Diesel Mazdy: są już oficjalne dane. Ma dwie wersje, ale nie przekroczy 300 KM
Diesel Mazdy to jeden z "najgorętszych" silników ostatnich czasów. Sześciocylindrowa jednostka to w dzisiejszym świecie rzadkość. Mamy dane techniczne.
Zaledwie wczoraj pisaliśmy o premierze Mazdy CX-60, która w przyszłości dostanie wysokoprężny silnik SKYACTIV-D 3.3. A dziś diesel Mazdy pojawił się oficjalnie. To znaczy dane do tego silnika. Trafi on na początku właśnie do CX-60, a następnie do innych modeli opartych na nowej, tylnonapędowej platformie Mazdy. Rzućmy więc okiem, co dostaniemy w tym "klekocie".
Diesel Mazdy w dwóch wersjach, w tym jednej hybrydowej
No, powiedzmy "miękkohybrydowej". Zaraz do niej dojdziemy.
Silnik Mazdy ma sześć cylindrów i nietypową pojemność 3,3 litra. Całkiem sporo, jak na dzisiejsze czasy.
W podstawowej wersji diesel Mazdy rozwija 231 KM (170 kW) w zakresie między 4000, a 4200 obr/min. Moment obrotowy wynosi 500 Nm i dostępny jest w szerokim zakresie od 1500 do 3000 obr./min.
Druga odmiana nazywa się e-SKYACTIV-D i wyposażono ją w układ Mild Hybrid. Tutaj kierowca ma pod nogą 254 KM przy niższych obrotach (3750 obr./min). Moment obrotowy jest z kolei wyższy o 50 niutonometrów, ale maksymalny kończy się nieco szybciej, przy 2400 obr./min.
Diesel Mazdy sparowany jest standardowo z autorską skrzynią automatyczną o ośmiu biegach i może występować z napędem na tylną, lub na obie osie. CX-60 z tym silnikiem ma ważyć około 1900 kg i przyspieszać do 100 km/h w 7,3 sekundy. Prędkość maksymalna to 220 km/h.
Można się spodziewać, że do Europy trafi tylko odmiana e-SKYACTIV-D, ze względu na normy emisji spalin. I konkurencję, która raczej oferuje mocniejsze silniki wysokoprężne.
Co ciekawe, silnik diesla zaburza nieco rozkład mas w przypadku Mazdy CX-60, przesuwając ciężar na przód. Mamy tutaj dystrybucję na poziomie 55:45, podczas gdy hybryda plug-in ma idealne 50:50.
PHEV jest też oczywiście znacznie mocniejszy i ma stanowić trzon sprzedaży w Europie. Jest od diesla cięższy o ok. 150 kg, ale ma 327 KM i 500 Nm, co pozwala mu osiągać 100 km/h w 5,8 sekundy.
Diesel Mazdy trafi do oferty w 2023 roku. Wtedy też powinniśmy poznać ceny wersji wysokoprężnej. Bliżej tej daty dostaniemy też dane techniczne odmiany benzynowej. Mazda wciąż planuje wprowadzić trzylitrową, rzędową "szóstkę" z układem Mild Hybrid.