Kolejna chińska marka w Polsce. Ta zadebiutuje dzięki grupie z... Kazachstanu

Tak, znowu. Tak, kolejna marka. Tak, z Chin. Tym razem na polskie drogi wjedzie Changan. Intrygujący jest tutaj importer, gdyż nasz rynek jest mu bardzo odległy.

Lista producentów z Chin rośnie w ekspresowym tempie i naprawdę łatwo się już w tym wszystkim pogubić. Tydzień temu nasz redaktor naczelny przygotował film, w którym omawia większość producentów z Państwa Środka. Jak się okazuje już wypadałoby zaktualizować to nagranie, gdyż kolejne firmy dołączają do listy. Tym razem jest to Changan.

Changan wjeżdża do Polski. Co to za marka?

To dość ciekawy producent, gdyż jego korzenie sięgają... 1862 roku. Nawet w komunistycznych Chinach przetrwały takie firmy. Co prawda tutaj historia jest dość złożona, gdyż dalekim poprzednikiem Changana była grupa Suzhou Arsenal.

Zajmowała się produkcją broni i amunicji, będąc jedną z największych takich jednostek w kraju. Podczas drugiej wojny chińsko-japońskiej zmieniono lokalizację, przenosząc arsenał do Chongqing. W 1951 roku nastąpiła reorganizacja zakładów pod skrzydłami partii, a w 1959 roku, już pod nazwą Chongqing Changan Arsenal, ruszyła produkcja pierwszego chińskiego samochodu - Changjiang Type 46, kopii Jeepa Willysa.

Changan Deepal S07 Europa

Obecnie ta marka specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, stawiając na elektryfikację, autonomiczną jazdę i inteligentne systemy pokładowe. W ofercie posiada zarówno auta spalinowe, jak i zaawansowane hybrydy oraz modele w pełni elektryczne.

Changan dysponuje własnymi centrami badawczo-rozwojowymi w Chinach, Japonii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i USA. Co więcej, marka intensywnie rozwija swoje submarki premium, takie jak Deepal (elektryki klasy średniej, punkt wyjścia dla Mazdy 6e) i Avatr (luksusowe EV tworzone we współpracy z Huawei i CATL).

W 2024 roku Changan sprzedał na świecie ponad 2,5 miliona aut, w tym ponad 600 tysięcy modeli zelektryfikowanych.

Ta marka w Polsce pojawi się dzięki grupie Astana Motors z Kazachstanu

Pod koniec marca tego roku, w Moguncji, firma Astana Motors z Kazachstanu oraz chiński koncern Changan Automobile Group podpisały porozumienie. Dokument ten otwiera drogę do przygotowania szczegółowego biznesplanu i w dalszej kolejności podpisania umowy dystrybucyjnej na rynku polskim.

Changan Polska Astana Motors

Tym samym obie firmy deklarują chęć pogłębionej współpracy w zakresie promocji marek Changan, Deepal oraz Avatr w Polsce.

Współpraca między Astana Motors a Changanem rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, kiedy chińska marka oficjalnie zadebiutowała w Kazachstanie. Od tego czasu zbudowała silną pozycję rynkową.

Obecnie w 14 miastach kraju działa 20 autoryzowanych salonów oferujących łącznie 9 modeli.

„Nasze udane partnerstwo stworzyło solidną podstawę do rozszerzenia dystrybucji na Polskę. Widzimy rosnące zainteresowanie markami Changan, Deepal i Avatr, a Astana Motors ma odpowiednie kompetencje, by zapewnić najlepsze warunki do ich rozwoju” - powiedział Li Mingcai, wiceprezes wykonawczy Changan Automobile Group.

Modele przeznaczone na rynek polski będą pochodzić z Chin. Od 2026 roku w ofercie pojawią się SUV-y kompaktowe, średniej wielkości oraz duże, z napędami hybrydowymi i elektrycznymi.

„Naszym nadrzędnym celem jest lokalizacja produkcji pojazdów światowych marek, w tym również Changan. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu możemy z pełnym przekonaniem rozwijać działalność za granicą. Dziękujemy Changan za wybór Astana Motors jako strategicznego partnera w Polsce” - zaznacza Nurlan Smagulov, założyciel Astana Motors.

Na tę chwilę nie ma jeszcze oficjalnych planów dotyczących budowy sieci dealerskiej. Nie znamy też listy produktów, które jako pierwsze pojawią się w naszym kraju. Te informacje powinny pojawić się w najbliższych tygodniach.