Kryzys związany z półprzewodnikami ma nową nazwę: Nexperia. Produkcja Golfa staje
Volkswagen musi wstrzymać produkcję Golfa, a niebawem staną także inne fabryki. Powodem jest firma o nazwie Nexperia i konflikt na linii USA-Chiny, który uderzył rykoszetem w Europę.
Volkswagen ogłosił wstrzymanie produkcji Golfa w zakładzie w Wolfsburgu od 29 października, wskazując na nagłe przerwanie dostaw mikrochipów kluczowych dla systemów elektronicznych pojazdów. Decyzja zapadła w trybie pilnym, a wewnętrzne komunikaty ostrzegają przed możliwością wstrzymania produkcji innych modeli, Zagrożony jest Tiguan, Tayron, a także elektryki marki. Wszystkiemu inny jest konflikt na linii USA-Chiny, toczący się w okół firmy Nexperia.
Nexperia jest "sercem konfliktu". O co tutaj chodzi i dlaczego ma to taki wpływ na produkcję samochodu?
Źródłem kryzysu jest eskalacja konfliktu handlowego między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, która w ostatnich tygodniach przybrała formę działań bezpośrednio ingerujących w globalne łańcuchy dostaw. Nexperia, globalny producent mikrochipów z siedzibą w Holandii, będący wcześniej własnością chińską, został przejęty przez rząd holenderski, działający pod naciskiem USA.
Waszyngton zarzucał firmie transfer strategicznych technologii do Chin i naciskał na ograniczenie dostępu chińskich podmiotów do zaawansowanych półprzewodników. W odpowiedzi chiński rząd natychmiast zablokował eksport kluczowych komponentów Nexperii, traktując przejęcie jako akt nacjonalizacji i naruszenie interesów gospodarczych Chińskiej Republiki Ludowej.
Dodatkowo chińskie ministerstwo handlu rozpoczęło procedurę wprowadzania licencji eksportowych na wszystkie typy mikrochipów produkowanych przez firmy z udziałem kapitału państwowego. Nowe regulacje objęły również Nexperię.
Volkswagen nie ma żadnej alternatywy. W podobnej sytuacji są też inne marki
Niemiecki producent nie dysponuje krótkoterminową możliwością zastąpienia komponentów dostarczanych przez Nexperię. Zmiana dostawcy mikrochipów wymaga wielomiesięcznej certyfikacji nowych podzespołów, obejmującej testy bezpieczeństwa, kompatybilności oraz homologację dla rynku europejskiego.
Dotknięty został cały system zaopatrzenia w mikroelektronikę. Komponenty Nexperii odpowiadają m.in. za sterowanie silnikiem, systemy wspomagania kierowcy i zarządzanie baterią w pojazdach hybrydowych.
Volkswagen rozważa rozszerzenie wstrzymań produkcji również na inne zakłady w Niemczech. Mowa tutaj o Emden, Hanowerze i Zwickau. Inne marki także szykują się do potencjalnych przestojów. Na liście są niemal wszyscy europejscy producenci, tacy jak Volvo, Mercedes czy BMW.
Volkswagen rozpoczął rozmowy z rządem
Celem jest uruchomienie programu Kurzarbeit, który pozwala na czasowe ograniczenie wymiaru pracy przy jednoczesnym utrzymaniu zatrudnienia. Rozwiązanie to stosowano podczas pandemii oraz poprzedniego kryzysu chipowego w latach 2021-2022.
Kryzys związany z firmą Nexperia to ogromny problem dla kulejącej już branży motoryzacyjnej w Europie
Obecny kryzys obnaża strukturalną słabość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jako kontynent i rynek, cierpimy na brak suwerenności technologicznej w zakresie półprzewodników. Jesteśmy też w pełni zależni od konfliktów geopolitycznych. Co więcej, wstrzymanie produkcji odbije się negatywnie na całej gospodarce.
Z perspektywy rynku motoryzacyjnego jest to pierwszy przypadek, gdy decyzje polityczne na linii USA-Chiny bezpośrednio i natychmiast wpływają na zdolność produkcyjną jednej z największych fabryk samochodów w Europie.


