzemplarzy Guary Barchetta trafił na sprzedaż. To gratka dla fanów włoskiej motoryzacji

Ten rodzynek pojawił się na portalu aukcyjnym Bring A Trailer. Sprzedawany egzemplarz jest w idealnym stanie technicznym i ma zaledwie 9400 kilometrów przebiegu na liczniku. Obecna cena przekracza 100 000 dolarów, ale do końca aukcji zostało jeszcze 6 dni - a to oznacza, że ta kwota z pewnością szybko wzrośnie.