Ford Sierra Cosworth RS500 nowa "z salonu"? Gdzie mój kupon Eurojackpot!?

Ford Sierra Cosworth RS500 i to w wydaniu A-grupowym powstanie jako nowy samochód. W niewielkiej liczbie i po około milionie złotych za sztukę.

Nawet nie będę ukrywał, że Ford Sierra Cosworth RS500 to auto, do którego zawsze będzie mi serce biło nieco szybciej. Moja prywatna Sierra miała tylko 1.8, ale Cosworth RS500 to zawsze było "coś". A teraz mają powstać fabrycznie nowe egzemplarze, i to w specyfikacji dla wyścigowej grupy A.

Ford Sierra Cosworth RS500 będzie droga i limitowana

Za projekt odpowiada Andy Rouse Engineering przy wsparciu firmy CNC Motorsport AWS. Samochody będą bazować na "wyścigówce" i nikt nie planuje, aby miały homologację drogową. Trudno, przeżyjemy. Za to będzie można nimi startować w historycznych rajdach, czy innych imprezach torowych. Każdy egzemplarz będzie bazował na oryginalnym nadwoziu Sierry Cosworth z kompletnym bodykitem i olbrzymim skrzydłem na klapie. Będzie miał też odpowiedni, spłaszczony wydech wyprowadzony z boku, pod drzwiami. Pierwszy egzemplarz jest już w trakcie produkcji, a dawcą jest skorupa trzydrzwiowego Coswortha "chomikowana" od lat 80-tych, zwana "909".

Ford Sierra Cosworth RS500

Za napęd będzie odpowiadać oczywiście cosworthowska jednostka YB. Dwulitrowy silnik z doładowaniem będzie jednak mocniejszy niż rajdowy oryginał - będzie miał 575 KM. To oczywiście również ponad dwa razy tyle co seryjny, drogowy Ford Sierra Cosworth RS500. Moc będzie szła na tylną oś przez pięciobiegową, manualna skrzynię Getraga, oczywiście również zgodną konstrukcyjnie z okresem produkcji Sierry (tutaj mamy do czynienia z modelem roku 1990). Wspomagać ją będzie dyferencjał Bara Motorsport.

Jeśli chodzi o zawieszenie i hamulce oraz resztę osprzętu, będzie ono odtworzone na bazie zachowanych rysunków oraz wspomnień osób, które były zaangażowane w projekt A-grupowej Sierry.

Takie samochody powstaną tylko trzy, i nie będą tanie. Cena bazowa ma wynieść 185 000 funtów, czyli około milion złotych za sztukę. Pierwszy egzemplarz wyjedzie "na drogi" już na początku przyszłego roku.

Warto wskrzesić ten model, bo to kawał historii motorsportu, zwłaszcza brytyjskiego. Ford Sierra Cosworth RS500 zdominowała wyścigi samochodów turystycznych BTCC w sezonach 1988, 1989 i 1990. Odpowiedzialny za projekt Andy Rouse... jest czterokrotnym mistrzem BTCC, wygrał 60 wyścigów i od 1985 do 1990 roku jeździł właśnie Fordem Sierrą.