Liczby nie kłamią: baterie są mniej zawodne od silników spalinowych. Popatrzmy na dane
Badania przeprowadzone na ponad 7 tysiącach samochodów elektrycznych pokazują, że baterie to najmniej zawodny element aut na prąd. Takie są fakty.
- Baterie w samochodach elektrycznych z reguły dobrze znoszą intensywną eksploatację
- Firma P3 zweryfikowała ponad 7 000 samochodów
- Stan baterii, nawet po wielu latach i przy dużych przebiegach, często jest bardzo dobry
Co jest najsłabszym elementem samochody elektrycznego? Wbrew pozorom nie są to baterie. Akumulatory trakcyjne znoszą duże przebiegi i intensywną eksploatację lepiej, niż byście się tego spodziewali - tak pokazują wyniki badań niemieckiej firmy P3.
Pod lupę trafiło 7000 samochodów elektrycznych. Wyniki pokazują jasno: baterie potrafią być wytrzymalsze od silników spalinowych
Z analizy wynika, że samochody elektryczne o przebiegach na poziomie 200-300 tysięcy kilometrów osiągają tak zwany wskaźnik SoH (State of Health) na poziomie 87%. To oznacza, że z baterii ubywa 13% pojemności. To nie jest niezauważalna liczba, ale niższa, niż zakłada wiele osób. Przy baterii 60 kwh oznacza to około 7,8 kWh mniej do wykorzystania, przy 90 kWh - 11,7 kWh.
Co więcej, największy spadek kondycji baterii zachodzi do przebiegu 30 000 kilometrów. Później jest już dużo wolniejszy, co ucieszy zapewne kierowców pokonujących dłuższe trasy. Wbrew pozorom takich aut elektrycznych przybywa.
Nie oznacza to też, że każdy samochód traci użyteczność baterii w takim tempie - to jest uzależnione od sposobu eksploatacji i ładowania. Równie dobrze ta wartość może być dużo niższa lub nieco wyższa. Tu mówimy o uśrednionej wartości dla 7000 zbadanych pojazdów.
Według firmy P3 tym co wpływa na stan baterii, jest niewłaściwe ładowanie i bardzo intensywna eksploatacja, podczas której cele mocno się nagrzewają. Mimo wszystko jednak zawodność tego elementu wciąż jest niższa niż dla porównywalnej grupy samochodów spalinowych.
Oczywiście nie oznacza to, że inne elementy się nie psują
Choć samochód elektryczny w teorii jest prostszy od spalinowego, to jednak wciąż ma elementy, które mogą poddać się po pewnym czasie. Mowa tutaj na przykład o inwerterach, silnikach, komputerach sterujących, czy o ładowarkach pokładowych. Dużo tutaj zależy od tego, jakiej generacji rozwiązania znajdują się na pokładzie samochodu.
Tu jednak warto dodać, że baterie, silniki i inne kluczowe komponenty, z reguły są objęte 8-letnią gwarancją. Tą ogranicza się najczęściej przebiegiem wynoszącym 160 000 km.