FSO w rękach cypryjskiej spółki

Jeśli myśleliście, że zamieszanie wokół FSO ucichło, to jesteście w błędzie. Jak się okazuje UkrAvto, właściciel marki ZAZ (AvtoZAZ) nie ma już nic wspólnego z zakładami na Żeraniu. Ich aktualnym właścicielem jest cypryjska spółka.

Temat FSO wciąż pozostaje żywy ze względu na walkę o odszkodowanie, które skarb państwa chce uzyskać od spółki UkrAvto, właściciela marki ZAZ. Jak się jednak okazuje firma ta nie ma już nic wspólnego z FSO. W czerwcu 2015, po cichu, FSO zostało "sprzedane" spółce Alemeda Investments LTD, zarejestrowanej na Cyprze. Alemeda Investments LTD to spółka-córka UkrAvto, zarządzająca fabrykami nieprodukującymi samochodów. Przekazanie własności FSO tej firmie było podyktowanie - według UkrAvto - potencjalnym zagrożeniem ze strony Rosji. Nowi właściciele FSO są natomiast tajemnicą - trudno odnaleźć dane dot. zarządu (pojawia się tylko jedno, najprawdopodobniej fałszywe nazwisko), zaś sam cel spółki Alemeda pozostaje tajemnicą. Być może celem spółki tej jest ponowne uruchomienie produkcji, ale równie dobrze może to być zamknięcie i sprzedaż wszystkich hal.

UkrAvto podkreśla także, że od 2011 roku intensywnie starała się pozyskać strategicznego partnera, który rozpocząłby produkcję swoich aut na warszawskim Żeraniu. UkrAvto poprzez "sprzedaż" FSO nie pozbywa się także winy i wciąż jest firmą obserwowaną w ramach dochodzenia odszkodowania, o które walczy skarb państwa.

Źródło: IBRM SAMAR