Jak wygląda praca wyścigowych hamulców?

Jeśli myślicie, że ciepło oddawane przez Wasze hamulce po szybszej przejażdżce to niepokojąca oznaka ich wytężonej pracy, powinniście zobaczyć ten film.

Samochód poruszający się z dużą prędkością niesie duży ładunek energii kinetycznej. Aby zatrzymać lub spowolnić pędzący samochód, trzeba coś z tą energią zrobić. Nie da się jej „zniknąć”, więc najlepszym jak dotąd pomysłem jest jej konwersja w energię cieplną.

W normalnych, drogowych samochodach, temperatura hamulców nie powinna przekraczać 200 stopni. Na filmie poniżej kolor tarcz sugeruje, że mamy do czynienia z temperaturą 500 stopni i większą. Należy zauważyć, że tarcze nie mają nawet czasu na porządne schłodzenie się przed następnym zakrętem, cały czas świecąc na czerwono...

Dla porównania, stosowane w Formule 1 karbonowe tarcze hamulcowe potrafią rozgrzewać się nawet do 1000 stopni, wytrzymując przy tym dystans wyścigu. To całkiem imponujące.

Życzymy dobrego chłodzenia Waszych hamulców...

https://www.youtube.com/watch?t=316&v=h8HJmfYxgH0