Kiedyś smart był mały, teraz to wielki SUV z baterią 100 kWh. Ale wygląda ciekawie!
Jeśli pamiętacie tę markę z czasów, w których oferowała mały samochód do miasta, to czas na dawkę Bilobilu. Przed Wami smart 5 - nowy model tej marki, czyli duży SUV z baterią 100 kWh i z instalacją 800V. Zobaczcie co oferuje.
Dożyliśmy dziwnych czasów. Kiedyś smart słynął z małego dwuosobowego samochodu do miasta. To był prawdziwy gamechanger - to auto parkowało się "w poprzek", można było je wcisnąć w dowolne miejsce, a bagażnik wystarczał przy codziennej eksploatacji. Jak się okazuje taki przepis na markę nie był wystarczający. Do gry wszedł koncern Geely, który przejął pieczę nad rozwojem nowych modeli i od razu postawił na większe elektryki. Smart 5 jest absolutnym gigantem na tle oryginalnego fortwo.
Nie jest to jednak przypadek. Mercedes już od dawna mówił, że na smarcie nie zarabia. Chińczycy, którzy mają dużo większe możliwości, także nie wchodzą do tej rzeki. Dlaczego? Kilka miesięcy temu powiedzieli wprost - do opracowania takiego samochodu potrzeba im kolejnego partnera, aby podzielić koszty rozwoju. Inaczej nowy fortwo będzie absolutnie nieopłacalny.
Tak więc na rynek wjeżdża smart 5, który ma baterię 100 kWh i waży grubo ponad dwie tony
Ma dokładnie 4,71 metra długości i 2,9 metra rozstawu osi. Oryginalny smart schowały się więc pomiędzy kołami tego modelu. Trzeba jednak przyznać, że całość wpada tutaj w oko. Kanciasta i masywna stylistyka jest ciekawa dla oka i ma wiele niebanalnych detali. Smart dostał nawet drzwi bez ramek, co jest bardzo nietypowym rozwiązaniem w dużym SUV-ie.
Wnętrze to także nowa jakość. Znajdziemy w nim fotele "zero gravity", które można odchylić o 121 stopni. Nagłośnienie Sennheiser Signature Sound System ma cieszyć pasjonatów dobrego brzmienia, a mnogość ekranów dodaje "nowoczesnego technicznego charakteru" - według producenta rzecz jasna.
Nie zapomniano też o praktyczności. Są tutaj aż 34 schowki o łącznej pojemności 72 litrów, a bagażnik oferuje maksymalnie 1530 litrów przestrzeni do wykorzystania.
Nowy smart 5 korzysta z platformy SEA bazującej na instalacji 800V i z baterii o pojemności 100 kWh. Powinno się to przełożyć na zasięg przekraczający 600 kilometrów na jednym ładowaniu. Dokładna specyfikacja pojawi się nieco później.
Smart chce urzec gadżetami
Nie brakuje tutaj wielu dodatków, włącznie z "sakwami" w stylu nowego Land Rovera Defendera. Auto można skonfigurować w wersji bardziej drogowej lub nieco uterenowionej. W jeździe poza asfaltem pomogą specjalne tryby jazdy, choć przy takim rozstawie osi i przy dużej baterii w podłodze lepiej nie zapuszczać się zbyt daleko od asfaltu.