Hyundai i40 - Zmiany na lepsze
Następca Sonaty po ponad trzech latach obecności na rynku doczekał się w końcu modernizacji.
Kiedy i40-tka wchodziła na rynek w lipcu 2011 roku, szefostwo południowokoreańskiego giganta wiązało z nią ogromne nadzieje. Dziś, w 2014 roku, możemy z całą pewnością stwierdzić, że nie były one płonne - na i40-tkę skusiło się prawie 100 000 klientów, co daje nieco ponad 5-procentowy udział sprzedaży w klasie wyższej. Należy jednak dodać, że w dzisiejszych czasach, a zwłaszcza w motoryzacji, trzy lata to cała epoka - a jak wiadomo, kto się nie rozwija, ten się cofa, szczególnie w momencie, kiedy dopiero co można było obejrzeć w salonach nowego Passata. Co zmieniono w i40, by ten mógł bez kompleksów walczyć z konkurentem z Wolfsburga?
Z zewnątrz rzucają się w oczy nowy wlot powietrza, zmieniony przedni zderzak wraz z diodowymi światła przeciwmgielnymi oraz zmienione klosze reflektorów i tylnych lamp. Dodatkowo w ofercie pojawią się nowe 16, 17 lub 18-calowe felgi. Mało? i40 wciąż wygląda świeżo i czysto kosmetyczne zmiany w zupełności wystarczą. O wiele więcej zmieniono w kwestii jazdy i jej komfortu.
Najważniejszą zmianą, a raczej w tym przypadku innowacją, jest DCT - to pierwsza stworzona przez Hyundaia skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem o siedmiu przełożeniach. Na chwilę obecną dostępna będzie jedynie z dieslem 1.7, którego moc wzrośnie ze 136 do 141 KM. W Nowy Rok bez zmian wchodzą zarówno jego słabsza, 115-konna wersja, jak i benzynowe silniki 1.6/135 KM i 2.0/178 KM. Inną techniczną nowinką w i40 jest znana z nowego Genesisa klapa Smart Power, która otwiera się automatycznie, gdy tylko właściciel się do niej zbliży. Od większego brata nowa i40-tka przejęła także inteligentne światła Smart High Beam, które automatycznie zmniejszają wiązkę światła, gdy tylko ktoś nadjedzie z przeciwka.
We wnętrzu poprawiono jakość materiałów wykończeniowych, w szczególności kierownicy, podłokietnika i dźwigni zmiany biegów. Prócz tego, doczekało się dwóch nowych systemów audio. O ile pierwszy jest poprawioną wersją systemu z dotychczasowej i40, o tyle drugi system, dostępny jako opcja, oferuje 4,3-calowy ekran, cyfrowy odbiór stacji radiowych oraz kamerę cofania. Ulepszono także system nawigacji, w którym poprawiono przede wszystkim funkcjonalność ekranu dotykowego. Od teraz każdy egzemplarz i40 będzie standardowo wyposażony w siedem poduszek powietrznych.
Istotną nowością, pojawiającą się pierwszy raz u Hyundaia, jest system kontroli znaków drogowych i ograniczeń prędkości, który wyświetla na ekranie maksymalną prędkość, z jaką możemy się w danym momencie poruszać.
Zmiany nie są więc duże, ale z pewnością pomogą i40-tce w utrzymaniu dotychczasowej dobrej passy. Można wręcz powiedzieć, że zmieniono jedynie detale, lecz to czasem one przesądzają o sukcesie. Tak samo jak pięcioletnia gwarancja.