Wszyscy: elektryfikacja! Tymczasem Mazda: CX-60 z dieslem 3,3 R6

Japończycy idą pod prąd i konsekwentnie realizują swoją strategię. Mazda CX-60 dostała właśnie diesla - i to nie byle jakiego!

Niektórzy twierdzą, że silniki spalinowe nie mają przyszłości. Teoretycznie dotarliśmy do kresu możliwości rozwoju i odbijamy się od kolejnej ściany. Teoretycznie, gdyż niektórzy się jeszcze nie poddali i szukają nowoczesnych rozwiązań. I tak oto Mazda w czasach powszechnej elektryfikacji i rezygnacji z klasycznych silników, prezentuje model CX-60 z dieslem. Do tego nie byle jakim - bo mocnym i 6-cylindrowym.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D

Mazda CX-60 e-Skyactiv D oferuje od 200 do 254 KM

Zacznijmy jednak od kluczowej kwestii, czyli od konstrukcji samego silnika. Opracowano go całkowicie od podstaw, choć pewnym wzorcem był tutaj 2,2-litrowy diesel, stosowany od lat przez markę.

Nowy silnik, który debiutuje w Maździe CX-60, ma 3283 cm3 objętości skokowej. Japończycy twierdzą, że stworzyli go w duchu "rightsizingu", gdzie najważniejsza jest dobrze dobrana objętość, a nie wprowadzany na siłę downsizing.

W konstrukcji zastosowano szereg lekkich materiałów, a układ wtryskowy współpracuje z technologią Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition. Efektem jest bardzo dobra, bo przekraczająca 40% sprawność silnika.

W zależności od wersji silnik ten generować będzie 200 lub 254 KM. Każda wersja połączona jest z 8-biegowym automatem i napędem na cztery koła.

Co więcej, ten silnik to miękka hybryda, co zwiększa jego wydajność w dolnym zakresie obrotów. Ważne jest też zużycie paliwa. Według normy WLTP zamyka się ono w granicach 4,9-5,3 litra (w zależności od wersji), a emisja CO2 to tylko 127 gram na kilometr. Tak, w dieslu - które są teraz na celowniku regulatorów.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D trafi do polskiej oferty

Mazda CX-60 z silnikiem Diesla będzie dostępna na większości rynków europejskich, a do salonów trafi w styczniu przyszłego roku. Polscy dealerzy Mazdy rozpoczną zbieranie zamówień na tę wersję napędową jeszcze w lipcu bieżącego roku.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D z silnikiem o mocy 200 KM i napędem na tylną oś kosztuje od 201 900 złotych za w wersji wersji Prime Line. Mocniejszy wariant 254 KM z napędem na wszystkie koła dostępny jest od poziomu Exclusive Line i wyceniono go na 231 900 złotych.