Ferrari 296 GTB - nowy, hybrydowy rozdział w historii marki

No i wiemy już wszystko. Ferrari 296 GTB to nowe coupe z Maranello z centralnie umieszczonym silnikiem i hybrydą plug-in, o mocy 830 KM.

Od kilku tygodniu oczekiwaliśmy na to, czym pochwali się Ferrari. Włoska marka szykowała nowe coupe, które miało mieć za plecami kierowcy V6 oraz silniki elektryczne. Teraz już wiemy, że samochód nazywa się Ferrari 296 GTB, a mniejszy silnik wcale nie powoduje, że będzie to model na samym dole gamy.

No i jak wygląda. Linia boczna przywodzi mi nieco na myśl Ferrari Enzo. Przód to rozwinięcie modeli F8 oraz SF90 Stradale. Tył, to wariacja na temat Romy oraz wspomnianej wcześniej topowej hybrydy. Nie jestem zwolennikiem nowych przodów w marce, ale Ferrari 296 GTB wygląda naprawdę ładnie. Projektanci wspominają, że wzornictwo nowego modelu to idealne połączenie prostoty i funkcjonalności, takiej jaką miał model 250 LM z 1963. To właśnie do tego modelu nawiązuje wzornictwo modelu z pakietem Assetto Fiorano.

Ferrari 296 GTB

Wnętrze jest niemal całkowicie przejęte z modelu SF90 Stradale, z dużą ilością ekranów - łącznie z tym przed pasażerem.

Ferrari 296 GTB nie ma nic wspólnego z Maserati MC20

Przynajmniej teoretycznie, nowy silnik nie ma nic wspólnego z jednostką Nettuno. Nazwa 296 GTB nawiązuje do pojemności (2,9 litra) oraz liczby cylindrów. Ale tak naprawdę podwójnie doładowane V6 ma trzy litry (2992 cm3). Turbosprężarki umieszczono "wewnątrz V", przez co udało się stworzyć silnik bardziej kompaktowy, lżejszy i z niżej położonym środkiem ciężkości. Jednostka spalinowa osiąga moc 221 KM z litra pojemności, legitymując się wartością 663 KM. Do tego dochodzi wsparcie silnika elektrycznego o mocy 166 KM. Umieszczony również z tyłu silnik pomaga rozpędzić Ferrari 296 GTB do 100 km/h w 2,9 sekundy - tyle co F8 Tributo. Ale już sprint do 200 km/h jest o pół sekundy szybszy i wynosi 7,3 sekundy. Prędkość maksymalna samochodu, osiągającego 830 KM i 740 Nm, wynosi 330 km/h.

Wsparcie elektryczne zapewnia bateria o pojemności 7,45 kWh, umieszczona pod podłogą. To pozwala na przejechanie 25 km bez odpalania jednostki V6. Mimo zastosowania układu hybrydowego, Ferrari 296 GTB waży 1470 kg z pakietem Assetto Fiorano. Czyli z większą ilością włókna węglowego, tylną szybą z lexanu i oponami Michelin Sport Cup 2. Nowe GTB jest zaledwie 35 kg cięższe od modelu F8 Tributo, a na torze testowym Fiorano jest szybsze od niego o półtorej sekundy, osiągając czas 1:21.

Ferrari 296 GTB vs McLaren Artura

Wiadome jest, że głównym konkurentem Ferrari będzie McLaren ze swoim hybrydowym modelem Artura. Coupe z wierzgającym koniem w logo jest cięższe o 75 kg od "Brytyjczyka", ale ma znaczną przewagę, jeśli chodzi o silnik. 100 km/h jest osiągane o 0,1 s szybciej, a 200 km/h o całą sekundę. Ale Ferrari 296 GTB ma 150 KM i 20 Nm więcej.