Honda MEV-Van w służbie kurierom. Ma szybko wymienialne moduły baterii
Honda MEV-Van trafi na testy do firmy kurierskiej. To elektryczna N-Van e:, ale z zupełnie innymi akumulatorami. Wymiennymi w kilka minut.
Na styku branży kurierskiej oraz elektryfikacji jest jeden punkt zapalny. Jak zawsze, chodzi o czas. Firmy potrzebują szybko i efektywnie dowozić paczki, a samochody elektryczne nijak nie chcą ładować się szybko. Albo wymagają do tego specjalistycznej infrastruktury. Honda MEV-Van może być rozwiązaniem tego problemu, w każdym razie w japońskiej skali.
Honda MEV-Van w służbie uroczym kotkom
Jedna z największych japońskich firm kurierskich, czyli Yamato Transport, spogląda na nas zewsząd na ulicach Kraju Kwitnącej Wiśni. Samochody, czy punkty nadawczo-odbiorcze opatrzone logiem czarnego kota z kocięciem w pyszczku są bardzo charakterystycznym punktem krajobrazu. Podobnie jak Honda, firma Yamato planuje być całkowicie neutralna węglowo. Buduje więc ładowarki, fotowoltaikę i masę innego rodzaju infrastruktury, które mają zamiar uniezależnić firmę od paliw kopalnych i poprawić ślad węglowy.
Jednym z kolejnych punktów jest flota elektrycznych aut dostawczych. W ciasnych japońskich uliczkach sprawdzają się nieduże ciężarówki, albo właśnie kei-vany. Takie jak Honda N-Van e:. Czyli elektryczny N-Van. Samochód ma nieco ponad 200 km zasięgu, co jest pewnie nie do końca wystarczające do dostaw. A gdzieś po drodze trzeba samochód naładować. To strata czasu.
I tu pojawia się wspólny projekt obu firmy, czyli Honda MEV-Van. Zamiast stałej baterii została ona wyposażona w moduły umieszczone pod podłogą. Jest ich 8 i można je łatwo wyjąć z auta w celu podmianki na naładowany. Do tego są od siebie całkowicie niezależne. A to oznacza, że można je wymieniać w ciągu dnia pracy pojedynczo, zgodnie z potrzebami. Dzięki temu zyskujemy dodatkowe kilometry zasięgu w ciągu naprawdę kilku chwil. Zjeżdżając na kolejne przerwy, czy też "doładowanie" paczkami do rozwiezienia, możemy szybko uzupełnić zasięg i Honda MEV-Van może pracować dużo dłużej. W tym czasie nieużywane moduły są ładowane "na bazie". Jest to jednak jedyny sposób uzyskiwania energii - Honda MEV-Van straciła bowiem gniazdo ładowania.
Honda N-Van e:
Samochody niedługo trafią na testy do Yamato Transport. Ponadstuletnia firma ma w planach wymianę floty na elektryczną w najbliższym czasie. To ponad 20 000 aut.


