Historyczny boom na polskim rynku aut elektrycznych - elektryki w zasięgu ręki
Pierwsze osiem miesięcy 2025 roku przejdzie do historii polskiej elektromobilności. Liczba rejestracji samochodów elektrycznych zwiększyła się o 74 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – to najwyższy wzrost w historii rozwoju tego segmentu pojazdów w Polsce. Kluczową rolę odegrały chińskie marki, które radykalnie zmieniły cenową mapę rynku.
Materiał promocyjny partnera
W okresie od stycznia do sierpnia br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) zarejestrowano 34 170 osobowych samochodów elektrycznych – o 19 597 tysięcy więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku i jest to największy skok rok do roku w historii polskiej elektromobilności. Jeszcze bardziej spektakularne są porównania z wcześniejszymi latami. W stosunku do pierwszych siedmiu miesięcy 2023 roku liczba rejestracji wzrosła o 110 proc., a w porównaniu z 2022 rokiem – o 226 proc. To oznacza, że w ciągu trzech lat rynek pojazdów elektrycznych w Polsce niemal potroił swoją wielkość. Pełne roczne statystyki pokazują skalę tych zmian: od zaledwie 5951 rejestracji w 2020 roku, przez 30 997 w całym 2024 roku, aż do obecnych rekordowych wyników.
Równolegle z dynamicznym wzrostem rejestracji obserwujemy znaczący spadek cen pojazdów elektrycznych na rynku wtórnym. Średnia cena elektryka oferowanego na OTOMOTO w pierwszych siedmiu miesiącach 2025 roku wyniosła 181 308 zł i była niższa o 12 proc. w stosunku do 2024 roku oraz o 29 proc. w porównaniu z rekordowym 2022 rokiem.
“Trend, który obserwujemy w Polsce, jest spójny z tym, co dzieje się na najbardziej rozwiniętych rynkach europejskich – Norwegii, Holandii, Dani czy w Niemczech, gdzie liczba rejestracji pojazdów elektrycznych sukcesywnie rośnie lub utrzymuje stabilny wysoki poziom. Widać wyraźnie, że rynek pojazdów zeroemisyjnych w Polsce dojrzewa, a wraz z nim ewoluuje podejście konsumentów. Coraz częściej decyzja o wyborze samochodu elektrycznego nie wynika jedynie z dopłat czy regulacji, ale także z prostej kalkulacji kosztów użytkowania i większej dostępności infrastruktury ładowania. Dlatego kluczowe jest nie tylko poszerzanie oferty nowych modeli, ale też rozwój rynku wtórnego oraz oczywiście rozbudowa infrastruktury. Te elementy finalnie zadecydują o tym, kiedy transformacja transportu w kierunku zeroemisyjności w Polsce osiągnie skalę porównywalną do liderów Europy w tym sektorze”, komentuje Agnieszka Czajka, Vice President Motors Professionals Europe, OLX Group/OTOMOTO.
Ekspansja elektryków z Dalekiego Wschodu
Chińscy producenci, na czele z BYD – obecnie największym producentem aut elektrycznych na świecie – wprowadzili na polski rynek modele o bardzo konkurencyjnych cenach. W segmencie elektryków BYD Dolphin Surf można kupić już za 82 700 zł. Firma, która w 2024 roku sprzedała ponad 4 miliony samochodów elektrycznych i hybrydowych na całym świecie, systematycznie rozbudowuje swoją obecność na polskim rynku.
„W ciągu ostatnich 12 miesięcy 1 na 69 wyświetleń ogłoszeń na OTOMOTO dotyczyło pojazdów elektrycznych. Dla porównania – jeszcze na początku 2024 roku było to 1 na 97" – komentuje Agata Filipowska, Head of Data&Analytics, OTOMOTO. „Udział ofert aut elektrycznych w całej puli ogłoszeń wzrósł z zaledwie 0,3% w 2020 roku do 2% w 2024 roku. To może wydawać się niewielką skalą, ale w kontekście całego rynku motoryzacyjnego mowa o dziesiątkach tysięcy dodatkowych ogłoszeń", dodaje ekspertka.
Najnowsze dane PSNM potwierdzają dynamiczny rozwój rynku. Na koniec lipca 2025 roku po polskich drogach jeździło 103 503 samochodów całkowicie elektrycznych. To imponująca liczba, która pokazuje, że elektromobilność w Polsce staje się coraz bardziej powszechnym wyborem. Co więcej, w lipcu tego roku samochody elektryczne odpowiadały za 7,6% sprzedaży nowych pojazdów osobowych. To najwyższy wynik w historii polskiej elektromobilności i wyraźny sygnał, że rynek wszedł w fazę przyspieszonego wzrostu.
„Polska znajduje się przed okresem szerszej ekspansji pojazdów elektrycznych, obserwowanej w państwach Europy Zachodniej od około 2021 roku, gdy udział elektryków na rynku nowych samochodów osobowych przekroczył 10 proc." – ocenia Maciej Gis, Dyrektor Komunikacji i PR Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM). „Z naszych analiz wynika, że podobny, około 10-proc. udział pojazdów elektrycznych w Polsce możemy odnotować już w 2027 roku. Kluczowe będzie ewentualne wydłużenie okresu obowiązywania subsydiów oraz zapewnienie wystarczających warunków infrastrukturalnych" – dodaje.
Według najnowszego raportu „Polish EV Outlook 2025" PSNM, park samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce może osiągnąć w 2030 roku poziom niemal 700 tysięcy sztuk. To oznaczałoby ponad ośmiokrotny wzrost w stosunku do obecnego stanu. Kluczowe dla realizacji tej prognozy będą rozbudowa infrastruktury ładowania, utrzymanie programów dofinansowania oraz dalszy rozwój oferty modelowej, szczególnie w segmentach średnim i premium.
Samochód elektryczny na celowniku kupujących
Rynek elektryczny w Polsce cechują też ciekawe paradoksy. Z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że obecnie pod względem łącznej liczby zarejestrowanych samochodów najpopularniejszą marką pozostaje Tesla, wyprzedzając BMW, Nissana, Mercedesa i Volkswagena. Jednak pamiętajmy, że elektromobilność w Polsce jest wciąż w dużej mierze napędzana przez sektor biznesowy, choć udział klientów indywidualnych systematycznie rośnie. Geografia elektromobilności odzwierciedla także strukturę gospodarczą kraju. Województwo mazowieckie dysponuje zdecydowanie największą flotą samochodów elektrycznych w kraju, co wynika przede wszystkim z koncentracji rejestracji w Warszawie i okolicach. To tam znajdują się siedziby największych firm, które jako pierwsze decydują się na elektryfikację swoich flot.
Dane z pierwszych ośmiu miesięcy 2025 roku jednoznacznie wskazują, że polski rynek elektromobilności wszedł w fazę intensywnego wzrostu. Jest napędzany zarówno przez rynek pierwotny, jak i wtórny, a niespodziewany skok w drugim kwartale 2025 sugeruje, że rynek ten jest bardzo dynamiczny i podatny na zewnętrzne czynniki. Kombinacja debiutów nowych marek, agresywnej polityki cenowej i skutecznych programów wsparcia tworzy idealne warunki dla dalszego boomu elektromobilności w Polsce.
Kongres Nowej Mobilności 2025 - branża spotka się w Katowicach
Dynamiczny rozwój polskiego rynku elektromobilności znajdzie swoje odzwierciedlenie w nadchodzącym Kongresie Nowej Mobilności 2025, który odbędzie się 23-25 września w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. To największe w Polsce wydarzenie branżowe, organizowane przez PSNM.
Kongres będzie okazją do prezentacji najnowszych badań i trendów rynkowych. 23 września będzie można wysłuchać między innymi debaty: Nowe modele biznesowe. Recepta na odbudowę globalnej pozycji lidera przez producentów OEM z udziałem Agnieszki Czajki, Vice President Motors Professionals Europe, OLX Group/OTOMOTO. Natomiast 24 września odbędzie się premiera wyników autorskiego badania OTOMOTO, pokazującego, co tak naprawdę napędza Europejczyków do zakupu samochodu elektrycznego.
Więcej oKongresie Nowej Mobilności.


