Jak wygląda praca wyścigowych hamulców?

Jak wygląda praca wyścigowych hamulców?

Jeśli myślicie, że ciepło oddawane przez Wasze hamulce po szybszej przejażdżce to niepokojąca oznaka ich wytężonej pracy, powinniście zobaczyć ten film.

Samochód poruszający się z dużą prędkością niesie duży ładunek energii kinetycznej. Aby zatrzymać lub spowolnić pędzący samochód, trzeba coś z tą energią zrobić. Nie da się jej „zniknąć”, więc najlepszym jak dotąd pomysłem jest jej konwersja w energię cieplną.

W normalnych, drogowych samochodach, temperatura hamulców nie powinna przekraczać 200 stopni. Na filmie poniżej kolor tarcz sugeruje, że mamy do czynienia z temperaturą 500 stopni i większą. Należy zauważyć, że tarcze nie mają nawet czasu na porządne schłodzenie się przed następnym zakrętem, cały czas świecąc na czerwono...

Dla porównania, stosowane w Formule 1 karbonowe tarcze hamulcowe potrafią rozgrzewać się nawet do 1000 stopni, wytrzymując przy tym dystans wyścigu. To całkiem imponujące.

Życzymy dobrego chłodzenia Waszych hamulców...

https://www.youtube.com/watch?t=316&v=h8HJmfYxgH0