Hyundai i20 N chce skopać konkurentów. I ma na to szansę!
Ponad 200 KM, szpera i kilka systemów wspierających kierowcę - Hyundai i20 N jest gotów do podboju rynku i - być może - do zgarnięcia tytułu najlepszego hothatcha.
Hyundai pokazał już swoje kły w segmencie hothatchy. Model i30 N szybko wybił się ponad konkurentów dzięki rewelacyjnym właściwościom jezdnym i świetnemu charakterowi. Teraz czas na powtórkę tego sukcesu w mniejszym wydaniu - Hyundai i20 N wkracza do gry i ma ochotę zajść za skórę konkurentom.
Hyundai i20 N ma multum zalet
Koreańczycy pod maskę tego auta wrzucili mocno zmodyfikowany silnik (nowa turbina i inny układ chłodzenia) 1.6 T-GDI, który generuje 152 kW mocy, czyli 207 KM (dostępne w zakresie od 5500 do 6000 obrotów). Moment obrotowy wynosi z kolei solidne 275 Nm, dostępne w zakresie od 1750 do 4500 obrotów na minutę.
Wszystko to wędruje na asfalt przez przednie koła. Zastosowano tutaj solidną mechaniczną szperę (N Corner Carving Differential). Dzięki niej podsterowność w zakrętach ma być czymś bardzo rzadko spotykanym.
Osiągi? Sprint do setki zajmuje 6,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Przy masie 1190 kg można spodziewać się też dużej lekkości w prowadzeniu i zachowaniu auta. Oczywiście inżynierowie Hyundaia nie odpuścili sobie szansy wrzucenia na pokład tego auta kilku ciekawych rozwiązań. Poza mnogością ustawień dla trybu N, kierowca może włączyć tryb "revmatchingu", czyli automatycznych międzygazów przy redukcjach biegów. Służy do tego ordynarnie wielki przycisk na kierownicy - zdecydowanie go nie przegapicie. W tym modelu dostaniecie tylko 6-biegową manualną skrzynię biegów. Automat był przez chwilę rozważany, ale uznano, że to zbędny dodatek w takim aucie.
Hyundai i20 N ma też inaczej zestrojone zawieszenie
Zacznijmy jednak od tego, że konstrukcja auta została usztywniona w 12 punktach. Zawieszenie zaprojektowano od podstaw, stawiając na wytrzymalsze rozwiązania oraz na sportowe zestrojenie. Nowa tylna belka ma lepiej radzić sobie w trudnych warunkach, a starannie dopasowana geometria to gwarancja kompromisu pomiędzy skutecznością a radością z jazdy. Nie zapomniano także o wydajniejszym układzie hamulcowym z większymi tarczami i zaciskami.
Sportowy Hyundai dostępny będzie w 6 kolorach: Performance Blue, Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass i Phantom Black. Wszystkie odcienie można też sparować z czarnym dachem.
Hyundai i20 N trafi na rynek wiosną 2021 roku. Bliżej premiery w salonach poznamy kompletny cennik.