Klasa G od Kreisel Electric - Prąd w Terenie
A gdyby tak w Mercedesie klasy G potężne V8, np. z modelu G500, zastąpić solidnym "elektrykiem"? Austriacka firma Kreisel Electric proponuje naprawdę ciekawą alternatywę.
Rodzinna firma Kreisel Electric, mieszcząca się w austriackim Freistadt, niedaleko czeskiej granicy, zajmuje się budową systemów elektryczny oraz przebudową samochodów na wersje zasilane prądem. Co prawda póki co wciąż szukają partnerów, aby rozpocząć sprzedaż na szerszą skalę, ale zaprezentowane prototypy robią wrażenie.
Ostatnio bracia Kreisel zabrali się za Mercedesa klasy G. Za bazę posłużyła wersja zasilana dieslem - G350d.Z zewnątrz wersję zasilaną "z gniazdka" rozpoznamy wyłącznie po zmienionym logo, zaś wewnątrz po zmodyfikowanym obrotomierzu. Producent zakłada też, że samochód nie stracił nic ze swoich możliwości przewozowych.
A czym ma przekonać właścicieli normalnej G-klasy? No cóż. Za dostarczenie prądu odpowiadają dwie baterie o łącznej pojemności 80 kWh (i masie 510 kg). Mają one zapewniać maksymalnie 300 km zasięgu. Dzięki nowoczesnej konstrukcji mają mieć możliwość bardzo szybkiego ładowania (maksymalnie mocą 150 kW) - w 25 minut można naładować baterie do poziomu 80%. Kreisel Electric daje też gwarancje na układ sięgającą 400 000 km.
Czy taka klasa G ma jednak jakieś osiągi? I czy wciąż radzi sobie w terenie? Gotowa do jazdy waży 2,6 tony, czyli tyle co seryjny diesel. Dysponuje jednak 360 kW (490 KM) mocy dostępnej dużo niżej niż w dieslu. Co za tym idzie, ma zachować 100% możliwości terenowych i zdolności do pokonywania przeszkód drogowych. A jeśli wjedzie na asfalt, 100 km ma osiągać szybciej niż G500 - w 5,6 sekundy. Prędkość maksymalna ma wynosić 183 km/h.
W ostatniej prezentacji samochodu w austriackim kurorcie Kitzbuhel, wziął udział najsłynniejszy Austriak, najsłynniejszy użytkownik klasy G i propagator ekologicznych źródeł napędu - w jednej osobie: Arnold Schwarzenegger.
A firma Kreisel, ma wśród swoich propozycji jeszcze kilka samochodów: od VW Golfa (upgrade baterii w e-Golfie do 55,7 kWh) przez Yeti 4x4 (170 kWh) aż po... Porsche Panamera (ta sama jednostka co w klasie G).