Fiat Punto Grama 2. Jedyne istniejące "Puntograle" trafiło na sprzedaż

Wyobraźcie to sobie - ponad 200 KM, napęd na cztery koła i bojowe poszerzenia nadwozia w miejskim hatchbacku. Nie, to nie jest opis Toyoty GR Yaris, a włoskiego wynalazku o nazwie Fiat Punto Grama 2, nazywanego również "Puntograle".

Fiat od dawna nie pokusił się o prawdziwie wyczynowe auto. W latach dziewięćdziesiątych marka ta oferowała kilka mocniejszych modeli, z topowym wydaniem Fiata Coupe, ale nigdy nie sprzedawała wyczynowego hothatcha. Taki stan rzeczy nie pasował firmie Carrozzeria Maggiora, w której to powstał Fiat Punto Grama 2, czyli miks miejskiego modelu z Lancią Deltą Integrale.

Fiat Punto Grama 2 trafił na sprzedaż i kosztuje ponad 400 000 złotych

Nie jest to jednak byle chałupnicza robota, która budzi przerażenie. Projekt stworzony przez Carrozzeria Maggiora zaskakuje jakością wykonania i przemyślanymi rozwiązaniami. Wszystko ze względu na fakt, iż Carrozzeria Maggiora odpowiadała za budowę Delty Evoluzione dla Lancii w latach 1992-1994. Włoska firma nabyła w tym celu dawny zakład Lancii w Chivasso. Po godzinach eksperymentowano tam z różnymi innymi projektami, a Fiat Punto Grama 2 był właśnie jednym z nich.

Fiat Punto Grama 2

Przede wszystkim budowę samochodu rozpoczęto od wzmocnienia konstrukcji małego Punto. Jest to solidne auto, ale jednak 215 KM i napęd na cztery koła mogą nieco zmęczyć nadwozie. Odpowiednie wzmocnienia i usztywnienia zwiększyły bezpieczeństwo i po części ułatwiły dalszą zabawę mechanikom.

Kolejnym elementem układanki było połączenie podzespołów Lancii Delty Integrale 8V z Fiatem Punto. Przełożenie silnika to tylko początek przygody - kluczowym elementem było dopasowanie napędu na cztery koła. Tutaj zaczyna się ta ciekawsza część, gdyż taki zestaw modyfikacji wyraźnie zwiększył rozstaw kół.

Efekt? Dla samochodu przygotowano bardzo efektowny wizualnie bodykit. Potężne poszerzenia nadają Fiatowi nowego wizerunku i upodobniają go nieco do samochodów rajdowych. Nadwozie wykończono dodatkowo złotym lakierem, a w nadkola wpasowano felgi Speedline Montecarlo w rozmiarze 8x17.

Fiat Punto Grama 2

Fiat Punto Grama 2 dostał też unikalne wnętrze

Włosi nie zapomnieli o kokpicie. Jak wiecie w tym kraju wszystko musi dobrze wyglądać - nawet w sportowym hothatchu. Fotele o lepszym trzymaniu bocznym mają żółto-niebieską tapicerkę, która koreluje z barwą nadwozia i wstawkami na drzwiach w kabinie. Pojawiła się tutaj także nowa trójramienna kierownica, zmodyfikowany drążek skrzyni biegów i włącznik tylnego dyferencjału. Ten oczywiście przeszczepiono z Delty.

Osiągi? Setka na zegarach pojawiała się w nieco ponad 7 sekund, a licznik stawał na wartości 200 km/h. Auto mogło jednak jechać znacznie szybciej - po prostu nikt nie zmodyfikował oryginalnej tablicy zegarów.

Źródło: Classic Trader